هوش مصنوعی

هوش مصنوعی سالانه 4.4 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی اضافه می‌کند

گزارش موسسه جهانی مک‌کینزی (McKinsey) نشان می‌دهد که هوش مصنوعی مولد می‌تواند سالانه ۴.۴ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی اضافه کند.

بر اساس گزارش ۶۸ صفحه‌ای این موسسه، هوش مصنوعی مولد که ابزارهایی چون ChatGPT را در خود جای داده، می‌تواند با بر عهده گرفتن بسیاری از امور در آینده، موجب صرفه‌جویی ۶۰ تا ۷۰ درصدی زمان کارگران شود.

این مرکز همچنین اعلام کرد که نیمی‌از مشاغل بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۶۰ توسط محصولات هوش مصنوعی و به صورت خودکار انجام خواهد شد. این در حالی است که مک‌کینزی قبلا پیش‌بینی کرده بود که بین سال‌های ۲۰۳۵ تا ۲۰۷۵، نیمی‌از کارها توسط ربات‌های هوش مصنوعی انجام خواهد شد که حالا با گسترش و رشد افسارگسیخته این فناوری، پیش‌بینی خود را تغییر داد.

گزارش مک‌کینزی از معدود گزارش‌هایی است که تاکنون درباره تاثیرات بلندمدت هوش مصنوعی مولد روی اقتصاد منتشر شده است. این فناوری اخیرا مورد استقبال شرکت‌های سیلیکون ولی قرار گرفته و بسیاری از آنها، میلیاردها دلار روی این فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به عبارتی دیگر، هوش مصنوعی مولد به یکی از موضوعات داغ این روزها تبدیل شده و تاثیر آن بر مشاغل و کسب‌وکارها نیز از سوی تحلیلگران مختلف به بحث و تبادل نظر گذاشته است. برخی از آنها معتقدند که این فناوری موجب بیکاری می‌شود و برخی نیز باور دارند که این ابزار می‌تواند افزایش بهره‌‎وری فردی را به دنبال داشته باشد.

هفته گذشته، گلدمن ساکس طی گزارشی اعلام کرد که هوش مصنوعی می‌تواند آشفتگی و اختلال در بازار کار را به دنبال داشته باشد و در این میان، ممکن است برخی شرکت‌ها بیش از سایرین، از مزایای این فناوری نوظهور بهره‌مند شوند.

در ماه آوریل، یکی از پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست –MIT-گزارشی را منتشر و اعلام کرد که هوش مصنوعی مولد می‌تواند میزان بهره‌وری اپراتورهایی را که دارای سابقه و تجربه بسیار کمی‌هستند، به میزان ۳۵ درصد افزایش دهد.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که نتیجه‌گیری درباره اثرات و پیامدهای این فناوری کمی‌زود است. دیوید اتور، استاد اقتصاد موسسه فناوری ماساچوست هشدار داد که هوش مصنوعی «آنطور که مردم ادعا می‌کنند، معجزه‌آسا نخواهد بود.» وی گفت ما هنوز در آغازین مراحل این فناوری هستیم.

بر اساس گزارش مک‌کینزی، بخش قابل توجهی از ارزش اقتصادی هوش مصنوعی مولد، از کمک به کارگران در انجام خودکار کارهایشان در حوزه‌های مختلف چون خدمات به مشتریان، فروش، مهندسی نرم‌افزار و تحقیق توسعه ناشی می‌شود. لارینا لی، از پژوهشگران مک‌کینزی می‌گوید هوش مصنوعی مولد می‌تواند قدرت خارق العاده‌ای را برای کارگران ماهر ایجاد کند چراکه می‌تواند محتوا را خلاصه و ویرایش کند.

در این گزارش همچنین به چالش‌هایی که رهبران حوزه فناوری و رگولاتورها در مواجهه با این فناوری برخورد خواهند کرد، از جمله نگرانی درباره محتوای تولید شده توسط این ابزارها که ممکن است گمراه‌کننده باشد، اشاره شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا