مایکروسافت

نقش اساسی مایکروسافت در کمپین نامزد دموکرات آمریکا

غول نرم‌افزاری دنیا به عنوان چهارمین حامی بزرگ کمپین انتخاباتی جو بایدن شناخته شد. اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت منابع و اسناد مالی دولتمردان آمریکا نشان می‌دهد شرکت مایکروسافت نقش اساسی در کمپین تبلیغاتی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. مایکروسافت در دوره قبلی جزو ۲۰ حامی اول کمپین تبلیغاتی ترامپ نبود.

شرکت مایکروسافت که به طرز جدی به‌دنبال راه گریزی از نظارت شدید دولت بر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی است و البته در دولت ترامپ هم قرارداد دولتی پرسود ۱۰ میلیارد دلاری را از آن خود کرده، حالا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حامیان کمپین‌های تبلیغاتی نامزد حزب دموکرات یعنی جو بایدن شناخته می‌شود. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وب‌سایت OpenSecrets که منابع و اسناد مالی دولتمردان و سیاستمداران را بررسی می‌کند، غول نرم‌افزاری دنیا حالا چهارمین حامی بزرگ کمپین تبلیغاتی کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. جالب اینکه «برد اسمیت» رئیس هیات‌مدیره مایکروسافت که نقش کلیدی و مهمی در پشت صحنه بازی می‌کند، سال گذشته رویدادهایی را برای جذب منابع مالی مورد نیاز کمپین انتخاباتی بایدن در واشنگتن برگزار می‌کرد. فعالیت‌ها و تلاش‌های او به جذب بیش از 25 هزار دلار سرمایه برای کمپین بایدن منتهی شد. او همچنین در مجمع ملی دموکرات‌ها هم نقش پررنگ و نمایشی داشت؛ درست شبیه نقشی که «جای کارنی» مدیر بخش سیاست‌گذاری شرکت آمازون در این مجمع بازی کرد.  براساس آمار منتشر شده در این زمینه، «کوین اسکات» مدیر ارشد تکنولوژی شرکت مایکروسافت به همراه همسرش «شانون هانت اسکات»، بیش از 50 هزار دلار به کمپین تبلیغاتی جو بایدن کمک‌مالی کرده‌اند. این درحالی است که «رید هافمن» یکی از اعضای هیات‌مدیره مایکروسافت و هم‌بنیان‌گذار شرکت بزرگ لینکدین، همراه با همسرش «میشل یی» هم به کمپین تبلیغاتی جو بایدن کمک مالی کرده‌اند. همسر هافمن بیش از نیم میلیون دلار به صندوق تشکیل شده برای پیروزی کاندیدای دموکرات‌ها کمک کرده است.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی Revolving Door Project که یکی از زیرمجموعه‌های مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاسی یا CEPR است، مدیران ارشد غول نرم‌افزاری دنیا در طول کمپین‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی اولیه جو بایدن، کمک‌های بیشتری نسبت به مدیران دیگر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی انجام داده‌اند. «مکس موران» یکی از محققان CEPR به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: «شرکت مایکروسافت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تکنولوژی آمریکاست و در واقع به شکلی تاریخی، نسبت به دیگر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی همیشه نقش مهم‌تری در سیاست و مشارکت بیشتری در مسائل سیاسی داشته است. مدیران این شرکت خوب می‌دانند که چطور برای هر دو جناح سیاسی، به درستی نقش خودشان را ایفا کنند.»

جالب آنجاست که براساس قانون، شرکت‌ها اجازه کمک مالی به شکل مستقیم را ندارند. با این حال براساس بررسی‌های انجام شده از سوی وب‌سایت OpenSecrets، کمک‌های مالی مایکروسافت به کمپین جو بایدن از طریق کمیته‌های فعالیت سیاسی این شرکت و اعضای آنها انجام شده است. سخنگوی مایکروسافت در این مورد گفته است که این شرکت در طول تاریخ و در موارد مربوط به کسب‌وکارش، با نهادهای دولتی همکاری داشته است. او با اشاره به اینکه کمک‌های انجام شده به کمپین تبلیغاتی بایدن توسط کارمندان این شرکت و به‌صورت شخصی بوده است، گفت: «رویکرد ما بی‌نقص بوده است؛ در هر جایی که بتوانیم مشارکت می‌کنیم و در هر جایی که لازم باشد، خودمان را کنار می‌کشیم.»

این درحالی است که در دور قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری، شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند مایکروسافت در فهرست 20 حامی اول کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ نبودند. با این حال اما رئیس هیات‌مدیره مایکروسافت که کمک‌هایش به‌طور عمده به سمت دموکرات‌ها متمرکز بوده است، کمک‌هایی هم به جمهوری‌خواهان کرده است؛ از جمله کمک 15 هزار دلاری به کمیته ملی کنگره دموکرات‌ها. جالب است بدانید که مهم‌ترین حامیان کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ شامل کارمندان دولتی از اداره پست گرفته تا وزارت دفاع بوده‌اند و در میان شرکت‌های حامی کمپین او نام خطوط هوایی آمریکا و بانک ولز فارگو به چشم می‌خورد.

«مت هیل» سخنگوی کمپین جو بایدن هنوز به این اطلاعات واکنشی نشان نداده است، اما کمی قبل‌تر در این مورد به رویترز گفته بود: «بسیاری از غول‌های تکنولوژی و مدیران‌شان نه تنها از قدرت‌شان سوءاستفاده کرده‌اند، بلکه مردم آمریکا را گمراه کرده، به دموکراسی ما آسیب زده و از زیر بار مسوولیت‌هایشان فرار کرده‌اند. همه اینها با ریاست‌جمهوری جو بایدن به پایان می‌رسد.» او همچنین اخیرا به این موضوع اشاره کرده است که کمپین ریاست‌جمهوری جو بایدن هیچ کمکی را از سوی کمیته‌های فعالیت سیاسی شرکت‌های تکنولوژی نپذیرفته است.

مایکروسافت از تشدید نظارت از سوی قانون‌گذاران دولت و بررسی‌های نهادهای نظارتی- که حالا یکی از بزرگ‌ترین شکایت‌های حقوقی در زمینه نقش قوانین ضدانحصارطلبی را علیه گوگل به نتیجه رسانده‌اند- می‌گریزد. در ماه‌های اخیر دیگر رقبای بزرگ مایکروسافت مانند فیس‌بوک، اپل و آمازون هم به شکلی جدی درگیر تحقیقات نهادهای دولتی و فدرال هستند. این درحالی است که در اوایل سال‌جاری میلادی مایکروسافت توانست با غلبه بر آمازون و در یک مزایده جنجالی، برنده قرارداد 10 میلیارد دلاری رایانش ابری با وزارت دفاع بشود. به گفته تحلیلگران، مایکروسافت در سال‌های اخیر تلاش کرده است که خودش را در میان مقامات هر دو حزب، به‌عنوان پیشرو احترام به قوانین ضدانحصارطلبی معرفی کند تا به این ترتیب توجه آنها را به شرکت‌های رقیبش منحرف کند.

منبع
دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا