تکنولوژیمایکروسافت

مایکروسافت از دیتاسنتر قابل حمل جدید خود رونمایی کرد

مایکروسافت اخیرا موفق به طراحی دیتاسنتری با قابلیت جابجایی شده که می‌تواند قدرت پردازش ابری (کلاد) را در مناطق دورافتاده در اختیار انسان‌ها قرار دهد.

این دیتاسنتر ماژولار، مجموعه‌ای بزرگ از چند سرور به شمار می‌رود و برای استفاده در مناطقی ساخته شده که امکان ارائه ارتباط ابری پایدار و مطمئن وجود ندارد و یا بسیار دشوار است. مایکروسافت برای تامین ارتباط این دیتاسنتر، از اپراتورهای ماهواره‌ای کمک گرفته و با آن‌ها همکاری دارد.

نتیجه این همکاری به دیتاسنتر ماژولار آژور (Azure Modular Datacenter) اجازه می‌دهد تا از آن به عنوان یک دیتاسنتر قابل حمل برای اهدافی همچون کمک به انسان‌ها و یا حتی ماموریت‌های نظامی‌استفاده کرد.

بیل کاراگونیس، از مدیران بخش فضای ابری مایکروسافت معتقد است که در نقاط مختلف جهان، مناطقی با شرایط نامساعد وجود دارند که نیاز به رایانش ابری و یا فضایی ذخیره‌سازی دارند. در این مناطق، ارتباطات بسیار ضعیف بوده، شبکه اینترنت به سختی وجود دارد و دسترسی محدودی را به زیرساخت‌ها شاهدیم. از این رو، افراد به قابلیت‌های رایانش ابری دسترسی ندارند. حال دیتاسنتر MDC که توسط مهندسان مایکروسافت طراحی شده می‌تواند آژور را به این مناطق بیاورد و منابع رایانشی در حد دیتاسنتر را در اختیار افراد قرار دهد.

همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، بدنه این دستاسنتر بسیار مقاوم و به اصطلاح جان‌سخت طراحی شده و در موقعیت‌های آب و هوایی نامساعد هم می‌تواند به راحتی دوام بیاورد و فعالیت خود را ادامه دهد. گفتنی است یکی از شرکای مایکروساف در ساخت این دیتاسنتر قابل حمل، شرکت تحت هدایت ایلان ماسک یعنی اسپیس ایکس است.

مایکروسافت چندی پیش طرح Azure Space را پایه‌گذاری کرد تا بتواند با همکاری شرکت‌های فعال در حوزه هوافضا، آژور را به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی حافظه ذخیره‌سازی، ارتباطی و رایانش ابری معرفی کند و در اختیار مشتریان قرار دهد.

این دیتاسنتر قابل حمل با ارتباط پهن‌باند ماهواره‌ای استارلینک شرکت اسپیس ایکس ارتباط برقرار می‌کند. مایکروسافت و اسپیس ایکس قصد دارند در آینده نزدیک، ارتباط و همکاری نزدیک‌تری را میان پروژه‌های استارلینک و آژور ایجاد کند.

مایکروسافت در سال 2018 نیز یک دیتاسنتر عظیم الجثه را در آب‌های اسکاتلند قرار داد. این دیتاسنتر، از 864 سرور و با ظرفیت 27.6 پتابایت حافظه ذخیره‌سازی بهره می‌برد.

مایکروسافت از دیتاسنتر قابل حمل جدید خود رونمایی کرد

منبع
ورج

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا