تکنولوژی

رونمایی کافه بازار از سایت «بینش بازار»

کافه بازار از سرویس جدید خود تحت عنوان سایت «بینش بازار» رونمایی کرد. مدیران کافه بازار این سایت را مرجع داده‌های صنعت برنامه‌های موبایل در ایران دانسته و اعلام کرده‌اند که داده‌ها و گزارش‌های بینش نتیجه بررسی رفتارهای 41 میلیون کاربر در ۱۰ سال فعالیت بازار است. این پلتفرم بر اساس سنجه‌های مختلفی از جمله نصب فعال و هزینه‌های نصب، داده‌های کاربران خود را پایش کرده و مجموع آن‌ها باعث شکل‌گیری سایت بینش‌بازار شده است. داده‌های سایت بینش که از داده‌های واقعی بازار شکل گرفته‌اند، به صورت ماهیانه به‌روز می‌شوند.

مهدی ناصری، کارشناس تحلیل و داده‌های کافه بازار اعتقاد دارد که داده‌ها به خاطر ماهیت شفاف و صریحی که دارند بسیار دقیق و قابل پیش‌بینی هستند و از زیبایی طبیعی برخوردار هستند.

ناصری در جریان رویداد آنلاین معرفی این سرویس به آمارهای جالبی از جمله 13 میلیارد رکورد داده در یک ماه، 100 میلیون تراکنش موفق در ده سال فعالیت کافه بازار اشاره کرد. به گفته ناصری داده‌های کافه بازار نتیجه بررسی رفتار 41 میلیون کاربر کافه بازار است که تنها در مهر 99، بیش از 187 میلیون بار برنامه و بازی در گوشی‌های موبایل خود نصب کرده‌اند.

نسل جدید گزارش‌های کافه بازار

ناصری در ادامه با اشاره به این موضوع که داده‌ها به تنهایی قابل استفاده نیستند اشاره کرد که کافه بازار از سال 94 این داده‌ها را به صورت روتین و فصلی با کاربران به اشتراک گذاشته است اما با توجه به هدف این مجموعه که نفع جمعی از اشتراک ‌گذاری داده‌ها است، توضیح می‌دهد: «از آنجایی که این صنعت هر روز به سرعت اعجاب انگیزی در حال پیشرفت است و بازار دسترسی به داده‌های به‌روز و فعال دارد، تصمیم گرفتیم سایت بینش بازار را به عنوان فضایی اختصاصی و منسجم برای تحلیل داده‌های این بازار بسازیم.»

به گفته ناصری داده‌ها و گزارش‌های بینش نتیجه بررسی رفتارهای 41 میلیون کاربر در ۱۰ سال فعالیت بازار است.

 

او در ادامه بیان کرد: «این فایل‌ها به صورت پی‌دی‌اف با کاربران به اشتراک گذاشته می‌شد و مورد استفاده همه افراد نبود. از همین رو کافه بازار آمار و گزارش‌ها را در سایت بینش از این پس به صورت ریل‌تایم با همگان به اشتراک می‌گذارد و این آمارها به صورت ماهانه به‌روزرسانی می‌شوند. بینش بازار نسل جدیدی از گزارش‌های کافه بازار است که رویکرد آن با 5 سال گذشته متفاوت است.» به گفته او این پلتفرم بر اساس سنجه‌های مختلفی از جمله نصب فعال و هزینه‌های نصب، داده‌های کاربران خود را پایش کرده و مجموع آن‌ها باعث شکل‌گیری سایت بینش‌بازار شده است که هر لحظه در دسترس همگان است.

کارشناس تحلیل و داده‌های کافه بازار ابراز امیدواری کرد که بینش بازار بتواند به عنوان مرجع کامل داده‌های صنعت جایگاه خود را پیدا کند.

محورهای مهم بینش بازار

ناصری در ادامه نیز عنوان کرد که در حال حاضر 30 سنجه، در 30 دسته مختلف برای 30 ماه گذشته در سایت بینش‌بازار در دسترس است و این سنجه‌ها به مرور اضافه خواهند شد. به گفته ناصری در بخش «دسته» سایت بینش بازار، علاقه‌مندان شاخص‌های کلی متعلق به آن دسته را مشاهده می‌کنند. در بخش «گزارش‌ها»، تاریخچه‌ای از گزارش‌هایی که کافه بازار منتشر کرده وجود دارد. همچنین جدیدترین‌ها بخشی از سایت است که خبرهای مرتبط با توسعه سایت در آن‌ها قرار دارد. اغلب نمودارها در سایت بینش، براساس زمان و دسته قابلیت مقایسه شدن دارند.

 

بینش بازار
سنجه‌ها شامل دسته‌هایی چون تعداد برنامه فروشنده ، تکرار خرید، تمرکز رقابت(درآمد)، نسبت تازگی درآمد، میانگین نصب فعال برنامه‌های پرنصب، تمرکز رقابت(نصب فعال)، سهم دسته‌ها از کل تعداد برنامه، سهم برنامه‌های بالای ۱۰هزار نصب و…. می‌شود.

کافه بازار قصد دارد به روز رسانی را به روز، هفته و ماه برساند. هدف اصلی این سایت تصیم‌گیری درست برای افراد فعال در این حوزه است. به گفته ناصری در بینش به جای آمار و اطلاعات به محورهای مهمی مانند سنجه به جای آمار، بنچمارک، مقایسه داده‌های برنامه‌های مختلف و روند تغییر و در آخر تحلیل داده‌ها پرداخته شده است. همچنین بخشی به نام وبلاگ در بینش بازار به نام تحلیل داده‌ها وجود دارد که تحلیل کارشناسان از داده‌ها است.

او در پایان با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌‌ آن‌ها از این سایت، بینشِ عمیق‌تر نسبت به صنعت و افراد فعال این حوزه است، می‌گوید: «امیدواریم که بینش به سیاست‌مداران کمک کند تا واضح‌تر ببینند و همچنین به رشد صنعت برنامه‌های موبایلی کمک کنند.»

لازم به ذکر است. بخشی از سایت بینش به گزارش‌هایی اختصاص پیدا خواهد کرد که به صورت موردی و با توجه به شرایط صنعت برنامه‌های موبایلی، تغییرات، افت و خیز یا گزیده کردن یک موضع خاص، تدوین می‌شود.

بخشی از سایت بینش به گزارش‌هایی اختصاص پیدا خواهد کرد که به صورت موردی و با توجه به شرایط صنعت برنامه‌های موبایلی، تغییرات، افت و خیز یا گزیده کردن یک موضع خاص، تدوین می‌شود.

قوانین و شرایط استفاده از بینش

کافه بازار با اشاره به این موضع که در سایت بینش و تعریف سنجه‌ها، تجمیع و خلاصه سازی داده‌ها، حریم خصوصی برنامه‌ها و کاربران را رعایت می‌کند؛ اعلام کرد که بینش یک ابزار عمومی با داده‌های بازار است و مسئولیتی در قبال‌ تصمیم‌گیری‌ها بر اساس این داده‌ها و پیامد‌های آن ندارد.

همچنین دسترسی، دانلود و به اشتراک‌گذاری تمامی داده‌ها کاملا رایگان بوده و کسب درآمد از ارائه‌ی داده‌های بینش بازار، غیرقانونی است.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا