کافه بازار

گزارش کافه بازار از رفتار کاربران در دوران کرونا

شیوع کرونا در ایران از اوایل اسفند اتفاق افتاد و همانند سایر کشورها، مردوم از همان روزهای آغازین خودقرنطینگی را آغاز کردند. در ادامه تقریبا تمامی مشاغل و مراکز آموزشی در سراسر کشور تعطیل شدند و از این رو کاربران برای گذراندن وقت و همچنین انجام کارها از خانه، به اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی روی آوردند تا از این طریق بتوانند بهترین استفاده را از مدت زمانی که در خانه هستند داشته باشند.

حال پس از گذشت تقریبا 2 ماه از شیوع این ویروس در ایران، کافه بازار گزارشی را از رفتار کاربران در طول 45 روز ایتدایی شیوع کرونا در ایران، یعنی از اول اسفند تا 15 فروردین منتشر کرده و به بررسی آمار و ارقام طی این مدت پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که کرونا و خودقرنطینگی نه تنها در زندگی روزمره، بلکه در رفتارهای کاربران در زمینه دانلود و استفاده از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها موبایلی تغییرات اساسی ایجاد کرده است.

640 هزار جستجوی مرتبط با کرونا

آمار کافه بازار نشان می‌دهد که طی این دوره 45 روزه، کرونا و واژه‌های مرتبط با آن بالغ بر 650 هزار مرتبه توسط کاربران جستجو شده‌اند. جستجویی که در تاریخ 14 اسفند و چند روز پس از آن، به اوج خود رسیده است.

«کرونا» و واژه‌های مرتبط با آن طی این مدت بیش از 650 هزار مرتبه جستجو شده‌اند

 

طبق این نمودار، «کرونا»، «تست کرونا»، «سامانه مقابله با کرونا» و «بازی کرونا» بیشترین جستجو را در کافه بازار به خود اختصاص داده‌اند.

3.5 میلیون دقیقه تماشای ویدیو

اما جدا از افزایش یک‌باره جستجوهای مرتبط با کرونا، کاربران کافه بازار تمایل بسیاری زیادی نیز به مشاهده ویدیوهای آموزشی مرتبط با کرونا پیدا کرده‌اند. طبق آمار منتشر شده در این گزارش، کاربران طی این 45 روز بیش از 3.5 میلیون دقیقه ویدیو مرتبط با کرونا تماشا کرده‌اند که این رقم از ابتدای اسفند تا 5 فروردین در هر هفته به‌ طور میانگین 74 درصد رشد داشته است.

کاربران از ابتدای اسفند تا 15 فروردین بیش از 3.5 میلیون دقیقه ویدیوی آموزشی مشاهده کردند

نکته جالب این نمودار افزایش قابل توجه میزان تماشای ویدیوهای آموزشی مرتبط با کرونا از اواسط اسفند است که یکی از دلایل آن می‌تواند عرضه 100 گیگابایت اینترنت خانگی رایگان به تمامی مشترکان ایرانی باشد. در کل تمایل کاربران ایرانی به کسب آگاهی در خصوص ویروس کرونا و نحوه پیشگیری از آن از طریق ویدیو، قابل توجه است.

رشد 33 درصدی دانلود و بروزرسانی

شکی نیست که امروزه کاربران بخش اعظمی از اوقات فراغت خود را در اپلیکیشن‌ها با بازی‌ها موبایلی سپری می‌کنند و قرنطینه خانگی که یکی از اثار آن بیشترین شدن ساعا بیکاری افراد در خانه است، باعث شده افراد به نصب و به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها و یا بازی‌های موبایلی روی بیاورند.

آمار کافه بازار نشان می‌ذهذ که از ابتدای اسفند ماه، کاربران به طور میانگین هفتگی، 33 درصد بیشتر از هفته‌های قبل از اسفند امسال برنامه‌های جدید دانلود و به‌روزرسانی کرده‌اند.

اپلیکیشن

طی این دوره 45 روزه، اپلیکیشن‌های دسته «دارو و درمان» با افزایش 313 درصدی دانلود و به‌روزرسانی مواجه شدند و در ادامه اپلیکیشن‌ها خبری و موسیقی به ترتیب با 187 و 33 درصد، بیشترین رشد را در بخش دانلود و آپدیت اپلیکیشن‌ها به خود اختصاص دادند.

همچنین بسته شدن اماکن ورزشی و همچنین لغو سفرهای تفریحی موجب شده اپلیکیشن‌های ورزشی 14 درصد و برنامه‌های سیروسفر و آب و هوا به ترتیب با 15 و 35 درصد کاهش دانلود همراه شوند. این آمار به وضوح تاثیرات ویروس کرونا بر کاهش فعالیت‌ها ورزشی و همچنین مسافرت افراد به دلیل بسته شدن اماکن ورزشی و محدودیت سفرهای بین شهری را نشان می‌دهد.

بازی

در بخش بازی‌ها نیز شاهد رشد قابل توجهی در میزان دانلود توسط کاربران هستیم. بازی‌های دسته استراتژی، خانوادگی و ماجرایی به ترتیب با 53، 41 و 37 درصد بیشترین رشد را طی این 45 روز داشته‌اند.

همچنین کمترین رشد در این بخش نیز به سه دسته شبیه سازی، آموزشی و اکشن تعلق دارد.

314 میلیون دانلود و به‌روزرسانی

کافه بازار در این گزارش، میزان دانلود و به‌روزرسانی را بر اساس تعداد نیز مورد بررسی قرار داده است. طبق آمار، کاربران در این دوره 45 روزه کرونایی، بیش از 314 میلیون دانلود و بروزرسانی اپلیکیشن و بازی انجام داده‌اند.

از این رقم، 107 میلیون آن به دانلود و آپدیت بازی‌ها اختصاص دارد که طی این 45 روز رشد هفتگی 30 درصدی را نشان می‌دهد. این رشد حاکی از این است که هرچه کاربران بیشتر در خانه می‌مانند، زمان بیشتری را به بازی کردن با گوشی اختصاص می‌دهند چراکه با بالا رفتن تعداد روزهای در خانه ماندن، حس بی‌حوصلگی افراد هم افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

نکته قابل توجه اینکه در آخرین هفته از این دوره 45 روزه، بیش از 22 میلیون دانلود بازی توسط کاربران کافه بازار ثبت شده است.

اما در بخش اپلیکیشن‌ها، کاربران کافه بازار بالغ بر 207 میلیون دانلود داشته‌اند. کافه بازار طی یک هفته آخر این دوره 45 روزه به تنهایی 38 میلیون دانلود اپلیکیشن را از طرف کاربران ثبت کرده است.

میانگین دانلود و آپدیت اپلیکیشن‌‌ها طی این مدت در مقایسه با کل سال 98، رشد 35 درصدی را نشان می‌دهد.

محبوب‌ترین‌ها

یکی از نکات جالبی که رد یان گزارش به آن اشاره شده، شکستن رکورد نصب فعال در یک روز است. «اپلیکیشن رسمی ستاد مقابله با کرونا» توانست طی یک روز 1 میلیون نصب فعال توسط کاربران کافه بازار را به نام خود ثبت کند.

برنامه رسمی ستاد مقابله با کرونا طی 1 روز بیش از 1 میلیون نصب فعال داشته است

 

دیگر اپلیکیشن‌های محبوب در حوزه درمان نیز برنامه‌های «پزشکت»، «ماسک»، «گهواره» و «سفیران سلامتی» هستند که همگی طی این مدت بالای 10 هزار نصب داشتند.

دورکاری: 13 درصد رشد

اما کرونا و قرنطینه خانگی، با وجود تمام محدودیت‌ها باعث نشد کاربران سراسر دنیا کار کردن را متوقف کنند و بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها ایرانی از همان ابتدای اسفند تصمیم به دورکاری و استفاده از ابزارهای ارتباطی آنلاین گرفتند.

آمار کافه بازار نیز به وضوح این مسئله را تایید می‌کند چراکه اپلیکیشن‌های تماس‌ صوتی و تصویری آنلاین از جمله «Adobe Connect» و «زوم» به ترتیب با رشد دانلود 391 و 140 درصدی طی این مدت مواجه شدند.

اپلیکیشن‌های «تمام کننده» و «اسکایپ» نیز با 99 و 48 درصد در رتبه‌های سوم و چهارم بیشترین دانلود در این حوزه را به خود اختصاص دادند.

اما تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باعث شد، کاربران وقت بیشتری را برای دانلود و اجرای بازی‌ها موبایلی صرف کنند. طبق آمار کافه بازار، 4 بازی طی این مدت بالای 100 هزار نصب را داشته‌اند.

بازی‌ «دریفت بی‌نهایت 2» و «ادابازی/ پانتومیم» طی این 45 روز به ترتیب 118 و 60 درصد افزایش نصب داشته‌اند و بازی‌های «Real Flying Car» و «Dog Run» نیز با 56 و 54 درصد رشد نصب، در رتبه‌ها بعدی این دسته قرار دارند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا