تکنولوژی

ساخت پرنده ای رباتیک مجهز به پرهای مصنوعی + ویدیو

سالهاست که شرکت آلمانی فستو (Festo) در زمینه تولید انواع ربات‌های خلاقانه فعالیت دارد و توانسته در این مدت، ربات مختلفی را با الهام از موجودات روی کره زمین و بسیار نزدیک به آن‌ها طراحی کند.

ربات‌هایی که می‌توانند همانند یک ماهی در آب شنا کنند، همچون پرنده به پرواز در آیند و مثل یک کانگوروی واقعی، بپرند. این شرکت علاقه زیادی به ربات‌های پرنده دارد و توانسته پرنده‌های رباتیکی را مجهز به پرهای مصنوعی تولید کند و قدرت مانوری همانند یک پرنده واقعی را به آن‌ها ببخشد.

این شرکت حدود 9 سال پیش، از مرغ دریایی رباتیکی پرده برداشت که از بال‌هایی انعطاف‌پذیر بهره می‌برد و قادر بود بدون نیاز به هیچگونه نیروی پیشرانه و تنها با اتکا به حرکات بال‌های خود به پرواز درآید. همچنین، می‌توانست از طریق تغییر زاویه دم خود، تغییر مسیر دهد.

حال دستاورد جدید این شرکت، یک پرنده رباتیک دیگری به نام BionicSwift است که از طراحی منحصربه‌فردی بهره می‌برد. این محصول از ابعاد کوچک‌تری برخوردار است و وزن آن حدود 42 گرم عنوان شده است. باتری به کار رفته در دل این پرده رباتیک، می‌تواند با یک بار شارژ، انرژی مورد نیاز برای پرواز 7 دقیقه‌ای آن را تامین کند.

حرکات بال‌های این پرنده با کمک یک موتور الکتریکی صورت می‌گیرد و دو موتور دیگر نیز مسئولیت تغییر حالت پرهای مصنوعی این ربات را برعهده دارند تا پرنده بتواند پروازی با بال زدن اهی طبیعی را تجربه کند. این بال‌های مصنوعی بسیار هنرمندانه طراحی شده‌اند به طوری که قادرند با کمک گرفتن از جریان هوا، انرژی کمتری را برای پرواز پرنده صرف کنند و در نتیجه، طول عمر باتری را ارتقا دهند.

همانطور که در ویدیوی زیر مشاهده می‌کنید، عملکرد این پرنده رباتیک بسیار ظریف و نزدیک به پرنده‌های واقعی به نظر می‌رسد و تمامی‌حرکت از قبیل اوج‌گیری و فرود با مکانیسمی‌شبیه به آنچه نمونه‌های واقعی این ربات انجام می‌دهند، صورت می‌گیرد.

منبع
Gizmodo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا