شبکه‌های اجتماعیمتا

فرمان اجرایی ترامپ علیه شبکه‌های اجتماعی امضا شد

رییس جمهور آمریکا: اگر وکلایم راهی را پیدا کنند توییتر را مسدود خواهم کرد

فرمان اجرایی ترامپ علیه شبکه‌های اجتماعی امضا شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا یک فرمان اجرائی را امضا کرده است که محدودیت های قانونی علیه شبکه های اجتماعی وضع میکند.انتظار می رود این فرمان اجرایی خیلی زود در دادگاه های مختلف مورد چالش قرار گیرد. این فرمان اجرایی  به مقررات گذاران آمریکایی این امکان را می دهد که شرکتهای توییتر و فیسبوک را برای انتشار محتوا تحت فشار قرار دهد.فرمان اجرایی پس از آن صادر می‌شود  شبکه توییتر برخی از پست های توییتر رئیس جمهور آمریکا را با عنوان احتمال نادرست بودن اطلاعات نشانه گذاری کرد.‏trigger یک حرکت سیاسی قلمداد کرد و در هنگام امضای این فرمان گفت که مدافع آزادی بیان روی اینترنت است.

اکانت ترامپ در شبکه توییتر بیش از ۸۰ میلیون دنبال کننده یا فالوور دارد.ترامپ گفت : اگر وکلای وی راهی قانونی را پیدا کنند او شبکه توییتر را مسدود خواهد کرد.

سهام توییتر پس از فرمان اجرایی ترامپ علیه شبکه‌های اجتماعی  چهار و نیم درصد سقوط کرد و سهام فیس بوک هم ۱.۶ درصد کاهش یافت.قانون اجرایی جدید ترامپ تلاش می‌کند تا قانون حفاظت از شبکه‌های اجتماعی را که در  اوایل دهه ۱۹۹۰ در روزهای نخست توسعه اینترنت وضع شده بود، هدف قرار دهد.  آن قانون در ۱۹۹۶ تحت عنوان  Communications Decency Act  در کنگره آمریکا به تصویب رسیده بود.

توییتر و گوگل با انتشار اطلاعیه های جداگانه‌ای این دستور اجرایی رئیس‌جمهور را مورد انتقاد قرار دادند. در بیانیه گوگل آمده است این صورت اجرایی به اقتصاد آمریکا و وجهه این کشور و آزادی اینترنت خدشه وارد می کند.

با این حال فیس بوک دیگر شبکه اجتماعی مهم در آمریکا و جهان به نوعی طرف ترامپ گرفت. مارک زاکربرگ در گفتگو با شبکه سی ان بی سی اعلام کرد من تصور نمی کنم شبکه‌های اجتماعی باید راستی آزمایی حقیقت را انجام دهند. وی گفت:  این بسیار خطرناک است که به دنبال این باشیم که چه چیزی حقیقت است و چه چیزی نیست.

چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا در واکنش به فرمان اجرایی ترامپ شبکه های اجتماعی یک توییت نوشت: اگر ترامپ توییتر را دوست ندارد ‌می‌تواند لطفی به همه بکند و دیگر توییت نکند.

متخصصان حقوق در آمریکا معتقدند که فرمان اجرایی ترامپ علیه شبکه‌های اجتماعی به سرعت منجر به محدودیت علیه این شبکه‌ها نخواهد شد ضمن اینکه به شکل وسیع توسط متخصصان حقوق و دادگاه‌ها مورد اعتراض قرار خواهد گرفت که اجرای آن را با دشواری زیادی مواجه خواهد کرد.

خشم ترامپ از راستی آزمایی توییتر

تنها ساعاتی پس از آنکه توییتر توییت ترامپ را با نشانه احتمال نادرست بودن اطلاعات نشانه گذاری کرد او  پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی را به خاموش کردن صدای جمهوری‌خواهان محافظه‌کار متهم کرد. ترامپ اعلام کرد: قبل آنکه اجازه دهیم چنین اتفاقی بیتفد، قطعا یا مقررات شدیدی را بر شبکه‌های اجتماعی وضع خواهیم کرد یا آن‌ها را خواهیم بست. وی خطاب به شبکه‌های اجتماعی گفت: شبکه‌های اجتماعی، عملکرد خود را اصلاح کنید؛ همین حالا.

این ماجرا زمانی شروع شد که ترامپ با انتشار توییتی مدعی شد که استفاده از سیستم رای‌گیری از طریق پست در آمریکا، منجر به تقلب گسترده خواهد شد؛ ادعایی که هیچ سندی برای اثبات آن ارائه نشد و توییتر نیز در واکنش به این توییت، پیام هشداری را در خصوص احتمال نادرست بودن این اطلاعات به توییت ترامپ، پیوست کرده است.

توییتر تاکنون از سیستم راستی‌آزمایی تنها برای توییت‌های حاوی اطلاعات مربوط به ویروس کرونا بهره می‌گرفت و هرگز پیام هشداری را برای توییت‌های ترامپ استفاده نکرده بود. بحث‌های پیرامون وضع قوانین و مقررات برای پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی از انتخابات سال 2016 آمریکا تاکنون مطرح بوده است.

اظهارات ترامپ در این خصوص، واکنش دانیل کاسترو نایب رئیس بنیاد فناوری و نوآوری را نیز به دنبال داشته و وی اعلام کرد که رئیس جمهور اشتباه می‌کند. او ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی هیچگونه سیاستی را علیه محافظه‌کاران دنبال نمی‌کنند. شبکه‌های اجتماعی، پلتفرمی‌ارزشمند را برای رساندن صداهای متعلق به طیف‌های سیاسی گوناگون به منظور اشتراک دیگاه‌ها و اطلاعات آن‌ها فراهم می‌کنند.

کاسترو گفت:‌انتشار اطلاعات نادرست در فضای آنلاین، یک مساله جدی است و شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی، با همکاری جامعه مدنی و دولت‌های سراسر جهان، برای رفع این معضل به پا خواسته‌اند. اگرچه شاید اشتباهاتی ناخواسته در این زمینه وجود داشته باشد، اما بخش خصوصی تعهد خود را برای حل این مساله از طریق روش‌هایی مناسب و شفاف نشان داده است.

 

 

منبع
وال استریت ژورنال - دیجیتال ترندز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا