اپل

حذف درگاه لایتنینگ در آیفون ۲۰۲۱ و استفاده از فناوری اسمارت کانکتور

هرچه به ماه سپتامبر و زمان رونمایی از آیفون‌های جدید نزدیک‌تر می‌شویم، تب شایعات و اخبار مربوط به این گوشی‌ها داغ‌تر از گذشته دنبال می‌شود. اخیرا کاربری توییتری به نام Fudge که پیشتر تصاویری منتسب به طراحی آیفون ۱۲ را منتشر کرده بود، اطلاعات جدیدی را در خصوص این گوشی‌ها ارائه کرده است.

به گفته وی، اپل از تصمیم خود مبنی بر استفاده از درگاه USB-C در آیفون 12 منصرف شده و همچنان از درگاه لایتنینگ استفاده خواهد کرد. نتیجه چنین تصمیمی‌منجر به این خواهد شد که این شرکت در سال ۲۰۲۱، حتی از USB-C نیز در گوشی‌های خود استفاده نکند و فناوری اسمارت کانکتور (Smart Connector) را که طراحی بدون درگاه را به گوشی می‌بخشد، در آیفون‌های ۲۰۲۱ تعبیه کند.

طبق آنچه Fudge اعلام کرده، اپل از فناوری اسمارت کانکتور برای شارژ سیمی‌استفاده نخواهد کرد و از فناوری بدون سیم (وایرلس) استفاده خواهد کرد. همانند مدل‌های امسال، آیفون‌های ۲۰۲۱ به استانداردهای شارژ وایرلس وفناوری ایرپاور مجهز خواهد بود.

اما سوال اینجاست که استفاده از اسمارت کانکتور به جای USB-C، چه تفاوت یا مزیت‌هایی دارد؟ بدبینانه‌ترین پاسخی که می‌توان داد این است که درآمدی بیشتری را برای اپل به دنبال خواهد داشت. جدای از ترغیب کاربران به خرید و استفاده از اپل ایرپاد، اسمارت کانکتور برخلاف USB-C، جزو فناوری‌های تحت مالکیت اپل محسوب می‌شود و تولیدکنندگان قطعات جانبی برای استفاده از آن می‌بایست هزینه‌ای را به صورت جداگانه به اپل پرداخت کنند.

برای کاربران نیز باید گفت که به لطف فناوری مغناطیسی اسمارت کانکتور، استفاده از دستگاه‌های جانبی همچون صفحه کلید بیشتر خواهد شد، اما از آنجایی که هنوز این کانکتور در برابر نفوذ آب مقاوم نیست، اپل می‌بایست چاره‌ای برای آن بیندیشد.

با این حال، نقطه ضعف اسمارت کانکتور در این است که دیگر کاربران نمی‌توانند با یک کابل، هم آیفون و هم مک‌بوک خود را شارژ کنند. به گفته Fudge، اپل در تصمیم خود مبنی بر استفاده از این درگاه مصمم است و تحت هر شرایطی، آیفون‌های ۲۰۲۱ خود را مجهز به این فناوری تولید خواهد کرد.

از جمله ویژگی‌های که تاکنون برای آیفون ۱۲ پیش‌بینی شده می‌توان به اندازه نمایشگر متفاوت، پشتیبانی از فناوری ۵G، استفاده از پردازنده قوی‌تر و سنسور لیدار اشاره کرد.

 

منبع
Forbes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا