ایران

پاسخ صدا و سیما به وزارت ارتباطات: برای مناظره آماده‌ایم

دعوا و کشمکش بین وزارت ارتباطات و صدا و سیما بر سر فرکانس‌های 700 و 800 همچنان ادامه دارد و پس از واکنش‌های تند روزهای گذشته از سوی طرفین، روز گذشته مهندس نافذ، مدیرکل نظارت و طیف فرکانس صداوسیما با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آماده مناظره زنده با وزارت ارتباطات است.

مدیرکل نظارت و طیف فرکانس صداوسیما بیانیه اخیر وزارت ارتباطات را ادامه سیاسی‌کاری و فرار از پاسخگویی درباره علت اصلی کندی اینترنت دانست و تصریح کرد: چرا وزارت ارتباطات به‌جای پاسخگویی صریح، سؤال را با سؤال جواب می‌دهد؟!

به گزارش روابط عمومی صدا و سیما، مهندس نافذ با بیان اینکه وزارت ارتباطات در سه سال گذشته به دلیل نداشتن دلایل اقناع‌کننده نتوانست رأی مراجع قانونی ذی‌صلاح را به نفع خود جلب کند افزود: به‌جای سوءاستفاده از شرایط تحت تأثیر بیماری کرونا و فریب افکار عمومی‌بهتر است این وزارتخانه مسائل فنی را در سطح بازی‌های سیاسی تقلیل ندهد و در این شرایط سخت اقتصادی دنبال درآمدزایی از جیب مردم نباشد.

وی با اشاره به‌کندی اینترنت در چند هفته گذشته و نارضایتی مردم تأکید کرد: نظر ما این نیست که دوستان شیرفلکه اینترنت را بسته‌اند تا به مردم فشار بیاید و بعد بگویند تقصیر صداوسیماست که باندهای 700 و 800 را نمی‌دهد، اما آیا مشکل اینترنت ثابت ADSL که هم‌اکنون بسیاری از مشاغل تحت تأثیر آن است هم به فرکانس 700 و 800 مرتبط است؟

مهندس نافذ با بیان اینکه ما برخلاف رویه سیاسی وزارت ارتباطات بازهم کارشناسانه و فنی مباحث خود را طرح می‌کنیم افزود: بیش از 300 مگاهرتز طیف فرکانس در بازه یک تا 3.6 گیگاهرتز برای شبکه تلفن همراه ظرفیت خالی وجود دارد که دوستان می‌توانند طبق روال همیشگی در آن خدمات ارائه دهند و پول بایت به بایت آن را از مردم بگیرند و مثل همیشه درآمد خوبی کسب کنند.

وی تأکید کرد: علاوه بر این ظرفیت در کنفرانس بین‌المللی ارتباطات رادیویی 2019 بیش از 17 هزار مگاهرتز باند جدید به شبکه تلفن همراه تخصیص داده شد که این هم‌ظرفیت بسیار بزرگی برای خدمات‌دهی شما به مردم است.

مدیرکل نظارت و طیف فرکانس رسانه ملی با اشاره به حضور خود در اجلاس 2006 اتحادیه جهانی مخابرات در ژنو و ارتباط مستمر خود با این اتحادیه گفت: برخلاف ادعای وزارت ارتباطات موضوع اصلی آن اجلاس توسعه تلویزیون دیجیتال در کل باند یو اچ اف شامل باندهای 700 و 800 مگاهرتز بود و ربطی به تخلیه باند نداشت.

مهندس نافذ با بیان اینکه ارائه خدمات رایگان تلویزیونی به مردم از رسانه ملی به‌صورت زمینی ارائه می‌شود تصریح کرد: برخلاف بسیاری از کشورها خدمات رایگان تلویزیونی ما روی ماهواره نیست و از طریق همان UHF است که باند 700 و 800 قطعه‌ای از آن محسوب می‌شود و نمی‌توانیم آن را قطع کنیم.

وی با اشاره به روند HD کردن شبکه‌های مختلف تلویزیونی و ارائه خدمات رایگان تلویزیون روی تلفن همراه افزود: همان‌طور که در جلسات کارشناسی هم بر آن صحه گذاشته شده است صداوسیما برای ارائه خدمات تلویزیون به‌صورت رایگان به مردم به این بستر مبتنی بر استانداردهای روز نیاز مبرم دارد و حتی با ادامه این روند در سال‌های آینده ما در این زمینه با کمبود فرکانس هم مواجه خواهیم شد.

مهندس نافذ با تأکید بر اینکه همان‌گونه که در جلسات کارشناسی کمیته ارتباطات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده‌ایم آماده اندازه‌گیری مشترک طیف‌های فرکانسی هستیم گفت: لازمه این اقدام آن است که سازمان تنظیم مقررات رادیویی درک فنی لازم و در سطح استاندارد بین‌المللی را به‌ویژه در خصوص سرویس پخش همگانی، ماهیت اچ پی اچ تی (HPHT) و گستره جغرافیایی آن داشته باشد.

مدیرکل نظارت و طیف فرکانس صداوسیما با اشاره به بیانیه اخیر وزارت ارتباطات تصریح کرد: برخی دوستان با افتراء به این سازمان موضوعاتی همانند اخذ بودجه برای تخلیه باند یا مزایده باند را مطرح می‌کنند که در راستای همان منش سیاسی‌کاری و عدم صداقت آن‌هاست.

مهندس نافذ در پایان خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه سه سال است درخواست‌های غیرقانونی وزارت ارتباطات در مراجع ذی‌صلاح در جلسات کارشناسی رد شده است اما آماده‌ایم در محفلی تخصصی و به‌دوراز فضاسازی‌های سیاسی مناظره کنیم.

روز گذشته معاون توسعه و فناوری صداوسیما در واکنش به اظهارات اخیر وزارت ارتباطات اعلام کرد که این سازمان قصد ندارد فرکانس‌های 700 و 800 را آزاد کند و در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهد.

رضا علیدادی طرح موضوع فرکانس‌های صداوسیما را با عنوان علت کم بودن سرعت اینترنت کشور نشانه عدم صداقت و سیاسی کاری دانست و افزود: «با واگذاری فرکانس‌های سازمان به تلفن همراه، دسترسی اینترنت کاربران افزایش چندانی نخواهد یافت و سال‌ها طول خواهد کشید تا تجهیزات لازم برای بهره‌برداری از آن خریداری و راه‌اندازی شود و هزینه زیادی هم خواهد داشت.»

پس از انتشار این بیانیه از سوی روبط عمومی صدا و سیما، نسترن محسنی، معاون رگولاتوری به اظهارات معاون توسعه و فناوری صداوسیما واکنش نشان داد و اعلام کرد که حاضر است در صورت حضور رضا علیدادی، در یک برنامه تلویزیونی، با مستندات منظاره کند تا مردم بیشتر بدانند در حق آنها چه اجحافی میکنید.»

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا