ایراناینترنت

وزیر ارتباطات: روی اینستاگرام محدودیت ایجاد نکرده‌ایم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که آنها هیچ محدودیتی روی پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستاگرام ایجاد نکرده‌اند و سیاست‌ها روی این شبکه‌ها همان سیاست‌های گذشته‌ای است که قبلا هم اجرا می‌شده است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (۸ شهریور) همزمان با افتتاح پروژه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد شائبه ایجاد اختلال‌ها عمدی روی اینستاگرام گفت: «هیچ سیاست جدیدی در مورد پلتفرم‌ها نداریم و هر اتفاقی در حال رخ دادن است مربوط به تصمیمات گذشته است که می‌تواند در نوع خودش بازنگری شود.» او ادامه داد:‌«در مورد اینستاگرام باید بگویم که ما برای اینکه کیفیت برخی از پلتفرم‌ها را تضمیمن کنیم از لینک‌های اختصاصی استفاده می‌کنیم، یعنی یک سری لینک‌ها به صورت مجزا برای یک پلتفرم خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد برای اینکه ترافیکشان قفل نکردند. اگر همین لینک قطع شود طبیعتا جای دیگری یا سرویس دیگر متاثر نمی‌شود و فقط همان پلتفرم متاثر می‌شود. به همین خاطر یکی از لینک‌های ما در همان دو هفته پیش مشکل پیدا کرد و طبیعتا اختلال مقطعی روی اینستاگرام داشتیم که رفع شد.»

زارع‌پور ادامه به انتقادات دولت گذشته از سخنان رئیس جمهوری در مورد عدم توسعه زیرساخت در دولت‌های گذشته نیز پاسخ داد.

زارع‌پور با انتقاد از برخی رفتار‌های ناجوانمردانه گفت: «توسعه زیرساختی نیاز به منابع دارد. ما تلاش کردیم دولت دست در جیب خود کند و بودجه‌ای را در اختیار اپراتورها و وزارت ارتباطات قرار بدهد تا بتوانیم عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم. در لایه‌هایی از شبکه ارتباطی کشور نیز، کارهای خوبی انجام شده هرچند که سر آنها نیز بحث‌هایی وجود دارد. مثلا گفتند ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت وصل شدند، در حالی که پس از بررسی‌های ما این عدد زیر ۸۰ درصد بود اما هیچوقت انتقاد نکردیم.» 

او ادامه داد: «یکی از مدیران کل استان‌ها زمانی که من سرکار آمدم گزارشی به من دادند حکایت از اتصال ۹۸ درصدی داشت اما بررسی ما چیزی حدود ۵۸ درصد بود. ایرادی به مدیر عالی وزارت خانه نیست اما اگر زیرساخت اینترنت گل و بلبل بود تصاویر بچه‌هایی که در دوران کرونا روی کوه دنبال پیدا کردن آنتن بودند چه بود؟ اگر همه چیز گل و بلبل بود چرا مردم از شبکه شاد که زیرساخت داخلی بود گله داشتند؟»

زارع‌پور تاکید کرد: «دوستان در فرمایشاتی که دارند، قدری بحث‌های کارشناسی و منطقی را در نظر بگیرند. اخلاق من تخریب گذشته نیست و اعتقاد دارم تمام مدیران، مدیران جمهوری اسلامی ایران هستند. اگر مردم ببینند هر فردی که می‌آید می‌گوید مدیر قبلی کاری انجام نداده است، با خودشان می‌گویند پس چه کسی در این چند سال کار کرده است؟ کار خوب را باید گفت و انتقاد را باید گذاشت برای جلسات خصوصی. اماچون دوستان از دیروز ناجوانمردانه بحث‌هایی مطرح کرده‌اند من درباره آن صحبت کردیم.»

او اعلام کرد که دولت سیزدهم تمام قد ایستاده تا مشکلات موجود در لایه‌های مختلف حوزه ارتباطات را حل کند و در دهه فجر امسال، ۷۰ درصد به ظرفیت زیرساخت کشور اضافه می‌شود که  این کار با تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی انجام می‌شود.

 زارع‌پور همچنین در ادامه بر نیاز تغییر تعرفه‌های ارتباطی تاکید کرد.

او با انتقاد از ثابت ماندن تعرفه در دوره‌های گذشته اعلام کرد: «آیا رواست با سیاسی‌کاری و محبوب ماندن، تعرفه را پنج سال ثابت نگه داریم و در نهایت منجر به این شود که توسعه اتفاق نیفتید.»

او  گفت: «در پنج سال گذشته اتفاقی در بخش تعرفه‌ها نیفتاده است. تنها اتفاق در این زمینه در دولت سیزدهم این بود که برخی بسته‌هایی حذف شد که زیر کف قیمت مصوب بودند.» 

وی ادامه داد: «به هر حال اگر منابع مالی برای اپراتورها فراهم نشود این صنعت امکان توسعه نخواهد داشت. براساس گفته‌های اپراتورها ظرفیت‌های شبکه‌ آنها به نقطه اشباع رسیده است. ما روی مدلی کار می‌کنیم که در کنار توسعه مشکل جدی هم برای کاربران به وجود نیاید. تغییر در تعرفه‌ها هم منوط به افزایش کیفیت است. اپراتورها باید از محل منابع داخلی کیفیت را افزایش دهند.»

همچنین زارع‌‌پور یادآور شد که قرار است به زودی یک بسته حداقل ۶۰ گیگی بلند مدت از طرف اپراتورها تعریف شود. به گفته او اپراتورهای موبایل باید ظرف یک هفته آینده با سازمان تنظیم در این زمینه به تفاهم برسند تا این بسته‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

بهبود شبکه نیاز به تغییر تعرفهها دارد

در این مراسم معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم اعلام کرد که شبکه موبایل کشور به دلیل کاهش درآمد اپراتورها در نقطه بحرانی قرار دارد و چاره‌ای جز افزایش تعرفه‌ها برای نجات شبکه نیست.

رئیس رگولاتوری با ارائه آماری از وضعیت مصرف دیتا در شبکه موبایل و ثابت گفت: «در یکسال اخیر تعداد سیم‌کارتهای دیتای فعال در شبکه موبایل از ۹۰میلیون به ۹۸ میلیون رسیده است یعنی ۹ درصد رشد در این زمینه داشته‌ایم. از طرفی مصرف اینترنت مردم روی موبایل  از ۹۰۰ هزار ترابایت به حدود ۱ میلیون ترابایت در ماه رسیده که در این بخش هم میزان  ۱۱ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم.» 

او ادامه داد: «سرعت دسترسی ما در یک سال اخیر در شبکه موبایل و روی سیم‌کارت موبایل به طور متوسط از ۹مگابیت برثانیه به بالای ۱۰ مگابیت برثانیه افزایش پیدا کرده است یعنی سرعت هم ۱۱ درصد بهتر شده است.»

عباسی همچنین میزان مصرف اینترنت در شبکه ثابت را حدود ۵۰۰ هزار ترابایت در ماه اعلام کرد. به گفته او مصرف اینترنت ثابت در کشور نصف مصرف اینترنت موبایل است و این شرایط در حالی است که در دنیا این اتفاق معکوس است و میزان مصرف اینترنت ثابت بسیار بیشتر از مصرف اینترنت موبایل است. 

او با اشاره به دلیل عقب ماندن بازار اینترنت ثابت از اینترنت موبایل اعلام کرد:‌« یک دلیل این است که شبکه ثابت ما توسعه خوبی نداشت. در ثابت بسیار عقب‌افتادگی داریم .در شبکه موبایل هم می‌شود گفت وضعیت خوب است:‌ اما با توجه به مشکل درآمدری که اپراتورها از نظر تعرفه‌ای با آن روبه رو هستند وضعیت شبکه موبایل هم به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود.»

او گفت: «در چند سال اخیر متاسفانه روی تعرفه کار خوبی نشد،‌ اگر روند فعلی ادامه پیدا کند من هشدار می‌دهم که تقریبا دو سال آینده،‌شبکه موبایل ما هم به سرنوشت شبکه ثابت دچار خواهد شد. به نقطه بحرانی نزدیک می‌شویم.» 

عباسی تاکید کرد که باید در چند سال گذشته تعرفه به صورت پله‌ای افزایش پیدا می‌کرد و الان آن‌ها مجبور هستند تعرفه‌ها را افزایش دهند و در این زمینه چاره‌ای نیست. عباسی یادآنور شد که اگر تعرفه‌ها تغییری نکند دیگر شبکه‌ای وچود نخواهد داشت تا مردم بتوانند سرویس مناسب از آن بگیرند.

عباسی همچنین یکی از عواملی که باعث شد در سال گذشته وضعیت شبکه موبایل نجات پیدا کند را واگذاری فرکانس ۲۳۰۰ به اپراتورهای موبایل اعلام کرد. طبق آماری که او در این جلسه اعلام کرد در حال حاضر ۷۰۰ سایت روشن روی این فرکانس   وجود دارد و تا پایان سال این میزان به ۳هزار سایت خواهد رسید.

به گفته او در بخش توسعه شبکه 5G هم کارهای خوبی شروع شده و هم‌اکنون ۱۰۰ سایت روشن در این زمینه وجود دارد و در تلاش هستند این میزان را به بالای ۶۰۰ سایت برسانند.

عباسی در پایان به برنامه دولت برای توسعه شبکه ثابت به کمک راه‌اندازی پروژه پوشش ۲۰ میلیونی فیبرنوری اشاره کرد. عباسی در این مورد گفت: «در ابتدای دولت سیزدهم به این جمع‌بندی رسیدیم که شاید بهترین راه که سال‌های سال ما را از این وضعیت بد شبکه ارتباطی نجات می‌دهد این است که شبکه فیبرنوری را توسعه بدهیم.  در نهایت برنامه پوشش ۲۰ میلیون فیبرنوری در این دولت برنامه‌ریزی شد که هدفش هم بهبود کیفیت شبکه ثابت و در کنار آن موبایل و کمک به توسعه شبکه 5G است.»

عباسی با اشاره به اینکه برای توسعه این پروژه آن‌ها در اردیبهشت با ۹ اپراتور بخش خصوصی به تفاهم رسیدند اعلام کرد که امروز هم قرار بود ایرانسل به این پروژه بپیوند اما در لحظه آخر این شرکت از امضاء قرارداد منصرف شده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا