ایران

توضیحات رییس سازمان فضایی درباره ماهواره ظفر

ماهواره ظفر شب گذشته و پس از چند روز تاخیر بالاخره به فضا پرتاب شد. با وجود موفقیت‌آمیز بودن پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ، متاسفانه ماهواره ظفر نتوانست در زمان لازم به ارتفاع معین برسد. البته ظفر توانست با چند ثانیه تاخیر به ارتفاع 530 کلیومتری برسد اما به دلیل نداشتن سرعت کافی، موفق به قرار گرفتن در مدار نشد.

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی کشور ساعاتی پیش به توییتر آمد با هشتگ گزراش به مردم، توضیحات نسبتا کاملی را درباره پرتاب ماهواره ظفر و دلایل قرار نگرفتن این ماهواره در مدار تعیین شده ارائه کرد.

در این تویت آمده است: «ماهواره ظفر با ماهواره‌بر سیمرغ در روز یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ساعت ۱۹:۱۵ از پایگاه پرتاب حضرت امام خمینی (ره) پرتاب شد. بعد از عملکرد موفق مرحله اول و جدایش مطلوب مرحله دوم، ماهواره بر و ماهواره به ارتفاع بیش از ۵۴۰ کیلومتر با سرعت بیش از ۶۵۰۰ متر بر ثانیه رسید.

حین پرتاب: ماهواره ظفر به مدت ۸ دقیقه، اطلاعات موقعیت خود و سرعت حرکت را ارسال کرد که با کمک سه ایستگاه (یک ایستگاه سیار در پایگاه پرتاب و ایستگاه‌های قشم و بوشهر) دریافت شد.

عمل جدایش توسط ماهواره تشخیص داده شد و ضمن پیوستگی در ارسال داده‌های موقعیت، داده‌های مانیتورینگ ماهواره شامل داده‌های سلامت تمام تجهیزات، حسگرها، وضعیت باس‌ها و مدیریت مودهای ماهواره به مدت ۶ دقیقه و ۴۵ ثانیه، از طریق لینک تله‌متری ماهواره ارسال و در ایستگاه قشم دریافت شد.

موتور مرحله اول ماهواره‌بر: مدت زمان کارکرد: ۱۰۲ ثانیه، سرعت: ۲۴۰۰ متر بر ثانیه، ارتفاع: حدود ۸۵ کیلومتر، عملکرد: موفق موتور مرحله دوم: مدت زمان کارکرد: ۳۷۳ ثانیه، سرعت: حدود ۶۵۰۰ متر بر ثانیه، ارتفاع: ۵۴۱ کیلومتر، رفع مشکل حرارتی پرتاب قبلی.

مشاهده ایراد در عملکرد سیستم پیشرانش در ثانیه‌های نهایی پرواز و عدم دستیابی به سرعت ۷۴۰۰ متر بر ثانیه نتیجه) با توجه به تحقیقاتی بودن فرآیند پرتاب و تحقق بیش از ۹۵ درصد از اهداف طرح ریزی شده، لذا فرآیند پرتاب موفق بوده است.»

سیداحمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع نیز گفت: «در مأموریت پرتاب ماهواره ظفر توسط ماهواره بر سیمرغ کلیه فرآیندهای پرتاب فضایی از قبیل مونتاژ مراحل ماهواره‌بر و ماهواره، تست‌های پیش پرتاب، تزریق سوخت و پیش فشارگذاری، به طور کامل به انجام رسید. فرآیند پرتاب و استارت موتورهای مرحله ۱ ماهواره‌بر و جدایش مراحل و استارت موتور مرحله ۲ به درستی انجام شد و در انتهای مسیر، ماهواره‌بر به سرعتِ مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید.»

ماهواره ظفر به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط محققین دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شد و ۲۹ دی ماه امسال به سازمان فضایی تحویل داده شد. قرار بود ماهواره ظفر پس از قرار گرفتن در فاصله 530 کیلومتری از سطح زمین، به مدت 18 ماه عملیات عکسبرداری از را انجام دهد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا