ایران

جهرمی: دو میلیون یورو برای ساخت ماهواره ظفر هزینه شده

ارزش تصاویر ارسالی این ماهواره بیش از 10 میلیون یورو است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز هزینه ساخت ظفر 1 و 2 را کمتر از دو میلیون یورو اعلام کرد و افزود: اگر قرار باشد این تصاویر را خریداری کنیم باید پنج برابر آن را بپردازیم.
پس از آنکه صبح امروز چهارشنبه محمد جواد آذری جهرمی در توییتی از استقرار ماهواره‌بر سیمرغ در سایت خبر داد، کاربران از وی در خصوص هزینه ساخت ماهواره‌های ظفر پرسیدند که او در پاسخ گفت: هزینه ساخت دو ماهواره ظفر 1و2 کمتر از دو میلیون یورو شده است. عمر متوسط قرار گرفتن آن در مدار دو سال و نیم است و ارزش تصاویر ارسالی آن، بیش از 10 میلیون یورو محاسبه شده است.
وی افزود: یعنی اگر تصاویر ماهواره‌ای را نیاز داشته باشیم و بخواهیم بخریم و به ما بدهند و تحریم را بهانه نکنند، باید 10 میلیون یورو پرداخت کنیم.

ماهواره ظفر که مدتی قبل از دانشگاه علم و صنعت به سازمان فضایی تحویل داده شد تا مقدمات حضورش در مدار فراهم شود، توسط ماهواره بر سیمرغ پرتاب خواهد شد.

این ماهواره با مامویت‌های متعدد در مدار قرار خواهد گرفت. از کاربردهای ماهواره ظفر می‌توان به تهیه نقشه کاربری اراضی، تهیه نقشه پایه، تهیه نقشه پایش توسعه شهری، تهیه نقشه مرز پهنه‌های کشاورزی، تهیه نقشه پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی، تهیه نقشه پهنه‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی، شناسایی مناطق تخریب‌شده بعد از بحران در نواحی شهری، به روزرسانی نقشه‌های ساختاری (شناسایی گسل‌ها و چین‌ها) اشاره کرد.

ماهواره ملی-تحقیقاتی «ظفر یک و دو» به سفارش سازمان فضایی توسط دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده ‌است. این ماهواره نسبت به ماهواره نوید که قبلا در این دانشگاه ساخته شده، قابلیت عکس‌برداری رنگی با قدرت تفکیک بهتری دارد.

ماهواره ظفر یک با قابلیت عکس‌برداری رنگی با قدرت تفکیک بهتر از 25 متر و ماهواره ظفر دو با قابلیت عکس برداری با قدرت تفکیک بهتر از ۱۶ متر طراحی شده است.
بر اساس اطلاعاتی که از سوی رییس سازمان فضایی ایران در خصوص ماهواره ظفر در حساب کاربری او منتشر شده، این ماهواره 113 کیلوگرم وزن دارد و عمر عملکردی آن در مدار حداقل 1.5 سال است. ماموریت ماهواره ظفر تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره و ارسال پیام ارتباط صوتی یک‌طرفه بین دو کاربر است. ارتفاع این ماهواره سه محوره 530 کیلومتر است و در مدار LEO دایروی با باند فرکانسی s&f قرار خواهد گرفت.

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا