تکنولوژی

طراحی دستگاهی که از قطرات باران ، برق تولید می‌کند

اگرچه تاکنون روش‌ها‌ی متعددی را برای تولید برق از طریق باران معرفی شده‌اند اما اخیرا گروهی متشکل از محققان دانشگاه City University هنگ کنگ موفق به طراحی یک ژنراتور الکتریکی شده‌اند که می‌تواند از طریق قطرات باران ، برق تولید کند.

توانایی این ژنواتور به گونه‌ای است که قادر است با جذب انرژی فقط یک قطره آب، ولتاژی به اندازه 140 ولت تولید کند. برای درک بهتر این رقم می‌توان این چنین گفت که می‌توان با این میزان برق، حدود 100 لامپ کوچک LED را روشن کرد.

ژنراتورهایی که تاکنون با ساختارهایی متفاوت توسط سایر محققان تولید شده‌اند، عملکرشان تا هزار برابر کمتر از نمونه‌ای است که توسط این گروه از محققان طراحی شده است. در این ژنراتور از دو الکترود استفاده شده به طوری که یکی از جنس آلومینیوم و دیگری از اکسید قلع ایندویم که با پلی تترافلوئورو اتیلن پوشانده شده، ساخته شده است.

زمانی که قطره باران به سطح قلع برخورد می‌کند، منجر به ارتباط میان دو الکترود شده و یک مدار دایره‌ای بسته ایجاد می‌کند. در نتیجه، این فرآیند به آزاد شدن انرژی ذخیره‌شده ختم می‌شود. این فناوری حتی می‌تواند در حین بارش شدید باران نیز مورد استفاده قرار گیرد به طوری که انرژی حاصل از برخورد قطرات، ذخیره شده و در نهایت به یک نقطه اشباع می‌رسد.

البته تزریق انرژی ذخیره‌شده و عرضه برق یکنواخت به دستگاه‌ها‌ی مورد نظر، کار ساده‌ای نیست و نیازمند توسعه و تحقیق بیشتری دارد که البته محققان در حال کار روی این موضوع هستند. با این حال، اگر این ژنراتور به مرحله نهایی خود و عرضه برسد، قطعا تحولی عظیم را در تامین انرژی پاک برای انواع دستگاه‌ها‌ بوجود خواهد آورد. می‌توان از این ژانراتور در سقف خانه‌ها‌ و یا هر نقطه‌ای که احتمال برخورد قطرات آب با آن وجود دارد، استفاده و برق انواع دستگاه‌ها‌ را تامین کرد.

منبع
Engadget

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا