تکنولوژیگوناگون

تولید پنل های خورشیدی که حتی در تاریکی هم برق تولید ‌می‌کنند

پنل‌‌های خورشیدی که این روزها توسط بسیاری از انسان‌‌ها و همچنین شرکت‌‌ها و کارخانجات در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند، در ساعاتی که خورشید در آسمان قابل رویت است، نور را جذب و به برق تبدیل ‌می‌کنند.

این پنل های خورشیدی شب‌ها و در تاریکی عملا غیرقابل استفاده شده و تولید انرژی تا روز بعد و طلوع دوباره خورشید، متوقف ‌می‌شود. این مساله سبب شده تا بسیاری از محققان و همچنین شرکت‌‌های فعال در این عرصه، به فکر تولید راهکارهایی برای تولید برق حتی در ساعاتی که خورشید در آسمان رویت ن‌می‌شود، بیافتند.

اگرچه کارها و تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته و برخی از محققان نیز مدل‌‌هایی را ارائه داده‌اند، اما اخیرا جفری ماندی، استاد مهندسی کامپیوتر و برق دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت پنلی شده که ‌می‌تواند حتی در شب نیز کار کرده و برق تولید کند. در پنل طراحی شده توسط این دانشمند، از سلول‌‌های ترمودیاتیو استفاده ‌می‌شود که ‌می‌تواند حتی در شب نیز گرم شود و انرژی تولید کند.

این سلول‌‌ها همانند نور مادون قرمز، گرما تولید ‌می‌کنند و عملکردی شبیه به پنل‌‌های خورشیدی را ارائه خواهند داد. با این حال، فناوری طراحی شده توسط ماندی، در مراحل آغازین خود قرار داد و نیازمند توسعه بیشتری است چراکه طبق گزارش‌‌ها، تنها 50 وات از هر متر مربع از این پنل‌‌ها به دست ‌می‌آید که این میزان، 25 درصد برق تولیدی توسط پنل‌‌های خورشیدی مرسوم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا