گوگل

درآمد «چند میلیارد دلاری» گوگل از فروش سخت‌افزار

تقریبا دو سال پیش، وب‌سایت تحقیقاتی «مارکت‌واچ» اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی در خصوص وضعیت مالی و درآمدزایی گوگل از کسب‌وکار محصولات سخت‌افزاری این شرکت وجود ندارد. اما ساعاتی پیش آلفابت (شرکت مادر گوگل) با انتشار گزارشی در خصوص عملکرد خود در سه ماهه پایانی سال 2019 میلادی، پرده از درآمد حاصل از کسب و کار محصولات سخت‌افزاری گوگل برداشت.

در گزارشی که اخیرا توسط ساندار پیچای مدیرعامل و روث پورات، مدیرمالی آلفابت منتشر شده، از این بخش به عنوان کسب‌وکار چند میلیارد دلاری یاد شد. اگرچه درآمد حداقلی دو میلیارد دلاری برای این بخش برآورد شده، اما از لحاظ تئوری، این عدد می‌تواند بیشتری از این‌ها باشد. چراکه کسب و کار سخت‌افزاری گوگل با سرویس‌های پولی و اشتراکی همانند یوتیوب پریمیوم و یوتیوب موزیک پریمیوم در ارتباط است و گفته می شود در سال 2019، در مجموع حدود 17 میلیارد دلار را برای این شرکت به ارمغان آورد.

با اینکه این کسب‌وکار در حال پیشرفت و درآمدزایی بیشتر است، اما ساندار پیچای اعلام کرد که میزان فروش محصولات سخت‌افزاری این شرکت با کاهشی نسبی همراه شده است. از آنجایی که گوگل جزییات دقیقی را در این رابطه ارائه نمی‌دهد، نمی‌توان با قاطعیت گفت که کدامیک از محصولات این شرکت همانند گوشی‌های  و لپ‌تاپ‌های پیکسل، زنگ‌های نست، دوربین‌ها، روترها، ترموستات‌ها، اسپیکرها و یا حتی دانگل‌های کروم‌کست، بیشترین سهم را در درآمدهای سخت‌افزاری این شرکت ایفا می‌کنند.

برای نمونه، هرگز نشده که گوگل آماری را در خصوص میزان فروش گوشی‌های پیکسل خود منتشر کند. با اینکه شواهد نشان می‌دهد اوضاع چندان بر وفق مراد این شرکت نیست و فروش نه چندان بالای پیکسل 4 نیز به خوبی بر این ادعا، صحه می‌گذارد.

ریک استریو، مدیر بخش سخت‌افزار گوگل چندی پیش اعلام کرده بود که میزان فروش محصولات سخت‌افزاری این شرکت، خوب است اما آن چیزی نیست که گوگل در برنامه‌ریزی پنج ساله خود انتظار داشت.

پیچای و پورات در این مراسم، نسبت به آینده اظهار امیدواری کردند. پورات در این رابطه گفت معتقدیم که قدرت ما در حوزه‌های هوش مصنوعی و نرم‌افزار، این امکان را برایمان فراهم کرده تا بتوانیم تجربیات یکپارچه‌ای را برای دارندگان انواع دستگاه‌ها و محصولات خود فراهم کنیم. ما برای توسعه قابلیت‌های خود در بخش مهندسی سخت‌افزار و همچنین گسترش زنجیره تامین و توزیع خود سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام دادیم و توانستیم در طی سه سال اخیر، یک کسب‌وکار چند میلیارد دلاری ایجاد کنیم.

در پایان ساندار پیچای اعلام کرد که این شرکت حدود 80 میلیارد دلار را به توسعه‌دهندگان نرم افزاری اندروید در طی چند سال اخیر پرداخت کرده که به نظر این رقم از سال 2008 یعنی آغاز به کار فروشگاه اپلیکیشن گوگل، پرداخت شده است. گفتنی است شرکت اپل نیز حدود یک سال پیش اعلام کرد که بالغ بر 120 میلیارد دلار را به توسعه‌دهندگان اپ استور خود پرداخت کرده است.

منبع
The Verge

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا