آمازونتکنولوژی

محمد بن سلمان فایل آلوده به واتس اپ جف بزوس فرستاده بود

بن سلمان و جف بزوس تنها چند روز قبل در لوس آنجلس شماره تلفن خود را رد و بدل کرده بودند

یک تحقیق سازمان ملل نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ تلفن همراه جف بزوس مدیرعامل آمازون توسط فایل آلوده‌ای که از شماره واتس اپ شاهزاده سعودی محمد بن سلمان دریافت شده، هک شده است.

هک تلفن همراه جف بزوس منجر به لو رفتن عکسهای خصوصی او شد و به طلاق از همسرش انجامید. خود بزوس در اوایل تحقیق در این زمینه سعودی‌ها را عامل لو رفتن اطلاعات خصوصی‌اش دانسته بود.

یک دلیل احتمالی حمله اینترنتی سعودی‌ها به جف بزوس مطالب انتقادی بود که روزنامه واشنگتن پست – متعلق به بزوس – بعد از کشته شدن جمال خاشقچی از سعودی‌ها منتشر می‌کرد و شاهزاده بن سلمان را پشت این قتل معرفی می‌کرد.

جمال خاشقچی به عنوان ستون نویس با واشنگتن پست همکاری می‌کرد.

انتظار می‌رود جزییات این گزارش جدید جنجالی که شاهزاده سعودی را مستقیما در معرض اتهام هک قرار می‌دهد در جریان شکایت بزوس در دادگاه تشریح شود. بزوس که حتی بعد از جدا شدن از همسرش  همچنان ثروتمندترین مرد جهان است، سعودی‌ها، ترامپ و نشریه عامه پسند National Enquirer را (نزدیک به دونالد ترامپ که نخستین بار عکسهای او را منشر کرده بود) عامل اصلی اقدام علیه خودش می‌داند. او از همان ابتدا از نشریهThe National Enquirer  شکایت کرد. او در یادداشتی عربستان سعودی را پشت این ماجرا دانست.

ارسال فایل آلوده پشت یک فایل ویدیو

دیوید کای گزارشگر مخصوص سازمان ملل می‌گوید که یک فیلم آلوده به ویروس توسط محمد بن سلمان به تلفن بزوس ارسال شده و بلافاصله بعد از آن انبوهی از اطلاعات از گوشی بزوس به سرقت رفته است.

به نوشته گاردین که برای نخستین بار این مطلب را – ارسال فایل آلوده به موبایل بزوس از طریق واتس اپ بن سلمان – منتشر کرده، بزوس و بن سلمان روز اول ماه می‌۲۰۱۸ با هم چت دوستانه‌ای داشته‌اند درست در همان روزی که ویدیوی آلوده به موبایل بزوس ارسال شده است.

بزوس پیش از این یک مشاور امنیتی به نام Gavin de Becker را به تحقیق دراین باره گماشته بود و نتیجه گرفته بود دولت عربستان پشت سرقت اطلاعات اوست.

به عقیده این کارشناس دولت سعودی حتی پیش  از انتشار مطالبی که قتل خاشقچی را به مقامات سعودی و به خصوص خود بن سلمان نسبت می‌داد تصمیم به ضربه زدن به بزوس گرفته بود.

جمال قاشقچی روزنامه نگار عربستانی در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان کشته شد یعنی پنج ماه بعد از ارسال فایل آلوده به تلفن بزوس.

گزارشگر ویژه سازمان ملل قرار است جزییاتی از این گزارش را چهارشنبه صبح به وقت آمریکا منتشر کند.

سفارت عربستان در آمریکا این گزارش را تکذیب کرد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گزارش اخیر رسانه‌ها درباره دخالت پادشاهی عربستان در هک تلفن همراه کاملا دروغ است.

 

همکاری اسرائیل و عربستان برای هک تلفن بزوس

مشاور امنیتی شخصی جف بزوس مدیرعامل آمازون در اوایل امسال گفته بود که عربستان سعودی به کمک یک استارتاپ اسراییلی گوشی بزوس را هک کرده و عکسهای شخصی آن را به سرقت برده است.

مشاور جف بزوس از انتشار جزییات هک تلفن مدیرعامل آمازون خودداری کرده اما شرکتهایی چون NSO Group ، DarkMatter و BlackCube شرکتهایی هستند که به گفته بیزنس اینسایدر برای دولتهای مختلف اقدام به جاسوسی می‌کنند.

شاخص‌ترین آنها  NSO Group است یک استارتاپ ۱ میلیارد دلاری اسراییلی که حتی در سایت خودش به وضوح تاکید می‌کند به آژانسهای دولتی کمک می‌کند که تحقیقاتی را در زمینه تروریسم و جنایت انجام دهند.

این شرکت در سال ۲۰۰۸ توسط Shalev Hulio و Omri Lavie با هدف کمک به اپراتورها برای دسترسی به تلفنهای مشتریانشان ( به گفته خودشان با هدف بهبود کیفیت ) راه‌اندازی شد.

از آن زمان این شرکت به عربستان سعودی کمک کرده که تبلیغات خود را ردیابی کند به گفته خودش به مکزیک هم کمک کرده که تا با کارتلهای مواد مخدر مبارزه کند. این شرکت همچنین به گفته مجله تایمز تاکنون با دهها دولت همکاریهایی داشته است.

اصلی‌ترین تکنولوژی مورد استفاده این شرکت Pegasus نام دارد و در سال ۲۰۱۱ عرضه شد.

به نوشته مجله تایمز تکنولوژی Pegasus میتواند اطلاعاتی را از راه دور از اپلیکیشن‌های تلفن همراه مانند فیسبوک، واتس‌اپ و اسکایپ و همچنین متن و ایمیل، تماس تلفنی و اطلاعات لوکیشن کاربران دریافت کند.

گفته می‌شود اطلاعات این شرکت اسراییلی منجر به ردیابی و دسترسی جاسوسان عربستان به تلفن همراه جمال خاشقچی شد. ماجرایی که به قتل این روزنامه‌نگار در کنسولگری عربستان در استانبول منجر شد.

شرکت NSO Group همچنین با دولت امارات هم همکاری داشت که به نوشته مجله تایمز منجر به نصب نرم‌افزار و ردیابی فعال آزادی‌های مدنی در این کشور به نام احمد منصور شده است.

تلفن بزوس کی هک شد ؟

یک روزنامه‌نگار- محقق  فلسطینی به نام ایاد البغدادی که در نروژ زندگی می‌کند و در این زمینه تحقیقات زیادی انجام داده می‌گوید که هک تلفن بزوس چند روز پس از رد و بدل کردن شماره تلفن بین بزوس و بن سلمان اتفاق افتاده است.

دیدار جف بزوس و بن سلمان در اوایل ۲۰۱۸ در جریان سفر شاهزاده سعودی به آمریکا
دیدار جف بزوس و بن سلمان در اوایل ۲۰۱۸ در جریان سفر شاهزاده سعودی به آمریکا

یک مستند جدید به نام The Dissident که روزجمعه گذشته در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد تاکید می‌کند که فایل آلوده‌ای که تحت یک فایل ویدیویی به تلفن بزوس ارسال شده شامل برنامه‌ای به نام پگاسوس بوده که تنها بعد از کلیک کاربر روی لینک باعث تخلیه کل اطلاعات گذشته و آینده تلفن همراهش می‌شود.

در این فیلم آمده است که بزوس و بن سلمان درباره ساخت دیتاسنتر آمازون در عربستان سعودی با هم در حال مذاکره بودند. معامله‌ای یک میلیارددلاری برای ساخت ۳ دیتاسنتر برای سرویس AWS آمازون در این کشور که بخشی از پروژه بلندپروازانه محمد بن سلمان برای نزدیک شدن به شرکتهای تکنولوژی و تحول اقتصادی در این کشور بود.

محمد بن سلمان در اوایل سال ۲۰۱۸ به آمریکا سفر کرد و دیدارهای متعددی با مدیران شرکتهای تکنولوژی داشت. به نوشته فاینشنال تایمز او و بزوس در جریان شام در لوس آنجلس تلفن‌های خود را رد و بدل کردند.

با این حال به نظر می‌رسد بسته شدن قرارداد واشنتگن پست با خاشقچی برای نوشتن ستون در این روزنامه اساسا به مذاق سعودی‌ها خوش نیامده است. پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول موجی از توییت‌های ضد جف بزوس که توسط دولت سعودی سازماندهی شده بودند دیده شد.

دولت عربستان سرانجام زیر فشارهای بین المللی قتل روزنامه‌نگار را پذیرفت و یک ماه قبل دادگاهی در این کشور اعلام کرد که پنج نفر را به همین دلیل به اعدام محکوم کرده است. هرچند محمد بن سلمان و مشاور ارشد او در میان محکومان نیستند.

در ماه ژانویه ۲۰۱۹ نشریه  the National Enquirer  که از جمله طرفداران اصلی دونالد ترامپ به شمار می‌رود  گزارشی را منتشر کردکه نشان میداد جف بزوس با یک مجری سابق به نام لارن سانچز ارتباط دارد.

انتشار عکسها و مسیج‌های این دو  جنجالی علیه بزوس ایجاد کرد که منجر به طلاق او و همسرش شد.

این نشریه در زمانی که محمد بن سلمان به آمریکا آمد  تیتر اصلی خود را با عنوان «پادشاهی جدید» به او اختصاص داد.

بعد از انتشار این گزارش دوباره موجی ازحملات علیه بزوس توسط سعودی‌ها در توییتر دیده شد . در یکی از آنها آمده است:   هر کسی با عربستان سعدی دشمنی بورزد نابود  و بی‌اعتبار خواهد شد.

جف بزوس رابطه خود را تکذیب نکرد اما  گفت که تحقیقاتی انجام میدهد تا ببیند این نشریه چطور به عکسها و پیامهای خصوصی او دسترسی پیدا کرده است. او همچنین در مطلبی نوشت : برخی افراد قدرتمند که از مطالب واشنگتن پست ناراحت بودند به اشتباه من را من را جزو دشمنانشان قرار دادند.

در همین حال  ترامپ دشمنی با آمازون را با  دادن یک قراداد ۱۰ میلیارد دلاری به مایکروسافت ادامه داده است. این قراداد توسعه سیستم کلاد وزارت دفاع آمریکاست.

آمازون از این قراداد شکایت کرده و گفته مقامات وزارت دفاع تحت فشار ترامپ مجبور به گرفتن تصمیمی علیه آمازون گرفته‌اند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا