تکنولوژی

جاسوسی از 12 میلیون آمریکایی از طریق گوشی‌های هوشمند

نشریه نیویورک تایمز گزارشی را در خصوص صنعت ردیابی موقعیت مکانی کاربران از طریق گوشی‌های هوشمند منتشر کرد و نوشت که اطلاعات بیش از 12‌هالیون آمریکایی در شهرهای مهم و بزرگ این کشور، مورد سوءاستفاده و سرقت قرار گرفت.

این نشریه، که تحقیق و بررسی مفصلی را در این ز‌هانه انجام داد، اعلام کرد در طی چند ماه بررسی روی این پرونده، به یک حقیقت بزرگ و مهم دست یافته است: ما در دهه‌ای زندگی‌ها کنیم که برای جاسوسی از خودمان، شسشوی مغزی شده‌ایم و درب ورود بیگانگان به حریم شخصی خود را باز گذاشته‌ایم.

برای درک بهتر این موضوع، مثال فروشگاه‌های اپلیکیشن ارائه شده توسط دو شرکت بزرگ اپل و گوگل را در نظر بگیرید. در طی 10 سال اخیر، بسیاری از کاربران جزو کاربران اپ استور و پلی استور بوده‌اند و روز به روز نیز بر تعدادشان اضافه‌ها شود.

اگرچه این ابزارها، با کمک اپلیکیشن‌هایی که ارائه‌ها دهند قابلیت‌های بیشماری از قبیل مسیریابی، اطلاع از وضعیت آب و هوایی، خرید آنلاین و غیره را در اختیار کاربران‌ها دهند؛ اما در عوض و در ازای ارائه این خدمات، اطلاعات ارزشمندی را از کاربران طلب‌ها کنند که از جمله آن‌ها‌ها توان به ردیابی موقعیت مکانی و جابجایی‌های فرد اشاره کرد.

شاید اگر در حالت عادی، دولت‌ها و یا شرکت‌ها از کاربران بخواهند که یک دستگاه ردیاب را با خود حمل کنند، هرگز به چنین خواسته‌ای تن نخواهند داد اما امروزه گوشی‌های هوشمند دقیقا چنین نقشی را ایفا‌ها کنند و جالب آنکه کاربر با زدن روی گزینه «موافقم» (Agree)، خود این اجازه را به دستگاه‌های هوشمند‌ها دهند.

در واقع،‌هالیون‌ها کاربر در سراسر جهان، دستگاه‌هایی را با خود حمل‌ها کنند که هر کدام یک ابزار جاسوسی پیشرفته از آن‌ها به حساب‌ها آیند. به عبارتی دیگر، نحوه استفاده کاربران از این دستگاه‌ها، سرنخ‌هایی را به شرکت‌های خصوصی و تبلیغاتی در خصوص ارائه محتوای مطلوب کاربر و نمایش تبلیغات هدفمند‌ها دهد.

نیویورک تایمز نوشت جهان و دنیای فناوری به سرعت در حال تغییر و تحول است و هر از چند گاهی شاهد ورود فناوری‌هایی جدید به این جهان هستیم. در این‌هاان، صنعت ردیابی موقعیت مکانی کاربران نیز تقریبا 10 سال پیش قدم به عرصه وجود گذاشت و طولی نکشید که اپلیکشین‌های مبتنی بر این قابلیت، بسیار شایع و فراگیر شدند.

حال و با 10 ساله شدن این فناوری، موجی از گزارش‌ها در خصوص جاسوسی شرکت‌های بزرگ و کوچک از کاربران و نقض حریم شخصی آن‌ها به گوش‌ها رسد که البته این مساله در قالب دستگاه‌های مختلفی از قبیل گوشی‌های هوشمند، اسپیکرهای هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند و غیره اتفاق افتاده است.

شاید این چنین بتوان گفت که فناوری در جهتی گام بر‌ها دارد که انسان عصر حاضر را در ازای دریافت قابلیت‌هایی محدود، به فروش و یا بهتر بگوییم تقدیم اطلاعات شخصی ارزشمند خود وادار‌ها کند. اطلاعاتی که خریداران بسیاری دارد و‌ها تواند‌هالیاردها دلار برای شرکت‌های فعال در این عرصه به ارمغان آورد.

منبع
نیویورک تایمز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا