گوگل

معرفی قابلیت جدید فوکوس مد اندروید

تلاش گوگل برای مدیریت مدت زمان استفاده کاربر از گوشی

بیشترین استفاده های مخرب از گوشی‌های هوشمند بین ساعت 6 تا 8:30 دقیقه عصر صورت می‌گیرد، دقیقا زمانی که باید صرف ارتباط با افراد خانواده شود. تا کنون قابلیت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی عرضه شده تا کاربران را تشویق کند مدتی از روز را بدون اتصال به اینترنت بگذرانند مانند قابلیت‌های  Do Not Disturb، Parental Controls و App Timers. اما حالا گوگل تصمیم گرفته بعد از ماه‌ها آزمایش، این قابلیت را عضوی از سیستم عامل اختصاصی خود کند و بدین منظور، قدم بعدی را برداشته است.

گوگل، اوایل هفته گذشته قابلیت جدید «فوکوس مد» (Focus Mode) خود را به صورت رسمی  معرفی کرد. در نسخه جدید قابلیت فوکوس مد می‌توان زمانی از روز را برنامه ریزی کرد تا نوتیفیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی یا جیمیل، مانع حواس پرتی کاربر نشود. فوکوس مد، بخشی از ابزار  «سلامت دیجیتال» (Digital Wellbeing) اندروید است، ابزاری که برای اندروید 10 به صورت پیش فرض ارائه شد. حالا قابلیت فوکوس مد برای کاربران گوشی‌های اندرودی 9 پای نیز عرضه شده است.

فوکوس مد چگونه کار می‌کند

گوگل اولین بار، ابزار «سلامت دیجیتال» را سال گذشته همزمان با گوشی‌های پیکسل خود معرفی کرد. با استفاده از این ابزار، کاربر می‌تواند عادات استفاده خود از گوشی هوشمند را بهتر کنترل کرده و محدودیت‌های کاربردی به روی مدت زمان استفاده از برنامه‌ها اعمال کند اما به مرور، معایب این ابزار رو شد. مثلا اینکه امکان تمدید مدت زمان اسکرین تایم وجود نداشت و برای افزایش مدت زمان استفاده از برنامه‌ها باید از بخش تنظیمات، قابلیت به کل غیر فعال می شد. به علاوه، با فعال سازی قابلیت محدود سازی زمان استفاده از برنامه ها، امکان دریافت نوتیفیکیشن‌ها غیر فعال نمی‌شد، موردی که بیشتر از دیگر موارد توجه کاربر را به خود جلب می‌کند.

مگی استنفیل، مدیر بخش کاربران و سلامت دیجیتال گوگل می‌گوید که این شرکت، به مرور متوجه شد که باید بیشتر از اینها به روی جزئیات این قابلیت کار کند.

حالا در قابلیت جدید Focus Mode، گوگل جزئیات بیشتری داخل این ابزار اضافه کرده است. فعال و غیرفعال شدن قابلیت به صورت اتوماتیک و بر اساس برنامه ریزی کاربر و همینطور اضافه شدن «take a break» (استراحت) که در آن، فرد می تواند به مدت 5، 15 دقیقه یا نیم ساعت قابلیت فوکوس مود را غیر فعال کند.

در آیفون و آیپد، نزدیک‌ترین قابلیت به فوکوس مود، قابلیتی تحت عنوان «Downtime» است. اما به جای ایجاد لیست سیاهی از اپلیکیشن‌هایی که مخل تمرکز حواس است، در قابلیت Downtime لیستی ایجاد می‌شودکه همه چیز را به صورت پیش فرض بلاک می‌کند. در قابلیت Downtime، تمام اپلیکیشن‌ها به صورت دیفالت(پیش فرض) بلاک می‌شود و برای درآوردن آنها از بلاک، باید در قسمت تنظیمات یکی یکی سراغ آنها رفت.

در واقع، در قابلیت Downtime اپل، انعطاف زیادی وجود ندارد. مثلا اگر برای روشن شدن این قابلیت در زمانی مشخص برنامه ای تنظیم کنید، دیگر نمی‌توانید در زمان دیگری از طول روز به صورت دستی آن را فعال کنید. به علاوه، اپل اجازه می‌دهد که کاربران بتوانند محدودیت‌های اعمال شده روی برنامه‌ها را نادیده بگیرند( برای مدت 1، 15 دقیقه و یا کل روز)، امکانی مشابه Take a Break در گوگل. این نادیده گرفتن محدودیت باعث می‌شود استفاده از این قابلیت کم کم توسط کاربر متوقف شود.

اما ظاهرا گوگل برای کمتر کردن میزان حواس پرتی کاربر توسط اپلیکیشن‌ها، تلاش بیشتری می‌کند. اکتبر امسال، گوگل یک سری قابلیت تحت عنوان « Digital Wellbeing Experiments» معرفی کرد. این قابلیت در اصل اپلیکیشنی است که نوتیفیکیشن‌ها را به مدت مشخصی بلاک می‌کند و والپیپری نمایش داده می‌شود که تعداد دفعات باز شدن قفل گوشی را نمایش می‌دهد.

البته کار اپل هم در این زمینه واقعا بد نبوده است. بر اساس نظر متخصصان، ساختار نرم افزاری و سخت افزاری سیستم عامل آی‌او‌اس به گونه‌ای است که بیشتر می‌تواند به روی قابلیت‌های مختلف اسکرین تایم، مانور دهد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا