ایران

بازار موبایل کشور دو میلیارد دلار گردش مالی دارد

بیش از 189 واردکننده رسمی موبایل در کشور فعالیت می‌کند

به گزارش آی‌تی‌ایران، حسین غروی رام مدیر انجمن واردکنندگان موبایل، تلبت و لوازم جانبی در جلسه روز چهارشنبه سیزدهم آذر ماه ضمن اشاره به اینکه امروزه حوزه موبایل در کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است افزود: «بازار موبایل کشورمان در حال حاضر بالای دو میلیارد دلار گردش مالی دارد.»

غروی رام مدیر انجمن واردکنندگان موبایل افزود: «طی چند ماه گذشته با چالش بزرگ تامین کالا مواجه بوده که در جلسات مداومی که با ذی‌نفعان دولتی داشته‌، توانسته‌ایم از این معضلات عبور کنیم و به‌خوبی نیازهای بازار موبایل را تامین کنیم.»

وی همچنین درباره طرح رجیستری و مقاومت‌های متخلفان در زمینه واردات گوشی گفت: «بسیاری معتقد بودند این طرح شکست می‌خورد اما با همکاری شرکت‌های واردکننده توانستیم بازار را به خوبی تامین کنیم. البته این طرح هنوز هم ایراداتی دارد که باید به مرور برطرف شوند.»

غروی رام برندها و تصمیم‌گیرندگان دولتی را عوامل اصلی کنترل بازار موبایل می‌داند که البته به دلیل تحریم‌ها در حال حاضر برندها در بازار ایران وجود ندارند و کنترل بازار تنها در اختیار تصمیم‌گیرندگان دولتی است. مدیر انجمن واردکنندگان موبایل اذعان داشت که این انجمن در کنار تصمیم‌گیران این حوزه حضور فعالی داشته و اگر امروز موفقیتی در زمینه کنترل قیمت‌ها در بازار موبایل وجود دارد، دلیل آن تصمیم‌گیری‌های درست به واسطه کمک انجمن واردکنندگان موبایل به ذی‌نفعان دولتی بوده است.

وی همچنین با اشاره به روند شفاف‌سازی در زمینه واردات که از سال 91 آغاز شده و قرار است تا سال 1405 ادامه داشته باشد، افزود: «زیرساخت‌های لازم برای عملکرد شفاف کسب و کارها در حال حاضر اشکالات زیادی دارد و با اینکه زمان کافی برای فراهم‌سازی زمینه مناسب وجود داشته، پختگی لازم دیده نمی‌شود. البته بانک مرکزی در این مدت عملکرد قابل قبولی داشته و توانسته تعادل خوبی را در بازار به‌وجود بیاورد و از این بابت از بانک مرکزی ممنون هستیم.»

مدیر انجمن واردکنندگان موبایل ضمن انتفاد از افزایش قیمت‌ها پس از بالا رفتن قیمت بنزین افزود: «با اینکه گفته می‌شود قیمت بنزین ارتباطی با قیمت موبایل ندارد، اما افزایش قیمت بنزین با افزایش قیمت ارز همراه شد و همین مسئله قطعا در بالا رفتن قیمت موبایل نیز تاثیر می‌گذارد.»

برای کنترل بازار موبایل با رویه و آرامش فعلی، دولت باید ماهانه بین 150 تا 170 میلیون دلار بودجه به این حوزه تخصیص دهد. مدیر انجمن واردکنندگان موبایل

 

غروی رام در صحبت‌های خود به انتقاد از چرخه توزیع کالا نیز پرداخت و در این‌باره تصریح کرد: «واردات کاملا شفاف است وطرح رجیستری قادر است همه چیز را در زمینه واردات شفاف کند. اما این سامانه تا یک جایی قابل استفاده است و تصمیم‌گیرندگان باید مشکلات چرخه توزیع را هم حل کنند. راه حل این معضل سامانه‌ای موسوم به «سامانه افق» است. با ایجاد این سامانه مشکل چرخه توزیع هم حل خواهد شد.»

مدیر انجمن واردکنندگان موبایل خاطر نشان کرد برای کنترل بازار موبایل با رویه و آرامش فعلی، دولت باید ماهانه بین 150 تا 170 میلیون دلار بودجه به این حوزه تخصیص دهد.

همچنین در جلسه امروز، انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت به ارائه آمارهایی از عملکرد این انجمن در هفت ماه اول سال 98 پرداخت. به گفته‌ی اسحاقی دبیر انجمن، در سال 94 و پیش از شکل‌گیری انجمن واردکننگان موبایل، بیش از 95 درصد از گوشی‌های موجود در بازار موبایل ایران از راه قاچاق وارد می‌شدند که با همت انجمن واردکنندگان موبایل و همکاری با دولت و همچنین تمرکز روی طرح رجیستری، در حال حاضر بیش از 98 درصد از واردات موبایل به صورت قانونی و شفاف صورت می‌گیرد.

همچنین طبق آمار ارائه شده توسط انجمن، ابتدای سال جاری تنها 70 واردکننده رسمی موبایل در کشور فعالیت می‌کرد اما این رقم امروز به 189 شرکت دارای مجوز و فعال در کشور رسیده است.

طبق اعلام این انجمن، در حال حاضر ذخیره بازار برای نیازهای یک ماه آینده به‌طور کامل تامین شده است. بر اساس آمار اعلام شده در این جلسه، میزان خرید موبایل در بازار کشور امروزه به تقریبا یک میلیون و چهارصد هزار دستگاه در ماه رسیده است. ضمنا طبق پیش‌بینی‌های این انجمن، تا پایان سال جاری بیش از 14 میلیون دستگاه موبایل وارد بازار کشور شده و تقریبا 12.5 میلیون دستگاه از این موبایل‌ها توسط کاربران فعال می‌شود.

انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت

 

میزان واردات موبایل در سال 98
میزان واردات موبایل در 7 ماه اول سال 98 بر اساس سهم برندها
روند مصرف موبایل به تفکیک نحوه ورود در 7 ماه اول سال 98
روند واردات موبایل به تفکیک نحوه ورود در 7 ماه اول سال 98

منبع
آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. کاهش رتبه الکسا و افزایش تعداد بک لینک در کوتاه ترین مدت با بالاترین بازدهی
    شرکت ادسیما ( واید ادز ) با بیش از 450 سایت فعال نمایش دهنده زیر مجموعه تبلیغاتی در زمینه افزایش تضمینی رتبه الکسا سایت فعالیت مینماید و میتواند به صورت کاملا تضمینی در یک بازه زمانی 10 تا 20 روزه تغییرات زیر را در الکسا شما ایجاد نماید ( این پیشنهاد شامل تست رایگان بوده و بعد از اطمینان کامل شما از فرایند
    کاهش رتبه فقط مبلغی بابت پیش پرداخت از شما گرفته خواهد شد و باقی مبلغ بعد از انجام کامل کار و رسیدن قطعی به رتبه از شما دریافت میگردد همچنین این شرکت در حال حاضر کار بیش از 50 سایت معتبر را انجام داده که جزئیات نمونه کارها و روند کاهشی تضمینی قبل از شروع کار به شما داده خواهد شد)
    تعرفه کاهش تضمینی رتبه الکسا و افزایش تعداد بک لینک به صورت همزمان با بیش از ۵۰ نمونه کار موفق
    زمان تحویل : به انتخاب مشتری به همراه تست رایگان جهت اطمینان
    * تضمین ثبات و نگهداری رنک الکسا *
    بازدیدهای کاملا واقعی ایرانی–
    امکان کاهش رتبه تا رتبه های برتر ایران در بازه زمانی مشخص شده توسط شما به صورت کاملا تضمینی

    جهت هماهنگی با آیدی یا ایمیل زیر در تماس باشید.
    آی دی تلگرام :
    @wideadscom

    [email protected]
    تماس : 09901558079

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا