آمازون

آمازون از سرویس رایانش کوانتومی خود رونمایی کرد

رقابت میان گوگل و آی‌بی‌اِم در حوزه فناوری کوانتوم بر کسی پوشیده نیست و اکنون عضو سومی‌نیز به نام آمازون به این جمع اضافه و البته میدان رقابت اضافه شده است. شرکت تحت هدایت جف بزوس، ساعاتی پیش از نسخه پیش‌نمایش آمازون براکت (Amazon Braket) سرویس رایانش کوانتومی‌خود پرده برداشت.

این سرویس از طریق اینترنت قابل دسترسی است و تقریبا یک ماه بعد از آنکه مایکروسافت، سرویس مشابه خود تحت عنوان Azure Quantum را معرفی کرد، قدم به عرصه وجود گذاشت. آمازون در این رابطه نوشت: آمازون براکت، یک سرویس مبتنی بر  خدمات وب آمازون (AWS) است که امینت و رمزگذاری را می‌توان در تمامی‌سطوح آن مشاهده کرد.

در حال حاضر، این سرویس دارای محدودیت‌هایی است به طوری که تنها برای مشتریان شرکتی آمازون ارائه می‌شود و سرویس آن نیز از طریق مجموعه کامپیوترهای کوانتومی‌موجود همانند D-Wave، IonQ و Regetti که متعلق به شرکای آمازون‌اند، قابل استفاده است. گفتنی است IonQ با مایکروسافت و سرویس Azure Quntum این شرکت نیز همکاری دارد.

به گفته آمازون، این سرویس جدید این اجازه را به کاربران می‌دهد تا با کوبیت‌ها و مدارهای کوانتوم کار کنند. کاربر می‌تواند از این طریق، مدارهای خود در یک محیط شبیه‌سازی شده بسازد و مورد آزمایش قرار دهد. سپس، آن‌ها را بر روی کامپیوترهای کوانتومی‌واقعی اجرا کند.

آمازون همچنین اعلام کرده که در حال ایجاد یک آزمایشگاه فیزیکی نزدیک موسسه فناوری کالیفرنیاست که قرار است تحت عنوان AWS Center for Quantum Computing، شروع بکار کند. تمرکز این آزمایشگاه بر روی تحقیق و توسعه کامپیوترهای کوانتومی‌و دیگر کاربردهای آن معطوف خواهد بود. پیشتر، مدیر بخش رایانش کوانتومی‌آمازون اعلام کرده بود که این شکرت در حال کار روی سخت‌افزارهای کوانتومی‌است.

از لحاظ تئوری، کامیپوترهای کوانتومی‌از قدرت محاسبه بسیار بالاتری نسبت به ابرکامپیوترها برخوردارند چراکه بیت‌های این کامپیوترها می‌توانند در حالت‌های کوانتومی‌متفاوتی قرار گیرند و این در حالیست که در ابرکامپیوترها اینچنین نیست و به صورت صفر و یک هستند.

در همین رابطه، اخیرا گوگل اعلام کرد که کامپیوتر کوانتومی‌این شرکت توانست محاسبه‌ای را انجام دهد که اگر می‌خواستیم آن را در قوی‌ترین ابرکامپیوتر موجود انجام دهیم، حدود 1000 سال طول می‌کشید.

با این حال، کامپیوترهای کوانتومی‌بسیار کم و البته گران‌قیمت هستند و آمازون و مایکروسافت قصد دارند این سرویس را با هزینه کمتر در اختیار کاربران قرار دهند.

 

 

منبع
The Verge

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا