خودرو الکتریکی

سیستم کنترل نویز هیوندایی صدای درون کابین را تا 50 درصد کاهش می‌دهد

شرکت خودروسازی کره‌ای هیوندایی به تازگی ادعا کرده که اولین «سیستم کنترل نویز جاده‌ای» را ابداع کرده که از طریق آن صدای حرکت خودرو بر روی سطح جاده و صدای موتور که به داخل کابین منتقل می‌شوند، به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنند.

اجزای این سیستم نسبتا ساده در مقایسه با سیستم عایقی که در زیر خودروهای امروزی به کار می‌‌رود از وزن بسیار کمتری برخوردار است. شتاب سنج‌هایی که در نزدیکی چرخ‌های خودر قرار دارند، لرزش‌هایی را که از جاده به خودرو می‌شود دنبال می‌کنند و با تولید سیگنال‌های برعکس از طریق اسپیکرهای دورن خودرو، صداهای بیرونی را در کمتر از 0.002 ثانیه خنثی می‌کنند. این سیستم به ادعای هیوندایی در مقایسه با سیستم‌های مجهز به میکروفون، عملکرد بهتر و هوشمندتری در تخشیص صداهای خارجی و حذف آنها دارد.

هیوندایی قصد دارد این سیستم را به زودی در مدل جنسیس شرکت به‌کار بگیرد.

طق گفته هیوندایی، این سیستم نه تنها برای راننده، بلکه برای تمامی سرنشینان خودرو کاربرد دارد و صدا در تمام بخش‌های کابین با استفاده از این سیستم کاهش پیدا می‌کند.

در آزمایشات انجام شده در سطوح جاده‌‌ای مختلف هم طبق ادعای هیوندایی، این سیستم توانسته نویز خارجی را تا 3 دسیبل کاهش دهد و بر این اساس صدای ناشی از حرکت خودرو روی سطح جاده و همچنین صدای موتور به لطف این ویژگی تا 50 درصد کمتر درون کابین شنیده می‌شود.

هیوندای معتقد است یک سیستم کنترل نویز برای صنعت فعلی خودرو که به سمت خودروهای الکتریکی بی صدا حرکت می‌کند، بسیار ضروری است.

البته هیوندایی اولین شرکتی نیست که بر روی چنین تکنولوزی تمرکز می‌کند. شرکت‌های فورد و تویوتا هم در گذشته با قرار دادن میکروفون درون کابین تلاش کرده‌اند سیستم‌های کاهش نویز مختص خود را عرضه کنند. از این رو نمی‌توان دقیق گفت که سیستم کاهش نویز هیوندایی تا چه حد لقب «اولین در جهان» را می‌تواند به خود اختصاص دهد. با این اوضاف نمی‌توان دقیق گفت کدام شرکت برای اولین بار چنین سیستمی را ابداع کرده است. مهم این است که چنین سیستم‌هایی مطمئنا مورد استقبال طرفداران خوردوهای الکترکی و بی سر و صدا خواهند بود.

منبع: newatlas

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا