مایکروسافت

ذخیره اطلاعات روی شیشه توسط مایکروسافت

مایکروسافت از طرحی برای ذخیره اطلاعات بر روی شیشه رونمایی و اعلام کرد که قصد دارد تا با همکاری شرکت وارنر برادرز یک نسخه از کپی فیلم سوپرمن محصول سال 1987 را بر روی شیشه‌ای با ابعاد 75 در 75 در 2 میلیمتر ذخیره کند.

بخش تحقیقات شرکت مایکروسافت با جدیت به دنبال دستیابی به فناوری دخیره اطلاعات بر روی شیشه است تا بتواند از آن در آینده برای ذخیره اطلاعات پلتفرم Azure خود استفاده کند. ساتیا نادلا، مرد شماره یک مایکروسافت در جریان کنفرانسی در این رابطه عنوان کرد: ما این سیستم کامل را ایجاد کردیم که در نوع خود یک سیستم جدید ذخیره‌سازی سرد محسوب می‌شود.

مایکروسافت برای توسعه این فناوری از شیشه کوارتز معمولی استفاده کرده و به منظور بررسی قابلیت‌های آن، این شیشه را در آب جوش و دمای بالا و همچنین مقاومت آن را در برابر خط و خش مورد تست و ارزیابی قرار داد.

این پروژه که تحت عنوان پروژه سیلیکا شناخته می‌شود، با هدف طراحی و ساخت روشی پیشرفته برای ذخیره و حفظ اطلاعات دنبال می‌شود. همانطور که می‌دانید، ذخیره‌سازی اطلاعات به یکی از چالش‌های اصلی شرکت‌های بزرگ دنیا تبدیل شده است و روش‌های مرسوم، نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای شرکت‌ها باشند. تقریبا 5 سال است که محققان در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌اند که البته در این میان، مایکروسافت اولین شرکتی نیست که ذخیره اطلاعات بر روی شیشه را معرفی می‌کند.

مایکروسافت به دنبال ذخیره اطلاعات بر روی شیشه

مایکروسافت اعلام کرد که شرکت‌ها شدیدا به روش‌های نوین ذخیره‌سازی نیازمندند و وارنر برادرز نیز به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ دنیا به فضایی برای ذخیره دائمی‌اطلاعات دیجیتال و تهیه نسخه‌های پشتیبان با قابلیت نگهداری طولانی‌مدت نیازمند است.

در حال حاضر، فرآیندهایی که توسط وارنز برادرز برای ذخیره‌ اطلاعات و فیلم‌های این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیچیده و بسیار هزینه‌بر است. از این رو، محققان مایکروسافت قصد دارند تا علاوه بر سرعت بخشیدن به فرآیند ذخیره فیلم‌ها، هزینه‌ها را با روش ابداعی خود کاهش دهند.

ویکی کاف، مدیر ارشد بخش فناوری وارنر برادرز در این رابطه گفت: اگر پروژه سیلیکا بتواند هزینه‌های ذخیره‌سازی را کاهش دهد و روش بهینه را معرفی کند، قطعا مورد استقبال تمامی‌شرکت‌ها و استودیوها و همچنین فعالان دیگر صنایع قرار خواهد گرفت. به اعتقاد من، این دستاورد می‌تواند به نفع همه کسانی باشد که به دنبال حفظ و ذخیره محتوای خود هستند.

مایکروسافت به دنبال ذخیره اطلاعات بر روی شیشه

مایکروسافت در قالب پروژه سیلیکا از لیزرهای مادون قرمز برای رمزگذاری اطلاعات بر روی «وکسول‌ها» استفاده می‌کند. سپس اطلاعات بر روی شیشه ذخیره می‌شوند و الگوریتم‌های مبتنی بر فناوری یادگیری ماشینی می‌توانند این الگوها را رمزگشایی کرده و اطلاعات را بخوانند. مهندسان مایکروسافت فعلا در حال کار بر روی این فناوری هستند و مشخص نیست که چه زمانی، شاهد فراهم شدن امکان ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی شیشه‌ها خواهیم بود. اما قطعا، این انتظار چندان طولانی نخواهد بود.

منبع: ورج

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا