تکنولوژی

هشدار: مراقب اپلیکیشن Gradient باشید

کم کم باید به ترند شدن برخی اپلیکیشن‌ها در بین کاربران فضای مجازی عادت کنیم. آخرین اپلیکیشنی که در بین کاربران توییتر، اینستاگرام و فیسبوک محبوبیت زیادی پیدا کرد، اپلیکیشن جنجالی Faceapp بود که البته طبق انتظار، خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد. البته امنیت اپلیکیشن Faceapp و نفوذ آن به حریم خصوصی کاربران با واکنش‌های شدید از سوی برخی متخصصان امنیتی مواجه شد و ماجرای آن حتی به مجلس سنا آمریکا نیز کشیده شد.

نقطه تاریکی که درباره اپلیکیشن faceapp وجود داشت، دسترسی به برخی از اطلاعات شخصی کاربران از جمله تاریخچه جستجو آنها بود که البته تیم روسی سازنده اپلیکیشن این قضیه را تکذیب کرد و تنها مدعی شد که تصاویر کاربران در سرورهای این شرکت آن هم برای 48 ساعت ذخیره می‌شود، موضوعی که مقامات آمریکایی و بسیاری از کاربران خیلی آن را باور ندارند. به قول یک ضرب‌ المثل آمریکایی، «هرجا که دود باشد، آتش هم خواهد بود.»

این مرتبه نوبت به اپلیکیشن Gradient رسیده که تصویر شما را طی چند مرحله جالب به چهره اشخاص مشهور جهان تبدیل کند. اما نقطه اوج گیری اپلیکیشن Gradient و قابلیت‌های آن به توییت چند ماه پیش «جیمی کیمل» مجری معروف تلویزیون آمریکا برمی‌گردد که با استفاده از قابلیت این اپلیکیشن، تصویر خود را به «مت دیمون» هنرپیشه معروف هالیوود تشبیه کرده بود. همین توییت جیمی کیمل کافی بود تا اپلیکیشن Gradient تابستان امسال به صدر محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های رایگان اپ استور برسد و بیش از 1 میلیون دانلود در پلی استور گوگل داشته باشد.

اپلیکیشن Gradient

تیم ناشناخته پشت اپلیکیشن Gradient

اما آنچه که باعث شده این برنامه زنگ خطر را برای کارشناسان امنیت به صدا در بیاورد، نظرات عجیب برخی کاربران این اپلیکیشن بود که نشان می‌دهد پس از پایان دوره سه روزه رایگان استفاده از این قابلیت، کاربر باید اشتراک ماهانه 19.99 دلاری را پرداخت کند که در کمال تعجب امکان لغو این اشتراک برای کاربر وجود ندارد. نکته مشکوک ماجرا اینجاست که هیچ اطلاعاتی راجع به تیم سازنده این اپلیکیشن یعنی «Ticket to the Moon» در اینترنت وجود ندارد و تنها در وبسایت رسمی Gradient آمده که تیم سازنده اپلیکیشن در شهر لاس وگاس آمریکا مستقر است. این یعنی در حال حاضر تصاویر چهره صدها میلیون نفر در سرورهای یک تیم توسعه دهنده ناشناخته ذخیره شده است.

کامنت کاربران این اپلیکیشن در اپ استور که نشان می‌دهد ناخواسته عضو اشتراک سالانه شده‌ و تیم سازنده اپلیکیشن پاسخگو نیست.

امنیت اپلیکیشن Gradient

امنیت اپلیکیشن Gradient
یک نمونه دیگر که نشان می‌دهد راهی برای لغو اشتراک در این اپلیکیشن وجود ندارد.
امنیت اپلیکیشن Gradient
کامنت‌هایی که نگرانی کاربران از دسترسی‌های این اپلیگیشن به اطلاعات کاربر را نشان می‌دهد

در بخش سیاست‌ها و حریم خصوصی این اپلیکیشن آمده که Gradient اطلاعات عادی را که دیگر اپلیکشن‌ها نیز به آنها دسترسی دارند، جمع‌آوری می‌کند. در این میان البته اطلاعاتی از جمله نوع دیوایس شما، کشور محل زندگی، سیستم عامل، آی پی دیوایس کاربر و حتی مدل گوشی نیز دیده می‌شوند.

بخشی از سیاست حریم خصوصی وبسایت متعلق به این اپلیکیشن که ادعا می‌کند اطلاعات شخصی کاربران را ذخیره نکرده و اطلاعات کاربر را با هیچ شرکت یا موسسه‌ای به اشتراک نمی‌گذارد.

حال با توجه به تجربه‌ها در رابطه با اپلیکیشن Faceapp و البته ناشناخته بودن تیم سازنده اپلیکیشن Gradient، این سوال مطرح است که چنین اپلیکیشنی که روزانه توسط ده‌ها میلیون کاربر در سراسر دنیا استفاده می‌شود، تا چه حد به اطلاعات کاربران دسترسی دارد و از آنها چه استفاده‌ای می‌کند؟

آیا تضمینی وجود دارد که این تصاویر در اختیار آژانس‌های تبلیغاتی قرار نگیرند؟ در صورت به‌کارگیری این اطلاعات توسط سرویس‌های دولتی و  استفاده در جهت شناسایی چهره‌های فعال سیاسی، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا