گوناگون

افزایش نگرانی‌ها از نقض حریم خصوصی افراد توسط اپلیکیشن FaceApp

اپلیکیشن فیس‌اپ (FaceApp) که تقریبا دو سال از ورود آن به بازار اپلیکیشن‌های موبایلی می‌گذرد، باری دیگر در کانون توجهات قرار گرفته است. این اپلیکیشن اخیرا و به دلیل استقبال چهره‌های مشهور و دیگر کاربران و اشتراک تصاویر در شبکه‌های اجتماعی، در صدر محبوب‌ترین‌های فروشگاه اپ‌استور جای گرفت.

اپلیکیشن فیس‌اپ این امکان را به کاربران می‌دهد تا همانند برنامه‌هایی همچون اسنپ‌چت، از فیلترهای مختلفی بر روی چهره خود استفاده کنند. از جمله فیلترهای پرطرفدار می‌توان به فیلتر تغییر چهره به یک فرد سالمند، کودک و یا جابجایی چهره‌ها میان دو فرد اشاره کرد.

در حال حاضر، فیس‌اپ یکی از پردانلودترین اپلیکیشن‌ها در پلتفرم‌های iOS و اندروید است و گسترش هشتگ #FaceAppChallenge در شبکه‌های اجتماعی نیز بر این ادعا صحه می‌گذارد.

اما این محبوبیت، سوالاتی را در نیز در خصوص حفاظت از حریم خصوصی افراد بوجود می‌آورد و اینکه آیا فیس‌اپ توانسته تمهیداتی را برای مراقبت از اطلاعات میلیون‌ها کاربر خود بیاندیشد؟

اخیرا نگرانی‌هایی در خصوص سرقت اطلاعات کاربران فیس‌اپ بوجود آمده و برخی‌ها ادعا کرده‌اند این اپلیکیشن به صورت مخفیانه، تصاویر کاربران را سرقت می‌کند. از سویی دیگر، پست‌هایی در توئیتر منتشر شده مبنی بر اینکه فیس‌اپ، متعلق به یک شرکت روسی به نام Wireless Lab است و همین مساله باعث شده تا نگرانی‌های کاربران دوچندان شود.

البته هنوز هیچ یک از ادعاهای مطرح‌شده در خصوص نقض حریم خصوص افراد از طریق فیس‌اپ توسط هیچ یک از شرکت‌های امنیتی و یا تحقیقاتی ثابت نشده است. در این میان، سوالی که بر ذهن نقش می‌بندد این است که با فرض درستی این ادعا، عکس‌های کاربران به چه درد فیس‌اپ می‌خورد؟

در پاسخ باید گفت که در اوایل سال جاری میلادی، شبکه NBC در گزارشی آورد که اپلیکیشن ذخیره تصاویر Ever از عکس‌های کاربران خود برای آموزش به نرم‌افزاری تشخیص چهره استفاده می‌کرد و سپس این نرم‌افزار را به نهادهای دولتی فروخت. نمونه دیگر به شرکت IBM برمی‌گردد که مشخص شد این شرکت نیز از تصاویر کاربران اپلیکیشن Flicker برای آموزش به سیستم شناسایی چهره استفاده می‌کرد و این کار را بدون کسب اجازه از کاربران انجام می‌داد.

افزایش نگرانی‌های از نقض حریم خصوصی افراد توسط اپلیکیشن FaceApp

در متن سیاست‌های حفظ حریم خصوصی کاربران در فیس‌اپ آمده است که این اپلیکیشن علاوه بر خلق تصاویر، اطلاعاتی را در خصوص موقعیت مکانی و همچنین تاریخچه وب‌گردی کاربران از دستگاه آنان جمع‌آوری می‌کند.

فیس‌اپ نوشت این ابزارها اطلاعاتی از قبیل صفحات مرور شده در وب، افزونه‌ها و غیره را که از دستگاه کاربران برایمان ارسال می‌کنند، دریافت کرده تا بتوان خدمات بهتری را به کاربران ارائه کرد. ما اطلاعات کاربران خود را در اختیار شرکت‌های خارج از فیس‌اپ قرار نخواهیم داد.

اما این شرکت در بخش دیگری صراحتا قید کرده است این اطلاعات در اختیار «شرکت‌های تبلیغاتی» قرار خواهد گرفت تا از آن‌ها برای ارائه تبلیغات‌ هدفمند استفاده نمیاند.

یاروسلاف گونچاروف، مدیرعامل فیس‌اپ هنوز واکنشی را در خصوص این مساله نشان نداده است. اما اتحاذ چنین سیاستی چندان هم غیرمعمول نیست، با این حال، ابهامات زیادی در این رابطه وجود دارد که می‌بایست برطرف شوند.

جدای از مسائل امنیتی، انتقادهای زیادی نیز به دلیل استفاده از فیلترهایی که حاوی مضامین نژادپرستی و قومیتی هستند، متوجه این شرکت شده و این مساله خشم بسیاری از کاربران را به دنبال داشته است.

در پایان باید گفت که فعلا نمی‌توان برای فیس‌اپ و نقض حریم خصوص کاربران توسط این اپلیکیشن، رای صادر کرد و باید دید که بررسی شرکت‌های امنیتی در این زمینه چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا