تکنولوژی

30 هزار ماهواره استارلینک اسپیس ایکس در انتظار پرتاب به فضا

اسپیس ایکس پیشتر مجوز پرتاب 12 هزار ماهواره به فضا را برای اینترنت‌رسانی به مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار جهان دریافت کرد و در ماه مه امسال نیز 60 ماهواره در مدار زمین قرار داد. اما اکنون این شرکت فضایی به دنبال ارسال 30 هزار ماهواره دیگر به فضاست.

این اقدام در راستای پروژه 10 میلیارد دلاری اسپیس ایکس تحت عنوان استارلینک انجام می‌شود. این سیستم قادر است امواج اینترنتی را به مناطقی که امکان دسترسی به اینترنت برای ساکنین آن‌ها مهیا نیست، فراهم کند. حتی می‌توان از این سیستم اسپیس ایکس، در مناطقی که هزینه‌های اینترنت زیاد است نیز استفاده کرد.

البته اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و در این میان، آمازون و فیسبوک نیز طرح‌هایی را برای اینترنت‌رسانی دنبال می‌کنند. اسپیس ایکس که تحت مدیریت ایلان ماسک مدیریت می‌شود، در این رابطه عنوان کرد: این تصمیم، گامی‌دیگر در جهت ارتقای ظرفیت کلی شبکه استارلینک محسوب می‌شود که به منظور پاسخ دادن به نیازهای کاربران صورت می‌گیرد.

این شرکت قصد دارد تا در مجموع، 42 هزار ماهواره را در مدار زمین قرار دهد و برای تحقق این خواسته نیز اسنادی را در اختیار اتحادیه بین المللی ارتباطات از راه دور قرار داده است تا بتواند مجوز لازم را در این زمینه اخذ کند.

اگر همه چیز طبق روال و مطابق با خواسته اسپیس ایکس پیش برود، این شرکت می‌تواند طی چند سال آینده این تعداد ماهواره را به فضا پرتاب کند. قرار است که اسپیس ایکس از این ماهواره‌ها و قبل از آنکه این پروژه را در سطح وسیع‌تری از جهان دنبال کند، خدمات اینترنتی ماهواره‌ای خود را در شمال آمریکا و کانادا مورد ارزیابی قرار دهد.

در مرحله اول حدود 4425 ماهواره اینترنتی در مدار پایینی زمین قرار خواهد گرفت و بعد از آن نیز 7518 ماهواره به فضا ارسال خواهد شد. ماهواره‌هایی که مدار بالاتر زمین قرار می‌گیرند، در فاصله 1110 تا 1325 کیلومتر در گردش خواهند بود . ماهواره‌های مستقر در مدار پایین نیز بین 335 تا 346 کیلومتر با زمین فاصله خواهند داشت.

منبع: Digitaltrends

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا