تکنولوژی

علت انفجار کپسول «کرو دراگون» اسپیس‌ایکس مشخص شد

کپسول «کرو دراگون» شرکت اسپیس‌ایکس در اواخر فروردین ماه امسال و در جریان پرتابی آزمایشی منفجر شد و اکنون این شرکت اطلاعاتی را در خصوص علت بروز این اتفاق ارائه کرد.

طبق گفته اسپیس‌ایکس، این انفجار در پی وقوع یک نشتی رخ داد که به دنبال آن اکسیدکننده مایع (به طور خاص نیتروژن تتروکسید) به تیوب‌های هلیومی‌ت حت فشار بالا ورود پیدا کرد و پس از واکنش با تیتانیوم منجر به انفجار کپسول کرو دراگون شد.

اسپیس‌ایکس ادامه داد چندین دهه است که از تیتانیوم در سفینه‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این شرکت انتظار نداشت که اکسیدکننده در برابر تیتانیوم واکنش نشان دهد.

این شرکت اقداماتی را برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی در آینده انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مسدود کردن مسیر ورود سوخت مایع به سیستم فشار و همچنین تعویض دریچه‌های چک اشاره کرد.

این سفینه فضایی منفجر شده، مدل آزمایشی کپسول کرو دراگون بود که برای سازمان فضایی ناسا طراحی شده و وظیفه انتقال فضانوردان از ایستگاه بین‌المللی فضایی به زمین و برعکس را برعهده خواهد داشت.

بعد از انفجار این کپسول، اسپیس‌ایکس تیمی‌را برای بررسی علل وقوع این حادثه تشکیل داد و از کمک مهندسان ناسا نیز در این زمینه کمک گرفت.‌هانس کانیگزمن، از مدیران ارشد اسپیس‌ایکس در این رابطه عنوان کرد که با بررسی‌های انجام‌شده، مشخص شد که نقص در طراحی، عامل اصلی این انفجار بود و ما از این اتفاق، درسی مهمی‌را فراگرفتیم که می‌تواند دراگون کرو را به سفینه‌ای ایمن و بی‌خطر تبدیل کند.

به گفته اسپیس‌ایکس، در حال حاضر چندین مدل از کپسول کرو دراگون در سوله‌های این شرکت در کالیفرنیا موجود و آماده تست و ارزیابی است. هنوز زمان دقیقی برای پرواز مجدد کرو دراگون اعلام نشده است.

قبل از وقوع این انفجار، اسپیس‌ایکس در نظر داشت تا اولین گروه از فضانوردان را در اواخر تابستان سال جاری با کپسول کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کند. اما با این اتفاق، بعید به نظر می‌رسد که این تصمیم تا اوایل سال آینده میلادی هم عملی شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا