علمی

فرود موفقیت‌آمیز فضاپیمای استارلاینر روی سطح زمین

با اینکه فضاپیمای «استارلاینر» شرکت بویینگ نتوانست ماموریت خود را طبق برنامه پیش ببرد، اما با این وجود دست خالی هم به زمین برنگشت. سفینه شرکت بویینگ روز گذشته توانست با موفقیت روی زمین‌های ایالت نیومکزیکو آمریکا فرود بیاید و به عنوان اولین کپسول فضایی ساخته شده توسط آمریکا به این موفقیت بزرگ دست پیدا کند. دیگر کپسول‌های حاوی فضانوردان از جمله مرکوری، جمینی و آپولو همگی در آب فرود آمده بودند و این اولین بار بود که یک کپسول روی سطح زمین فرود می‌آمد. با اینکه کپسول استارلاینر تنها حاوی یک عروسک آزمایشی بود اما به هر حال عملیات فرود کاملا موفقیت آمیز بود.

استارلاینر در این ماموریت نتوانست خارج از جو زمین به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد اما در طول سفر خود توانست حجم قابل توجهی از اطلاعات را جمع‌آوری کند. «جیم چیلتون»، سخنگوی شرکت بویینگ در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد که تیم بویینگ در این ماموریت توانسته حدود 90 درصد از اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کند. تیم بویینگ ادعا می‌کند ایراداتی را که موجب شد این سفینه نتواند به ایستگاه فضای برسد، به زودی رفع می‌کند.

هنوز مشخص نیست قدم بعدی بویینگ در این زمینه چه خواهد بود. ناسا و بویینگ قبلا اعلام کرده بودند که سال 2020 اولین سفر فضانوردان به خارج از جو زمین را انجام خواهند داد و هدف از سفر استارلاینر جمع‌آوری یک سری اطلاعات قبل از انجام ماموریت اصلی بوده است. اگر ناسا می‌خواهد وابستگی خود را به سازمان فضایی روسیه در زمینه ارسال فضانوردان به فضا کاهش دهد، این سازمان باید مطمئن شود که سفینه‌هایی مثل استارلاینر یا دراگون شرکت اسپیس‌ایکس توانایی حمل انسان به فضا را دارند.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا