استارتاپاسنپ

مدیرعامل چیلیوری: اسنپ را به چالش «رقابت سالم در بازار» دعوت می‌کنم

صادقیان: اسنپ فود با 1000 رستوران مشهور تهران قراداد انحصاری امضا کرده است

عصر روز گذشته شرکت چیلیوری یک جلسه مطبوعاتی برگزار کرد تا در مورد حکم جدید شورای رقابت و شکایت چیلیوری از اسنپ فود جزییاتی را در اختیار رسانه‌ها بگذارد. علیرضا صادقیان مدیرعامل و بنیان‌گذار «چیلیوری» ضمن ابراز خرسندی

از رای روز قبل شورای رقابت در خصوص محکومیت اسنپ فود به ایجاد انحصار در بازار سفارش غذای آنلاین، اذعان داشت که اسنپ طی یک سال اخیر بیش از 70 میلیون دلار افزایش سرمایه داشت که تمام این مبلغ را صرف ایجاد انحصار در بازار کرده بود.

او در زمینه آغاز این انحصار توسط کل مجموعه اسنپ گفت: «تا قبل از سال 96 در صنعت سفارش آنلاین غذا رقابت سالمی وجود داشت. در آن زمان همیشه می‌گفتم رقابتی که ما با اسنپ فود داریم رقابت سالم و سازنده‌ای است و چنین بحث‌هایی وجود نداشت. رقابت بر سر اینکه چه کسی می‌تواند محصول بهتری داشته باشد و سریع‌تر به دست مشتری برساند بود. از اواخر سال 96 این رویه تغییر کرد و دقیقا همزمان شد با جذب سرمایه خارجی توسط اسنپ که ظاهرا این پول را صرف ایجاد انحصار در تمامی زمینه‌های فعالیتشان کردند.

امروزه مصداق انحصار اسنپ را در زمینه تاکسی آنلاین، هتل‌ها و سفارش آنلاین غذا شاهد هستیم. ما حتی در جلسه‌ای که با مدیران اسنپ داشتیم، از آنها خواستیم این رویه را متوقف کنند اما مدیران اسنپ اعلام کردند که این سیاست سهامداران اسنپ است و به این رویه در آینده نیز ادامه خواهند داد.

بنیان‌گذار چیلیوری ضمن ابزار خرسندی از محکوم شدن اسنپ فود برای اولین بار گفت: این اولین بار است که اسنپ محکوم می‌شود و خوشحالیم که توانستیم جلو این رقابت ناسالم را بگیریم. به اسنپ هم پیشنهاد می‌کنیم به این رای احترام بگذارد. طبق این حکم شورای رقابت، تمامی قراردادهای انحصاری که اسنپ فود طی یک سال اخیر با رستوران‌ها عقد کرده، دیگر اعتبار قانونی ندارند و اسنپ فود نمی‌تواند بندهای جریمه را برای رستورانها اعمال کند و آنها را تحت فشار بگذارد تا با این شرکت قرارداد انحصاری امضا کنند.

طبق این حکم شورای رقابت، تمامی قراردادهای انحصاری که اسنپ فود طی یک سال اخیر با رستوران‌ها عقد کرده، دیگر اعتبار قانونی ندارند علیرضا صادقیان

 

طبق گفته صادقیان، این حکم از روز گذشته اجرا شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که اسنپ فود به رای روز گذشته شورای رقابت اعتراض کرده و اگر در نتیجه رسیدگی به این اعتراض، رای شورای رقابت به نفع اسنپ فود تغییر کند گفت: طبق ماده 65، اسنپ فود از دیروز ملزم به اجرای این حکم شده و حتی در دوره رسیدگی به اعتراض این شرکت، اسنپ فود باید تمامی بندهای این حکم را سریعا اجرا کند و در نتیجه همه قراردادهای انحصاری این شرکت با رستوران‌ها لغو می‌شود. پیشنهاد می‌کنم اسنپ فود به این رای احترام بگذارد. در صورتی هم که رای شورای رقابت تغییر کند، ما می‌توانیم به دیوان عالی اداری شکایت کنیم.

البته صادقیان از جریمه مالی 100 میلیون تومانی شورای رقابت برای اسنپ فود انتقاد کرد و آن را در مقایسه با موارد مشابه خارجی ناچیز دانست.

انحصار هدفمند

صادقیان همچنین به دفاعیات اسنپ فود در جلسات شورای رقابت اشاره کرد و گفت: اسنپ فود معتقد است سفارش آنلاین به منظور افزایش کیفیت و سرعت سفارش است و دلیل انحصار این بوده که رقبا مزاحم افزایش کیفیت خدمات اسنپ فود به مشتریان هستند. اما نتواستند به وضوح بیان کنند حضور رقبایی مثل چیلیوری چگونه باعث کاهش کیفیت خدمات اسنپ فود به مشتریان می‌شوند؟ علیرغم این نکات، 80 درصد تجربه مشتریان از سفارش‌های آنلاین توسط رستوران‌ها ایجاد می‌شود و سرویس‌هایی مثل اسنپ فود و چیلیوری نقش خیلی کمتری در ایجاد تجربه باکیفیت برای مشتریان دارند.

صادقیان ادعا می‌کند با توجه به آمار و اندازه‌گیری‌های انجام شده، کیفیت خدمات چیلیوری خیلی از اسنپ‌فود بالاتر است و گواه این قضیه امتیازات اسنپ فود و چیلیوری در کافه بازار هستند.

اوایل کار، انحصار گرایی اسنپ از طریق تطمیع رستوران‌ها بود که در ادامه این اتفاق، برخی از رستوران‌های قراردادهایشان را با چیلیوری فسخ کردند. اما این صبوری چیلیوری همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه از زمستان 97 انحصار اسنپ شدت بیشتری گرفت و هر روز یک رستوران جدید را به انحصار خودش در می‌آورد.

این قضیه طبق ادعای صادقیان به صورت کاملا هدفمند و برنامه‌ریزی شده توسط اسنپ دنبال می‌شد و هدف این بود تمامی رستوران‌های پرفروش شهر تهران به انحصار اسنپ فود در بیایند و در ادامه تمامی رستوران‌های کوچک و بزرگ تهران با این شرکت قرارداد امضا کنند. صادقیان معتقد است چیلیوری با طرح این شکایت و حکم دیروز شورای رقابت توانسته این رویه را متوقف کند.

مدیرعامل چیلیوری نمونه قراردادهای انحصاری اسنپ فود با برخی رستوران‌ها را نیز نشان داد که در بندهایی از قرارداد آنها قید شده رستوران مذکور باید تعهد دهد که هیچ‌گونه فعالیتی با دیگر پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا نداشته باشد
مدیرعامل چیلیوری نمونه قراردادهای انحصاری اسنپ فود با برخی رستوران‌ها را نیز نشان داد که در بندهایی از قرارداد آنها قید شده رستوران مذکور باید تعهد دهد که هیچ‌گونه فعالیتی با دیگر پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا نداشته باشد

مدیرعامل چیلیوری نمونه قراردادهای انحصاری اسنپ فود با برخی رستوران‌ها را نیز نشان داد که در بندهایی از قرارداد آنها قید شده رستوران مذکور باید تعهد دهد که هیچ‌گونه فعالیتی با دیگر پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا نداشته باشد و در صورت انجام چنین کاری توسط آن رستوران، اسنپ فود می‌تواند تا 2 درصد کمیسون خود را افزایش دهد و تمامی فعالیت‌های تبلیغاتی اسنپ فود برای آن رستوران نیز لغو خواهد شد. ضمنا رستوران مذکور حق هیچگونه اعتراضی ندارد.

همچنین در قراردادهای جدیدی که صادقیان نشان داد، اسنپ فود رستوران را ملزم به قبول همکاری انحصاری می‌کند و در صورت تخلف، این شرکت جریمه 20 تا 100 میلیون تومانی را برای رستوران متخلف در نظر می‌گیرد. طبق ادعای صادقیان بسیاری از رستوران‌‌ها علیرغم میل باطنی مجبور به قبول قراردادهای انحصاری اسنپ هستند.

وی همچنین به ارائه تصاویر و آمارهایی از سیر نزولی تعداد رستوران‌های طرف قرارداد چیلیوری پرداخت که نشان می‌داد تعداد زیادی از رستوران‌های طرف قرارداد چیلیوری قراردادشان را با این شرکت به خاطر فشارهای اسنپ فود لغو کرده اند. از بهمن ماه 97 روند افزایش تعداد رستوران‌هایی که قرارداشان را به خاطر انحصار اسنپ فود با چیلیوری لغو می‌کردند آغاز شد.

نمودار نارنجی تعداد رستوران‌هایی را که با فشار اسنپ فود مجبور به قطع همکاری با چیلیوری شدند، نشان می‌دهد

طبق آمار ارائه شده توسط صادقیان، اسنپ فود تا به امروز با بیش از 1000 رستوران مشهور و پرفروش تهرانی قرارداد انحصاری امضا کرده. صادقیان تعداد رستوران‌ها و مارکت‌های کلی اسنپ فود در تهران را مجموعا 5000 هزار اعلام کرد که این 1000 رستوران پرفروش تقریبا 50 درصد از فروش کلی اسنپ فود را تامین می‌کنند و البته حق امضای قرارداد با چیلیوری و دیگر رقبا را ندارند.

صادقیان در آمار خود به سقوط تعدا کاربران پلتفرم چیلیوری نیز اشاره کزد که با آغاز ایجاد انحصار اسنپ با سرعت بسیار بالایی در حال رخ دادن است.

تاثیرات رای شورای رقابت

علیرضا صادقیان به واکنش‌ها و پیغام‌های متعددی که از دیروز دریافت کرده اشاره کرد و اذعان داشت: خیلی‌ها از دیروز با من تماس می‌گیرند و از اعلام این رای شورای رقابت ابراز خوشحالی می‌کنند چراکه بالاخره جلو این رقابت ناسالم گرفته شده است. من معتقدم در فضای ناامیدی که در کشور ایجاد شده چنین تصمیمی باعث امیدواری فعالان حوزه استارتاپ شده.

این رای ثابت می‌کند که انحصارگرایی هیچ ارزشی برای شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند و فقط منفعت مالی کوتاه مدت به همراه دارد و در عمل ما را شرکت‌های بهتری نمی‌کند. خیلی خوب است که دولت می‌تواند جلو چنین اقداماتی را بگیرد. انحصار اسنپ تنها در زمینه غذا نیست و در زمینه تاکسی و هتل هم شاهد این قضیه هستیم.

انحصارگرایی هیچ ارزشی برای شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند و فقط منفعت مالی کوتاه مدت به همراه دارد و در عمل ما را شرکت‌های بهتری نمی‌کند. علیرضا صادقیان

 

صادقیان همچنین اسنپ را به چالش «رقابت سالم» دعوت کرد و گفت: من اسنپ را دعوت می‌کنم که سالم رقابت کند چراکه بازار ایران جایی نیست که در آن انحصار ایجاد کنید. پیشنهاد می‌کنم حداقل یکبار این کار را امتحان کنند.

مدیرعامل چیلیوری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با اینکه چیلیوری هم در گذشته قراردادهای انحصاری با رستوران‌ها امضا کرده گفت: «ما هیچ قرارداد انحصاری با هیچ رستورانی امضا نکرده‌ایم. اگر هم رستورانی مدعی است که ما چنین قرارداری داریم، بیاید مدارکش را ارائه دهد.»

همچنین علی فدایی مدیر زنجیره تامین چیلیوری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تاثیرات این رای بر روند فعالیت چیلیوری گفت: «ما تلاش‌ می‌کنیم تمامی رستوران‌های خوبی را که در گذشته به خاطر انحصار اسنپ از دست داده بودیم دوباره برگردانیم و قطعا کیفیت سرویس‌های ما به مشتریان نیز افزایش پیدا می‌کند. با برنامه‌هایی که قصد داریم در ادامه اجرا کنیم مطمئنا می‌توانیم سهم خوبی از بازار را دوباره بدست بیاوریم.

سامان صادقیان، هم‌بنیان‌گذار چیلیوری نیز در رابطه با اینکه چرا چیلیوری اسنپ را جدا از استارتاپ‌های ایرانی می‌داند گفت: در وضعیت تحریم‌های فعلی همه از سرمایه‌گذاران خارجی استقبال می‌کنیم و خوشحالیم که این افراد در اسنپ هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اما حدود 85 درصد سهام‌داران این شرکت خارجی هستند و سهام‌داران ایرانی سهم کوچکی در این شرکت دارند.

علیرضا صادقیان همچنین در زمینه پیشرفت مذاکرات این شرکت با نت‌برگ در جهت ادغام گفت: «مذاکرات چیلیوری و نت‌برگ از سه سال پیش آغاز شده البته در این سه سال گاهی روند مذاکرات متوقف شد. خوشبختانه جزئیات در حال نهایی سازی است و امیدوارم تا چند هفته آینده تصمیم نهایی اعلام شود.»

وی همچنین تغییرات اخیر سرآوا را در روند ادغام چیلیوری و نت‌برگ بی تاثیر دانست.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا