مایکروسافت

مقایسه سرفیس پرو ایکس و سرفیس پرو 7

تا قبل از مراسم دو روز پیش مایکروسافت، انتخالب بین محصولات سرفیس نسبتا ساده بود. مثلا برای داشتن یک لپتاپ قدرتمند با نمایشگر قابل جدا سازی، سرفیس بوک گزینه شما بود و سرفیس بوک هم گزینه مناسب برای استفاده از بک تبلت قوی با کیبورد جداشونده بود. سرفیس لپتاپ و سرفیس گو نیز برای افرادی بود که به قدرت سخت‌افزاری بالا نیاز نداشتند و قابلیت تبدیل شدن دیوایس به تبلت هم برایشان اهمیت چندانی نداشت.

اما در رویدا سرفیس که روز چهارشنبه گذشته برگزار شد، مایکروسافت با معرفی سرفیس پرو ایکس و سرفیس پرو 7 که قابلیت تبدیل شدن به لپتاپ و تبلت دارند تمامی این قواعد را به هم زد.

تصویر کنید الان قصد دارید یک سرفیس پرو جدید خریداری کنید چراکه نسخه‌های جدید بالاخره به یو اس بی C مجهز شده‌اند. اما از میان سرفیس پرو ایکس با پردازنده کوالکام و سرفیس پرو 7 با پردازنده اینتل شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ این مسئله کاملا به انچه که بیشتر برایتان اهمیت دارد وابسته است.

قدرت اجرای برنامه‌ها

با اینکه تا زمان عرضه رسمی این دو سرفیس پرو جدید نمی‌توان با قاطعیت نظر داد اما می‌توان گفت که پردازنده اینتل سرفیس پرو 7 از پردازنده کوالکام بر پایه ARM سرفیس پرو ایکس در بخش اجرای برنامه‌های ویندوز عملکرد بهتری خواهد داشت.

با اینکه ویندوز 10 امکان اجرای برنامه‌های Win32 بر پایه چیپ‌های ARM را می‌دهد اما متاسفانه تجربه‌های قبلی در این زمینه خیلی قابل قبول نبوده‌اند چراکه همیشه با برنامه‌هایی مواجه می‌شوید که اجرا نمی‌شوند. برنامه‌نویسان مایکروسافت باید برخی از برنامه‌های ویندوز را برای اجرای صحیح با استفاده از چیپ‌های ARM دوباره طراحی کنند اما چنین اتفاقی تا به امروز رخ نداده. از طرفی هم ویندزو بر پایه ARM همچنان از برخی ویژگی‌ها مانند OpenGL که برای گیمینگ نیاز است پشتیبانی نمی‌‌کند.

با این اوضاف به عملکرد نسبتا خوب چیپ کوالکام در زمینه وظایف پایه ویندوز و مرورگر نظر مثبتی داریم، آیپد پروهای جدید هم نشان داند پردازنده‌های ARM انقدرها هم ضعیف نیستند. بنابراین می‌توان امیدوار بود سرفیس پرو ایکس با پردازنده ARM کوالکام همخوانی نسبتا خوبی با ویندوز 10 داشته باشد.

قابلیت حمل

مقایسه سرفیس پرو ایکس و سرفیس پرو 7
مقایسه سرفیس پرو ایکس (سمت چپ) و سرفیس پرو 7 (سمت راست)

اگر به دنبال یک سرفیس جدید با قابلیت حمل آسان‌تر باشید، احتمالا سرفیس پرو ایکس انتخاب شما خواهد بود. با اینکه نسخه ایکس سرفیس هم وزنی معادل 1.7 پوند دارد و در مقاسیه با سرفیس پرو 7 12.3 اینچی  از نمایشگر 13 اینچی بهره می‌برد، اما از لحاظ طراحی باریک‌تر و زیباتر ساخته شده است. برای اثبات نیز می‌توانید تصویر بالا را مشاهده کنید. پرو ایکس 7.3 میلی‌متر ضخامت دارد در حالی که پرو 7 حدود 8.3 میلی‌متر ضخامت دارد.

شواهد اولیه نشان می‌دهد که باریکی سرفیس پرو ایکس سبب می‌شود زمانی که این دیوایس را در دست می‌گیرید، احساس کنید سبک‌تر از وزن واقعی آن است. همچنین این تبلت درون کیف و کوله شما فضای خیلی کمتری را اشغال می‌کند.

همچنین پرو ایکس به لطف به‌کارگیری چیپ کوالکام، به مودم LTE داخلی هم مجهز است و این یعنی دیگر نیازی به پرداخت مبلغ بیشتر برای خرید نسخه LTE این تبلت نخواهد بود.

مقایسه سرفیس پرو ایکس و سرفیس پرو 7

اگر هم از طرفداران و کاربران روزانه قلم استایلوس هستید، سرفیس پرو ایکس ویژگی خوبی را به شما ارائه می‌دهد. کاربر می‌تواند قلم استایلوس را مستقیما روی کیبورد سرفیس ایکس قرار دهد و دیگر مشکلات سرفیس‌های مانند افتادن یا گم کردن قلم وجود نخواهد داشت چون شما می‌توانید قلم را مستقیما روی قسمت بالایی کیبورد جای دهید.

همچنین عمر باتری سرفیس پرو ایکس 13.5 ساعت است در حالی که این رقم برای سرفیس پرو 7 حدود 10.5 ساعت اعلام شده. این یعنی شما برای استفاده از نسخه ایکس خیلی کمتر به حمل شارژر خارج از خانه نیاز خواهید داشت و البته زمان بیشتری برای کار کردن با پرو ایکس نیز خواهید داشت.

پورت‌ها

سرفیس 7 پرو یک پورت یو اس بی A، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و درگاه کارت حافظه میکرواس‌دی مجهز شده که البته در کنار این پورت‌ها مایکرسافت پورت یواس‌بی C را نیز برای استفاده کاربران فراهم کرده.

اما قضیه برای سرفیس پرو ایکس کمی متفاوت است. این تبلت به دو پورت یو اس بی C مجهز است و هیچ پورت دیگری روی این دیوایس استفاده نشده است. برای مثال اگر قصد دارید از هدفون استفاده کنید، بهتر است سراغ هدفون‌های بلوتوثی بروید.

ضمنا هیچکدام از این دو مدل از پورت تاندربولت پشتیبانی نمی‌کنند.

قیمت

از لحاظ فنی ممکن است قیمت سرفیس پرو 7 نسبت به پرو ایکس برایتان گران‌تر تمام شود، مثلا زمانی که این دیوایس را با پردازنده Core i7، رم 16 گیگابایتی و هارد 1 ترابایتی خریداری کنید. بر این اساس قیمت سرفیس پرو 7 ممکن است بین 1899 تا 2299 دلار افزایش پیدا کند. سرفیس پرو ایکس با هارد 1 ترابایت عرضه نمی‌شود و نسخه 16 گیگابایتی و هارد 512 گیگابایتی این دیوایس با قیمت 1799 دلار عرضه می‌شود.

اما در صورتی که قیمت خیلی برایتان اهمیت دارد، بهتر است بدانید قیمت پایه سرفیس پرو 7 از رقم پایین‌تری آغاز می‌شود. در پایین می‌توانید جدول قیمت‌گذاری سرفیس پرو 7 و سرفیس پرو ایکس را با مشخصات فنی مختلف مشاهده کنید.

البته قیمت‌های بالا بدون احتساب کیبورد و قلم استایلوس است. قیمت کیبورد تایپ کاور سرفیس پروهای جدید 139.99 دلار است و قلم هوشمند جدید اسلیم پن هم 45 دلار از مدل استاندارد فعلی گران‌تر است.

البته یک قابلیت دیگر سرفیس پرو ایکس اینکه این دیوایس به دوربین 10 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 4K است در حالی که دروبین سرفیس پرو 7 از نوع 7 مگاپیکسلی با رزولوشن 1080p انجام می‌گیرد. البته این تفاوت نمی‌تواند دلیل اصلی انتخاب شما بین این دو دیوایس باشد.

منبع: ورج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا