تکنولوژی

سرفیس گو؛ رویایی که به حقیقت پیوست

مایکروسافت بیش از 6 سال است تلاش می‌کند تا خانواده لپ‌تاپ و تبلت سرفیس خود را به بهترین شکل ممکن تکمیل کند. این مسیر البته برای مایکروسافت پر فراز و نشیب بوده است. «سرفیس آر‌تی» برای مثال با مشکلات سخت‌افزاری مواجه بود و از طرفی حالت دسکتاپ ویندوز بسیار سردرگم کننده و فاقد یک سری از اپلیکیشن‌ها بوددر ادامه پایه نگهدارنده در سرفیس 2 بهبود پیدا کرد اما در دیگر بخش‌ها تغییر زیادی دیده نشد و در ادامه سرفیس 3 با حرکت به سمت نسخه کامل ویندوز تلاش کرد تبلت سرفیس را بیش از پیش کاربردی جلوه دهد.

با اینکه به‌نظر می‌رسید مایکروسافت بی‌خیال سرفیس‌های کوچک‌تر شده و قصد دارد روی سری «پرو» سرفیس تمرکز کند، این شرکت اما برخلاف انتظارها «سرفیس گو» را معرفی کرد تا تمام تصورات و انتظاراتمان از یک تبلت کوچک 10 اینچی را متحول کند. این دستگاه به یک مینی سرفیس پرو شباهت دارد و علاوه بر سایز، مایکروسافت قیمت این سرفیس را هم به مقدار قابل توجهی کاهش داده و به 399 دلار رسانده است. در کل مایکروسافت تمامی ویژگی‌های مثبت سرفیس پرو را در ابعاد بسیار کوچکتر یک‌ جا جمع کرده و با عنوان سرفیس گو معرفی کرده است. به‌نظر می‌رسد مایکروسافت با معرفی سرفیس گو توانسته درس مهمی را به اپل و سامسونگ در بخش تبلت‌ها گوشزد کند.

نکات مثبت

بسیار سبک و قابل حمل

کیبورد بی‌نظیر

باتری قوی

نکات منفی

حاشیه زیاد در اطراف صفحه نمایش

مدل قوی‌تر ای این دستگاه کمی گران است

 

نمایشگر

سرفیس گو از خیلی جهات شگفت‌انگیز است. مایکروسافت در این دستگاه کوچک 10 اینچی از پایه نگهدارنده بی‌نظیر سرفیس پرو، نمایشگر 10 اینچی باکیفیت و دوربین مجهز به سیستم تشخیص چهره ویندوز هلو استفاده کرده است. نمایشگر سرفیس گو با رزولوشن 1800 در 1200 تعبیه شده و ضریب آن نسبت به بدنه هم همانند دیگر دستگاه‌های مدرن خانواده سرفیس 3:2 است. زاویه نمایش عالی و تولید رنگ با کیفیت بالا توسط این نمایشگر حقیقتا چیزهایی نیستند که از یک دستگاه 399 دلاری انتظار داشتیم. البته مهم‌ترین ایراد این نمایشگر حاشیه زیاد اطراف آن است که پس از مدت کوتاهی به این حاشیه عادت می‌کنید.

سخت‌افزار و عملکرد

مایکروسافت در سرفیس گو از پردازنده اینتل «پرمیوم گلد 4415Y» استفاده کرده که در کنار آن 4 گیگابات رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی دیده می‌شود که البته این مشخصات به مدل پایه این دستگاه تعلق دارند. مدل 549 دلاری این دستگاه با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظی داخلی اس‌اس‌دی عرضه می‌شود.

عملکرد سرفیس گو البته در تست‌های انجام شده همانند مشخصات ظاهری آن بی‌نظیر است. اجرای همزمان چند برنامه و باز کردن چندین تب در مرورگر کروم هیچ مشکل و وقفه‌ای را در عملکرد دستگاه به‌‌وجود نیاورد. در کل برای انجام کارهای سبک سرفیس گو بسیار مناسب است اما برای افرادی که کارهای تخصصی و حرفه‌ای با ویندوز انجام می‌دهند، پیشنهاد می‌کنیم از سرفیس پرو استفاده کنند.

با اینکه بازی‌های عادی مانند «cuphead» با سرعت قابل قبولی روی این دستگاه اجرا می‌‌شوند اما نمی‌توان بازی‌های سنگینی مانند «Sea of Thieves» را بدون مشکل روی سرفیس گو اجرا کرد. البته تقریبا همه متوجه شده‌اند که این دستگاه به‌هیچ وجه برای علاقه‌مندان به گیمینگ طراحی نشده ولی در کل اجرای بازی‌های معمولی و سبک روی این دستگاه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

قیمت

4 گیگ رم، 64 گیگ حافظه داخلی eMMC، وای‌فای: 399 دلار

8 گیگ رم، 128 گیگ حافظه داخلی اس‌اس‌دی، وای‌فای: 549 دلار

اگر بخواهید از سرفیس گو بیش از حد و توان آن کار بکشید، مطمئنا با ایراد و کندی در عملکرد دستگاه مواجه خواهید شد. در نسخه 549 دلاری سرفیس گو، ویرایش تصاویر با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ گاهی اوقات با گیر و لگ همراه بود که مطمئنا در نسخه 399 دلاری این لگ‌ها بیشتر خواهند شد. اما در صورتی که بخواهید ویرایش‌های ساده را انجام دهید یا در حال مسافرت باشید، سرفیس گو به‌خوبی جوابگو خواهد بود. به‌نظر می‌رسد برای افرادی که به‌دنبال ترکیبی از تبلت و لپتاپ هستند، سرفیس گو جوابگوی نیاز آنها خواهد بود.

 

باتری

در تست‌های انجام شده، باتری سرفیس گو حدود 7 ساعت دوام آورد که در طی این 7 ساعت اپلیکیشن‌ها و وظایف مختلفی را توسط این دستگاه اجرا کردیم. این آمار خوبی است و انتظار ما را تا حد قابل قبولی برآورده کرد و خوشبختانه امکان شارژ دستگاه از طریق یواس‌بی نوع C و کانکتور مایکروسافت امکان‌پذیر است و این دستگاه به سرعت شارژ می‎شود. البته به‌نظر می‌رسد اگر از سرفیس گو تنها برای تماشای نتفلیکس و وظایف مشابه تبلت استفاده کنید باتری دستگاه بیشتر دوام خواهد آورد.

 

کیبورد و ترک‌پد

اما ویژگی که باعث شگفت زدگی شما هم می‌شود، کیبورد و ترک‌پد سرفیس گو خواهد بود. شاید کسی فکر نمی‌کرد مایکروسافت بتواند کیبورد و ترک‌پد سرفیس پرو را برای سرفیس گو هم طراحی کند اما مایکروسافت توانسته این کار را با موفقیت انجام دهد. البته این کیبورد با جنس آلکانترا به‌صورت جداگانه با قیمت 129 دلار به فروش می‌رسد. این کیبورد یکی از قسمت‌های ضروری سرفیس گو محسوب می‌شود و می‌توان گفت بسیاری از افراد در مرحله اول سرفیس گو را به‌خاطر کیبورد آن خریدرای می‌کنند. کیبورد سرفیس گو با اینکه در مقایسه با سرفیس پرو کمی کوچکتر و فشرده‌تر شده؛ اما تایپ کردن با آن همچنان ساده و لذت‌بخش است.

ترک‌پد هم تقریبا هم‌اندازه ترک‌پد سرفیس پرو طراحی شده و در مقایسه با کیبوردی که برای سرفیس 3 عرضه شده بود، این ترک پد سایز بزرگ‌تر و قابل قبولی دارد. به‌نظر می‌رسد تجربیاتی که مایکروسافت طی این سال‌ها در زمینه سرفیس پرو کسب کرده، همگی در طراحی و ساخت سرفیس گو به‌کارگرفته شده و این دستگاه را به محصولی منحصر به فرد در خانواده سرفیس تبدیل کرده است.

به‌کارگیری همزمان پایه نگهدارنده و کیبورد قابل تنظیم رد سرفیس گو باعث شده این دستگاه در مقایسه با رقبای خود برتری قابل توجهی پیدا کند. قابل تنظیم نبودن کیبورد یکی از معضلات اصلی شرکت اپل و سامسونگ در آیپد و تبلت گلکسی تب اس4 است. کیبوردی که روی آیپد پرو اپل استفاده شده تنها در یک زاویه قابل استفاده است و همچنین تایپ کردن با آن حس واقعی استفاده از یک کیبورد را منتقل نمی‌کند و مهم‌تر اینکه کیبور آپید پرو فاقد ترک‌پد است. قضیه برای گلکسی تب اس4 سامسونگ هم به‌همین شکل است البته با این تفاوت که تبلت سامسونگ حداقل از ماوس بلوتوث پشتیبانی می‌کند اما اپل همچنان اصرا دارد سیستم‌عامل آی‌اواس این شرکت تنها از طریق دستورات لمسی اسنفاده شود.

بخریم یا نخریم؟

با این حال سرفیس گو به عنوان یک تبلت رقیب خوبی برای آیپد محسوب می‌‌شود. البته حالت تبلت ویندوز 10 هنوز به محبوبیت لازم نرسیده و مایکروسافت نتوانسته شرکت‌ها را به ساخت اپلیکیشن‌هایی با قابلت اجرا در هردو حالت تبلت و دسکتاپ مجاب کند. با اینکه مایکروسافت در این بخش همواره ایده‌های خوب و صحیحی داشته اما هیچگاه این ایده‌ها به حقیقت تبدیل نشده‌اند.

اگر شما هم قصد دارید سرفیس گو را خریداری کنید ابتدا باید انتظاراتتان را به‌خوبی بسنجید و سپس تصمیم بگیرید. برای مثال در این رنج قیمت آیپد 329 دلاری اپل به عنوان یک تبلت عملکرد بهتری در مقایسه با سرفیس گو دارد اما در صورتی که به‌دنبال انجام کارهای خلاقانه‌تر و پیچیده‌تر هستید و یا نیاز به یک کامپیوتر دارید آیپد انتخاب اشتباه و ضعیفی است و سرفیس گو قادر خواهد بود انتظارات شما از یک لپ‌تاپ مانند جستجو در اینترنت و تماشای فیلم‌های نتفلیکس و اجرای نرم‌افزارهای حرفه‌ای را برآورده کند و در عین حال حس داشتن یک لپتاپ واقعی (نه تبلت) را به شما القا کند.

برای بسیاری از افراد، این قابلیت سرفیس که می‌تواند به عنوان تبلت و در عین حال لپتاپ عمل کند بسیار جذاب و شگفت انگیز است. ضمنا حمل این دستگاه هم بسیار راحت بوده و حتی ممکن است گاهی اوقات فکر کنید سرفیس گو را دورن کیفتان قرار نداده‌اید چراکه وزن و سایز آن بسیار ناچیز است. در کل حجم کاری که با استفاده از این دستگاه کوچک می‌توانید انجام دهید مطمئنا شما را هم شگفت‌زده خواهد کرد. شاید سرفیس گو بدون نقص نباشد اما کیفیت ساخت، سایز و قیمت آن می‌تواند سرفیس گو را به محبوب‌ترین دستگاه سرفیس در تاریخ مایکروسافت تبدیل کند.

منابع:

theverge

techradar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا