اپل

هر آنچه باید از سیستم عامل آیپد او اس iPadOS اپل و قابلیتهای آن بدانیم

اپل چندی پیش و در خلال کنفرانس توسعه‌دهندگان خود در سال 2019، از سیستم عاملی اختصاصی تحت عنوان iPadOS برای تبلت‌های خود پرده برداشت. اما از دیروز این شرکت عرضه رسمی ‌این پلتفرم را آغاز کرده و کاربران می‌توانند دستگاه‌های خود را با به روزرسانی به نسخه ۱۳.۱ آیپد او اس به روز کنند.

تا قبل از دیروز، تمامی ‌آیپدهای اپل به پلتفرم iOS مجهز بودند که با دریافت این بروزرسانی، مسیر نرم‌افزاری آیپدها از آیفون‌های این شرکت جدا خواهد شد. ایهن سیستم عامل، دستاوردی بزرگ برای مهندسان اپل محسوب می‌شود چراکه قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را پیش روی دارندگان تبلت‌های این شرکت قرار خواهند دارد. برای مثال، از این پس، کاربران آیپد می‌توانند از قابلیت‌هایی همچون اپل Acrade که سرویسی اشتراکی برای بازی محسوب می‌شود، استفاده کنند.

اگرچه این سیستم عامل تا حدودی بر پایه iOS طراحی شده، اما در عین حال قابلیت‌هایی جدید و متفاوت با این سیستم عامل را در خود جای داده که در ادامه به برخی از ویژگی‌های جدید iPadOS اشاره خواهیم کرد.

سیستم عامل آیپد اواس iPadOS برای چه مدل‌های از آیپد، قابل دانلود خواهد بود؟

اپل رسما اعلام کرده که از آیپد ایر 2 به بعد، تمامی‌مدل‌های آیپد پرو، آیپد نسل 5 و مدل‌های بعد از آن و همچنین آیپد مینی 4 و بعد از آن، آپدیت iPadOS را دریافت خواهند کرد. به طور کل می‌توان گفت که iPadOS برای مدل‌های زیر عرضه خواهد شد:

  • آیپد پرو 12.9 اینچی (2018)
  • آیپد پرو 12.9 اینچی (2017)
  • آیپد پرو 12.9 اینچی (2015)
  • آیپد پرو 11 (2018)
  • آیپد پرو 10.5 اینچی (2017)
  • آیپد پرو 9.7 اینچی (2016)
  • آیپد ایر (2019)
  • آیپد ایر (2019)
  • آیپد ایر 2
  • آیپد (2018)
  • آیپد (2017)
  • آیپد مینی (2019)
  • آیپد مینی 4

 

هوم اسکرین جدید در iPadOS

اولین تغییر بزرگ که پس از نصب iPadOS متوجه خواهید شد، تغییر هوم اسکرین تبلت است به طوری‌که می‌توانید اپلیکیشن‌های بیشتری را در هوم اسکرین جای دهید و یا فضای به اصطلاح مُرده را از روی صفحه کاهش دهید.

با تغییر نحوه چیدمان اپلیکیشن‌ها، قابلیتی به نام Today View بر روی هوم اسکرین اضافه شده که می‌توانید در یک نگاه، به اطلاعات ضروری و مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید. از طرفی دیگر، می‌توان تنها با سوآیپ کردن بر روی نمایشگر از سمت چپ، در کمترین زمان ممکن به ویجت‌ها دسترسی پیدا کرد.

تغییر جدید و بزرگ Sidecar

اگر این سوال برایتان پیش آمده که ویژگی مهم آیپد او اس iPadOS چیست، قابلیت Sidecar می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش رویتان باشد. با کمک این ویژگی، کاربران می‌توانند از نمایشگر تبلت آیپد خود به عنوان نمایشگر ثانویه کامپیوتر مک استفاده نمایند. این قابلیت به صورت بی‌سیم و باسیم قابل دسترسی است.

این حالت، آیپدهای اپل را به نمایشگرهایی قابل‌حمل تبدیل می‌کند که از ویژگی‌های سخت افزاری پیشرفته‌ای برخوردارند و می‌توان با استفاده از یک ماوس و کیبورد یا حتی اپل پنسل، با برنامه‌ها و قابلیت‌های آن کار کرد.

امکان اجرای چند کار به طور همزمان

قابلیت مولتی‌تسکینگ را می‌توان یکی دیگر از قابلیت‌های برجسته iPadOS عنوان کرد. با کمک این قابلیت، کاربر می‌تواند از حالت Split View برای اجرای همزمان دو اپلیکیشن بر روی نمایشگر استفاده کند. یا حتی می‌توان یک اپلیکیشن را در دو قسمت نمایشگر باز کند. در iPadOS همچنین، امکان درگ و دراپ کردن نیز برای کاربران مهیه شده تا بتوانند به راحتی میان اپلیکیشن‌ها یا پنجره‌ها، جابجا شوند.

حالت دیگری که iPadOS گنجانده شده، Slide Over نام دارد که با استفاده از آن، می‌توان بدون خارج شدن از اپلیکیشن در حال اجرا، مواردی همچون ایمیل، پیام و یا یادآورها را مشاهده کند. اپل همچنین قابلیت Expose را به iPadOS اضافه کرده که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا نگاهی کلی به تمامی‌اپلیکیشن‌های باز داشته باشد. با این کار، می‌توان به راحتی و در سریع‌ترین زمان، به اپلیکیشن مورد نظر دسترسی پیدا کرد.

اضافه شدن پشتیبانی از USB و کارت حافظه میکرو اس‌دی

خبر خوش برای علاقمندان به حافظه‌های اکسترنال این است که در iPadOS، کاربران می‌توانند درایو USB یا کارت حافظه میکرو اس‌دی را به تبلت متصل و از آن استفاده نمایند. بدین معنی که اپلیکیشن File در تبلت‌های آیپد می‌تواند حافظه اکسترنال را بخواند و اطلاعات میان حافظه داخلی و‌هارجی آیپد را مدیریت کند.

همچنین، فایل‌ها با حالت ستونی یا به عبارتی Column View به نمایش درمی‌آیند تا بتوان از نمایشگر عریض آیپد، نهایت استفاده را برد. آی‌کلاود درایو نیز امکان اشتراک پوشه‌ها را فراهم می‌کند و این اجازه را به کاربران می‌دهد تا محتوای موجود در حافظه‌های اکسترنال را مشاهده کنند. گفتنی است عکاسان نیز می‌توانند دوربی‌های خود را به آیپد متصل و تصاویر را مستقیما به اپلیکیشن‌های ویرایشی وارد کنند.

ارتقای عملکرد iPadOS

به گفته اپل، کاربران تبلت‌های آیپد با دریافت بروزرسانی iPadOS، شاهد ارتقای عملکرد دستگاه خود خواهند بود چرا که طبق ادعای این شرکت، سیستم عامل iPadOS به طور ویژه برای آیپدها طراحی شده و از سریع‌تر از iOS عمل خواهد کرد.

ال همچنین اعلام کرد که سرعت عمل قابلت Face ID حدود 30 درصد بیشتر خواهد شد. همچنین، اپلیکیشن‌ها نیز تا دو برابر بیشتر به نسبت پلتفرم iOS باز می‌شوند. البته باید به کاهش حجم نرم‌افزار نیز اشاره کرد که به گفته اپل، تا 50 درصد کاهش خواهند یافت.

تجربه وب‌گردی شبیه به کار با کامپیوترهای رومیزی

در iPadOS، عملکرد مرورگر سافاری به طور قابل‌توجهی ارتقا می‌یابد چرا که دیگر برای  iOS بهینه نشده و برای اکوسیستم موبایل طراحی نشده است. با iPadOS، کاربران می‌توانند وب‌سایت‌ها را در حالت نمایش دسکتاپی مشاهده کنند که در این میان، می‌توانند از قابلیت تاچ نیز استفاده نمایند. همچنین، قابلیت‌های مدیریت دانلود، 30 میانبر کیبورد جدید و مدیریت تب‌ها نیز به مرورگر اپل اضافه خواهد شد

ارتقای عملکرد ژست‌های حرکتی یا همان Gestures

از جمله ویژگی‌های بارز iPadOS، اضافه شدن ژست‌های حرکتی جدید است. برای مثال، کاربر می‌تواند با استفاده از سه انگشت خود و از طریق باز و بسته و یا سوآیپ کردن آن‌ها بر روی نمایشگر، کارهایی از قبیل برش، چسباندن و یا بازگشت به عقب را انجام دهد. موارد این چنینی زیادی در iPadOS تعبیه شده که می‌توانند برای کاربران جالب توجه باشند.

پشتیبانی از ماوس در iPadOS

پس از دریافت بروزرسانی iPadOS، کاربران آیپدها می‌توانند در صورت تمایل، ماوس خود را به این تبلت متصل کنند. این ویژگی می‌تواند برای آن‌هایی که برای کار با دستگاه‌های هوشمند، همچنان به ماوس وابسته‌اند، جالب توجه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا