تکنولوژی

فعالسازی رمز یکبار مصرف در بانکهای مختلف

با ایجاد رمز یکبار مصرف امنیت کارت و حساب بانکی افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد

فعال سازی رمز یکبار مصرف بانکی از آن اقداماتی است که باید آن را انجام دهید. اواسط شهریور ماه دادستان کل کشور بخشنامه‌ای خطاب به دادستانهای عمومی و انقلاب سراسر کشور صادر کرد که بر اساس آن در پرونده‌های کلاهبرداری‌های رایانه‌ای در صورت احراز انجام تراکنش مجرمانه با رمز دوم ایستا ( رمز دوم کارت ) ، بانک موظف به پرداخت خسارت به فرد بزه دیده است.

این بخشنامه یکی از مهمترین اقدامات قانونی برای افزایش ضریب امنیتی حساب‌های کاربران در تراکنشهای غیر حضوری بانکی در سالهای اخیر است آن هم در شرایطی که با توسعه شبکه کارتی کشور میزان کلاهبرداری از کارت های بانکی هم کاربران رشد قابل توجهی داشته است.

در این بخشنامه آمده است  از تاریخ اول تیر ۹۸ بانکها ضرورتا مستلزم استفاده از رمزهای پویا بوده و هرگونه استفاده از رمزهای دوم ایستا ممنوع اعلام و ادمه به کارگیری رمز دوم ایستا از مصادیق آسیب پذیری امنیتی خدمات بانکی محسوب شده و هرگونه سو استفاده از حساب های مشتریان به دلیل آسیب پذیری‌های امنیتی ( ناشی از عدم اجرای الزمات رمزهای پویا ) در سرویسهای بانکی مستقیما به عهده بانک بوده و تایید مرجع قضایی ( دادسرا) برای جبران خسارت مشتریان کفایت می‌کند.

بر اساس این بخشنامه در صورت احراز انجام تراکنش مجرمانه با رمز دوم ایستا به لحاظ عدم رعایت بخشنامه بانک مرکزی وعدم رفع آسیب پذیری امنیتی، دستور پرداخت خسارت بزه دیده صادر و از طریق سامانه کاشف به بانک متخلف ابلاغ گردد.

رمز یکبار مصرف چیست؟

رمز یکبار مصرف یا OTP یک رمز متغیر است که هربار هنگام استفاده از کارت یا خرید اینترنتی با بازکردن اپلیکیشن مخصوص آن را دریافت و از آن استفاده می‌کنید. این رمز پس از یکبار استفاده منقضی می‌شود و برای استفاده مجدد کارت باید دوباره اپلیکیشن بانکی تولید رمز را باز کرده و رمز جدیدی از آن دریافت کنید.

مزیت‌های استفاده از رمز یکبار مصرف کم نیست یکی از اصلی‌ترین مزایای آن این است که امکان سواستفاده از رمز کارت یا یا رمز دوم کارت کم میشود. سارقان و کلاهبرداران معمولا با شگردهای مختلف با به دست آوردن رمز دوم از طریق مهندسی اجتماعی یا برخی دستگاه‌های پوز تقلبی ( کپی کننده کارت ) و یا دستکاری در خودپردازها از حساب افراد برداشت غیر مجاز انجام می‌دهند. در صورت استفاده فرد از رمز یکبار مصرف حتی در صورت لو رفتن رمز یا اطلاعات کارت یا کپی از کارت برداشت از حساب کاربر انجام نخواهد گرفت چراکه رمز دوم فقط توسط اپلیکیشن روی موبایل کاربر تولید می‌شود.

یک نکته درباره فعال سازی رمز یکبار مصرف بانکی این است برای استفاده از آن نیاز به اینترنت وجود ندارد و تنها با بازکردن اپلیکیشن مورد نظر که دارای توکن مشترک با سیستم رمز بانکی است صورت می‌گیرد.

رمز یکبار مصرف در جهان تکنولوژی جدیدی نیست و سالهاست برخی گجت‌های سخت افزاری تولید رمز یکبار مصرف  OTP Token عمدتا برای مشتریان حقوقی مورد استفاده قرار می‌گرفت. حالا اما اپلیکیشنهای تولید رمز اینکار را انجام میدهند.

مراحل راه‌اندازی رمز یکبار مصرف بسیار ساده است اما ممکن است برخی پیچیدگی‌های آن کاربران مسن تر و ناآشناتر به اپلیکیشن و موبایل را کمی سردرگم کند. بانکهای ایران به تدریج در حال راه‌اندازی این شیوه برای مشتریانشان هستند و عمدتا در داخل شعبه و همچنین از طریق سایت روشهای فعال سازی آن را توضیح داده‌اند. با این حال احتمالا به دلیل تعدد مراحل و عدم ساده‌سازی و شفاف سازی مراحل توسط بانکها ممکن است بسیاری از کاربران حاضر به فعال کردن آن نشوند.

متاسفانه فعلا هیچ اپلیکیشن جامعی برای فعال کردن رمز یکبار مصرف برای همه کارتهای بانکی وجود ندارد و هر بانک یک اپلیکیشن مخصوص به خود با روشهای نسبتا مشابه را برای فعالسازی به آن کار گرفته است. متاسفانه برخی بانکها مراجعه به شعبه را برای ایجاد یا غیر فعال کردن رمز یکبار مصرف در پروسه خود گذاشته‌اند که همین فعال کردن آن را با دشواری مواجه میکند. در ادامه روشهای فعال کردن رمز یکبار مصرف در بانکهای مختلف را تشریح میکنیم.

رمز یکبار مصرف بانک سامان

بانک سامان اپلیکیشن رمزینه را برای فعال سازی رمز یکبار مصرف بانکی در نظر گرفته که هم نسخه اندروید و هم نسخه iOS آن فعال است. رمزینه بانک سامان اپلیکیشن رمز یکبار مصرف

کاربران این بانک باید ابتدا اپلیکیشن رمزینه را دانلود و نصب کنند ولی برای فعال کردن رمز یکبار مصرف بانک سامان ( رمزینه ) دو راه وجود دارد ۱- از طریق نت بانک ( که کاربران باید قبلا آن را از طریق مراجعه به شعبه فعال کرده باشند ) و ۲- از طریق مراجعه مستقیم به شعبه و فعال کردن رمزینه از طریق شعبه.

کاربران بانک سامانی که نت بانک دارند می‌توانند از طریق منوی مدیریت کارت و با افزودن کارت مورد نظر کد QR نمایش داده شده را اسکن کنند.

مراحل دریافت رمز دوم یکبار مصرف بانک سامان به شرح زیر است:

1. دانلود و نصب اپلیکیشن رمزینه

2. ورود به نت‌بانک سامان

3.انتخاب منوی «مدیریت کارت» در نت‌بانک

4. انتخاب «فعال‌سازی رمز دوم یکبارمصرف کارت» در نت‌بانک

5. انتخاب کارت مورد نظر

6. انتخاب کلید «فعال‌سازی برنامک» (در این قسمت نت‌بانک یک کد QR نمایش می‌‌شود).

7. انتخاب اپلیکیشن رمزینه و  یک رمز 6 رقمی هنگام ورود به اپ

8. انتخاب گزینه «فعال‌سازی رمز دوم کارت» در اپلیکیشن رمزینه

9. انتخاب گزینه اسکن کد تصویری

10. اسکن تصویر نمایش داده شده بر روی صفحه رایانه

11. واردکردن کد چهار رقمی ارسال‌شده

باید توجه کرد که مشتریان بانک برای فعال سازی رمز اول یکبار مصرف ( رمز کارت ) باید به شعبه بانک مراجعه کنند. همچنین در صورت فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف از طریق فوق همچنان رمز اولیه انتخاب شده فعال است و برای غیر فعالسازی آن باید به شعبه مراجعه کرد.

رمز یکبار مصرف بانک ملی

بانک ملی اپلیکیشن ۶۰ را برای استفاده و فعال سازی رمز یکبار مصرف بانکی به کار گرفته است. بعد از نصب اپلیکیشن ۶۰ که خدمات دیگری نیز روی آن فعال است اپلیکیشن رمزبان بانک ملی باید روی دستگاه کاربر نصب شود. برای اتصال کارت و دریافت رمز یکبار مصرف باید به یکی از دستگاههای خودپرداز بانک ملی مراجعه کنید و سپس

۱- کارت خود را وارد کرده و با وارد کردن رمز اول وارد منوی اصلی شوید.

۲- گزینه عملیات رمز را انتخاب کنید.

۳- بنا به درخواست خودو یکی از گزینههای فعالسازی رمز یکبار مصرف اول و یا دوم را انتخاب کنید.

۴- شماره تلفن همراه خود را که در فرآیند ثبت نام سامانه استفاده کرده‌اید در محل مورد نظر وارد کنید.

۵- در صورت صحیح بودن اطلاعات موارد را تایید کنید.

۶- رسید خود پرداز را حاوی بخش اول رمز یک کد ۸ رقمی است را دریافت نمایید همچنین پیامکی حاوی بخش دوم رمز فعال سازی ( یک کد ۱۱۴ کارکتری ) را دریافت میکنید.

۷- بخش دریافتی از دستگاه‌های خودپرداز را که شامل ۸ کاراکتر است را وارد کنید و در قسمت بخش دریافتی از پیامک کد ارسال شده را دقیقا کپی کنید.

حال شما مراحل فعال سازی راانجام داده اید و رمز یکبار مصرف تولید میشود.

 

بانک ملی همچنین یک راهنمای ویژه نصب رمز یکبار مصرف را در این فایل پی دی اف تهیه کرده که میتوانید مطالعه کنید.

 

رمز پویا بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد در این صفحه نحوه استفاده از رمز یکبار مصرف پویا را کاملا توضیح داده است.

مشتری با مراجعه به بانکداری مجازی و یا موبایل بانک، نسبت به فعال نمودن رمز دوم کارت به صورت پویا، از طریق مسیرهای زیر اقدام می نماید؛

1. در بانکداری مجازی –> قسمت کارت –> کارت های من –> در ستون عملیات انتخاب گزینه … –> انتخاب “مدیریت نوع رمز دوم” و تایید رمز دوم یکبار مصرف به عنوان نوع رمز دوم کارت برای کارت مورد نظر

بانک پاسارگاد رمز یکبار مصرف پویا

2. در موبایل بانک (همراه بانک) –> قسمت کارت –> رمزپویا –> انتخاب “آیکون فعال سازی”
* (پس از فعال سازی آیکون مربوطه به رنگ سبز تغییر می کند.)

و یا از مسیر :

موبایل بانک (همراه بانک) –> قسمت سایر –> عملیات کارت –> گزینه فعال/غیرفعال سازی رمز یکبار مصرف کارت –> فعال نمودن گزینه رمز یکبار مصرف برای کارت مورد نظر

پس از فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف از طریق یکی از مسیرهای فوق الذکر، شخص می تواند در زمان خرید کالا و خدمات بر روی درگاه های پرداخت، با مراجعه به موبایل بانک(همراه بانک) از طریق منوی کارت موبایل بانک(همراه بانک) –> رمزپویا –> انتخاب گزینه “دریافت رمز پویا” نسبت به دریافت رمز پویا اقدام نماید.

دریافت آخرین نسخه موبایل بانک ( همراه بانک ) پاسارگاد

 

رمز دوم یکبار مصرف بانک ملت

بانک ملت سه مدل مختلف فعال سازی رمز یکبار مصرف بانکی برای مشتریان این بانک ارایه کرده که توکن یکبار رمز OTP ، یکبار رمز همراه یا Mobile OTP یا یکبار رمز پیامکی SMS OTP هستند.

همچنین امکان استفاده از این سه روش به صورت همزمان هم برای مشتریان بانک وجود دارد.

به این منظور جهت ثبت نام خدمت یکبار رمز همراه/ پیامکی  پس از ورود به سامانه بانکداری اینترنتی، خدمت تخصیص یکبار رمز همراه/پیامکی را از منوی تنظیمات کاربر انتخاب نموده و یا در صورت تمایل به دریافت دستگاه تولید یکبار رمز(OTP)  به شعب افتتاح کننده حساب خود در بانک ملت مراجعه کنید.

از طریق این صفحه می‌توانید اطلاعات مربوط به هر سه روش و چگونگی فعالسازی هرکدام از آنها روی کارت و حساب بانکی خود را مشاهده کنید.در نظر داشته باشید که بانک ملت برای فعال کردن این سرویس برای مشترکان کارمزد دریافت میکند.

بانک ملت همچنین اپلیکینش رمز نگار ملت را راه‌اندازی کرده که از آن طریق میتوانید اپلیکیشن ایجاد رمز را دانلود کنید.

نحوه فعال سازی و استفاده از سامانه رمز نگار ملت – اپلیکیشن
1.دریافت نرم افزار از سایت بانک (سیستم عامل اندروید و iOS)
2.مراجعه به یکی از دستگاه های خود پرداز یا پایانه بانکی غیر نقد بانک استفاده از منوی تغییر رمز و خدمات رمز پویا، فعال سازی سامانه رمز نگار ملت- اپلیکیشن، ارسال کد فعال سازی
3.ورود کد فعال سازی به سامانه و تعیین رمز اپلیکیشن
4.افزودن کارت/ کارت های بانک ملت به سامانه رمزنگار ملت
5.دریافت رمز دوم یک بار مصرف از سامانه رمز نگار ملت
ویژگی های مهم سامانه موبایلی رمز نگار ملت

• علاوه بر امکان استفاده از رمز پویای دوم در تراکنش‌های متکی به رمز دوم، امکان بهره مندی از دریافت رمز پویای اول جهت استفاده در ابزارهای مرتبط (نظیر خودپرداز، کارتخوان فروشگاهی) با استفاده از اپلیکیشن مذکور وجود دارد.
• فرآیند نصب و راه‌اندازی سامانه موصوف به دور از پیچیدگی و با سهولت انجام می شود.
• امکان استفاده از اثر انگشت جهت ورود به اپلیکیشن وجود دارد.
• امکان تنظیم سقف مبلغ تراکنش هنگام استفاده از رمز پویا در سامانه پیش بینی شده است.

نحوه فعال سازی و استفاده از سامانه رمز نگارملت – نسخه پیامکی
1.مراجعه به یکی از دستگاه های خود پرداز یا پایانه بانکی غیر نقد بانک استفاده از منوی تغییر رمز و خدمات رمز پویا، فعال سازی سامانه رمز نگار ملت- نسخه پیامکی

2.نمایش شماره همراه و تأیید در صورت صحت شماره نمایش داده شده

3.ارسال پیامک فعال سازی و راهنمای سامانه از سوی بانک ملت

4.ارسال پیامک  چهار رقم آخر کارت بانکی فعال شده به شماره 30003303 جهت دریافت رمز پویا

5.ارسال پیامک رمز 7 رقمی یکبار مصرف از طرف بانک با سرشماره Bank Mellat روی تلفن همراه شما

ویژگی های مهم سامانه پیامکی رمز نگار ملت

• طراحی و بهره‌برداری از نسخه پیامکی سامانه رمز نگار برای مشتریان فاقد گوشی‌ هوشمند، یا مشتریانی‌که تمایلی به استفاده از خدمات فوق به صورت نرم افزار موبایلی ندارند، صورت پذیرفته است.
• مشتریان می‌توانند خدمات مربوط به سامانه‌های مذکور (سامانه اپلیکیشن- پیامکی) را به صورت همزمان فعال و از هرکدام که مایل بودند استفاده نمایند.

رمزنگار ملت نسخه موبایلی

رمزنگار ملت نسخه پیامکی
رمزیکبار مصرف بانک صادرات / همبانک ، رمز ساز ریما

بانك صادرات ايران هم به منظور افزايش رفاه حال مشتریان امكان دريافت رمز يكبار مصرف از طریق سامانه همبانک (#٧١٩*) را فراهم کرده است.این بانک  امكان دریافت رمز یکبار مصرف جهت ورود به سامانه اینترنت بانک سپهر وتولید امضاء دیجیتال (OTP) را فراهم كرد كه با استفاده از این خدمت هموطنان می توانند با شماره گیری #٧١٩*و انتخاب گزینه OTP(كليد٩)، رمز یکبار مصرف یا امضای دیجیتال رمز  جهت ورود به سامانه اینترنت بانک سپهر و همچنین امضای دیجیتال جهت انتقال وجه درسامانه مذکور را دریافت نمايند.

این بانک همچنین اپلیکیشن ریما را برای اندروید و IOS هم ارایه کرده که از طریق این لینک میتوانید نحوه دانلود و نصب و راهنمای  فعالسازی آن را دریافت کنید.

راهنمای ایجاد رمز یکبار مصرف بانک پارسیان

مشتریان بانک پاسارگاد هم این امکان را دارند که رمز یکبار مصرف بانکی را برای انجام تراکنشهای کارتی خود فعال کنند. دارندگان کارتهای نقدی پارسیان میتوانند برای فعالسازی این سرویس به خودپردازهای بانک پارسیان مراجعه کرده و یک رمز هشت رقمی را انتخاب کنند و به خاطر بسپارند! در صورت فراموش کردن آن رمز باید مجددا به خودپرداز بانک مراجعه کرده و رمز جدیدی تعریف کرد.

این سرویس برای مشتریانی قابل استفاده است که قبلا شماره همراه خود را در سیستم ثبت کرده‌اند.

برای استفاده از این سرویس میتواند از طریق سامانه خانه پارسیان اقدام کنید.

برای آشنایی با جزییات این سروی میتوانید این فایل پی دی اف آموش ایجاد رمز یکبار مصرف بانک پارسیان را دانلود کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا