تک‌شاخعکاسی

تک شاخ هفتم – مریم زندی از انقلاب تا چهره‌ها: طولانی‌ترین پروژه عکاسی ایران

مریم زندی از شاخص‌ترین و شناخته‌شده‌ترین عکاسان ایرانی است که سالهاست در حوزه‌های مختلف عکاسی فعالیت حرفه‌ای داشته است. مریم زندی در هفتمین برنامه تک شاخ و در گفت و گو با شهرام شریف از تجربه خود در گذر از دوره‌های پر تلاطم تاریخی ایران و رابطه با جریانهای ادبی و هنری قبل و بعد از انقلاب می‌گوید.

از نادر ابراهیمی  ( برادرش که از چهره‌های مشهور ادبیات ایران است ) که نخستین دوربین را برای او خرید تا عکاسی از شاخص‌ترین چهره‌های ادبیات، سینما، موسیقی و … زندی تنها زن عکاس ایرانی بود که از انقلاب ایران عکاسی کرد که برخی از مشهورترین پرتره‌های چهره‌های سیاسی ایران را از آن جمله است.

عکسهای او طی سالهای اخیر در دو کتاب با نام‌های « انقلاب ۵۷ » و « حکومت ۵۸ » منتشر شده و شامل تصاویر کم نظیری از مهمترین روزهای اواخر دهه ۵۰ ایران است. کتاب انقلاب ۵۷ در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد برای سالها اجازه انتشار پیدا نکرد و زندی نیز با حذف تعدادی از عکسهایش برای گرفتن اجازه انتشار موافقت نکرد.

در این گفت و گو مریم زندی همچنین درباره زمینه‌های پروژه‌های مهم عکاسی خود از جمله انتشار کتاب چهره‌ها می‌گوید پروژه‌ای که عکاسی و انتشار آن حدود چهل سال به طول انجامید و به یکی از ماندگارترین سلسله کتابهای عکاسی در ایران تبدیل شد. آخرین کتاب چهره‌ها با عنوان « سیمای چهره‌های موسیقی ایران» در سال ۱۳۹۴ منتشر شد.

در بخشی از این مصاحبه او می‌گوید : عکاسی چهره‌ها را دوست داشته‌ام اما بعد از این همه مدت می‌خواهم تجربه‌های دیگری داشته باشم و ادامه این مسیر را به جوانها بسپرم. ”

 

این برنامه را بشنوید:

برنامه تک شاخ

برنامه تک شاخ یک برنامه مستقل است که توسط آی تی ایران و آپارات تولید و  هر دو هفته یکبار  از طریق آی تی ایران و آپارات پخش می‌شود. هدف این برنامه گفت و گو با کارآفرینان، مدیران، هنرمندان و اشخاصی است که هرکدام با شرکت،‌محصول یا آثارشان چیزی را در اطراف ما تغییر داده‌اند.

برای دنبال کردن برنامه تک شاخ و آگاه شدن از گفت وگوهای جدید  می‌توانید مستقلا شبکه‌های اجتماعی این برنامه را دنبال کنید. در توییتر، تلگرام و اینستاگرام تک شاخ حاشیه‌ها و جزییات بیشتری از برنامه‌ها و میهمانان آنها را می‌توانید دنبال کنید.

برنامه تک شاخ را می‌توانید به صورت پادکست بشنوید.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام به همه دوستان
    مشاوره رایگان در زمینه استارت آپ ها
    طراحی اپلیکیشن
    طراحی سایت
    ایده پردازی
    و…
    در خدمتتون هستیم.
    هاست الف

  2. چه خوب که تو برنامه تک شاخ یک زن هم مصاحبه کردین دیگه داشتم عصبانی میشدم و چه انتخاب خوبی . مصاحبه با مریم زندی رو دوست داشتم خیلی روان و بی شیله پیله بود

  3. این آدم برای من جذابه و باعث شد که من یه چرخی هم تو سایتتون بزنم ولی موضع مصاحبه شونده و مجری رو دوست نداشتم . مصاحبه خوب مصاحبه ایه که جهت گیری نباشه توش اینجا انگار مجری با پروردگار حرف میزد .

    1. ممنونم از نظرتون. بله برای خانم زندی احترام بسیار زیادی قائلم و کاملا موضع دارم 🙂 طبیعتا یکی از دلایل دعوت از ایشان همین بوده . در مورد مصاحبه خوب هم با نظر شما موافق نیستم. مصاحبه کننده ربات نیست، یک انسان هست و برای طبیعی شدن مصاحبه بهتر است خودش باشه و احساسش رو بگه تا اینکه خودش رو پشت عینک بی طرفی ساختگی پنهان کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا