اپل

اپل از عرضه آیفون‌های سال قبل چه درسی آموخت؟

عرضه آیفون ایکس در سال 2017 نقطه عطفی در تاریخ اپل و گوشی‌های آیفون این شرکت به شمار می‌رفت؛ این مساله تنها به دلیل استفاده از فناوری تشخیص چهره  و یا اعمال تغییراتی محسوس در طراحی این گوشی نبود، بلکه آیفون ایکس آغازگر عصر ورود و عادی‌سازی فروش گوشی‌های گران‌قیمت با بهایی حدود هزار دلار به بازار اسمارت‎‌فون‌ها بود.

اما به نظر می‌رسد که اپل امسال رویه خود را تغییر داده است. با اینکه هنوز هم گوشی‌های هزاردلاری اپل در بازار به فروش می‌روند اما این شرکت قیمت پایه 700 دلاری را برای جدیدترین گوشی خود یعنی آیفون 11 در نظر گرفت.

این  موضوع نشان می‌دهد که اپل از سیاست‌های خود در سال 2018 عقب‌نشینی کرده؛ زمانی که برای ایفون ایکس اس قیمت 1000 دلار و برای آیفون ایکس اس مکس نیز قیمت 1100 دلار را تعیین کرده بود. ناگفته نماند که آیفون ایکس آر نیز در آن زمان با قیمت 750 دلار به بازار عرضه شد.این گوشی که نسخه ارزان‌قیمتی از دو برادر بزرگ‌تر خود به حساب می‌آمد.

اپل امسال آیفون 11 خود را که ارزان‌ترین مدل این شرکت نیز محسوب می‌شود، به عنوان یک پرچمدار معرفی کرده و این مساله بیانگر این مساله است که اپل از سال گذشته و استراتژی قیمت‌گذاری محصولات خود درس گرفته است. بدین معنی که دیگر می‌داند کاربران تمایل چندانی برای خرید گوشی‌های هزار دلاری و قیمت‌های بالاتر از آن ندارند.

آیفون ایکس آر ارزان‌قیمت، پرفروش‌ترین آیفون سال قبل

طبق آخرین گزارش‌ها، آیفون ایکس آر اپل توانست به تنها حدود 48 درصد از کل فروش گوشی‌های این شرکت در سه ماهه سوم مالی را به خود اختصاصی دهد. شرکت تحقیقاتی Awin نیز با انتشار اطلاعاتی نوشت که استقبال کاربران از آیفون ایکس آر به قدری زیاد بود که آمارها از اختلاف 146 درصدی فروش این گوشی به نسبت آیفون ایکس اس حکایت دارند. همچنین، آیفون‌های ارزان‌قیمت همانند آیفون 7 و آیفون 8 نیز که با قیمتی پایین‌تر از آیفون ایکس عرضه می‌شوند، توانستند فروش بیشتری را تجربه کنند.

گفتنی است اپل برای بازاریابی و رقابت با شرکت‌هایی همچون گوگل و وان‌پلاس، گوشی‌های ارزان‌قیمت خود را تحت عنوان «پرچمدار» روانه بازار کرد. بد نیست بدانید که گوشی پیکسل 3A شرکت گوگل که بسیاری از ویژگی‌های مدل پیشرفته پیکسل 3 را در خود جای داده، با قیمت مناسب 400 دلار به فروش می‌رسد و این یعنی حدود نصف قیمتی که اپل برای آیفون ایکس اس در نظر گرفته است.

افت فروش جهانی گوشی و رقابت شدید اپل با رقبا

شرکت وان‌پلاس که از محصولات این شرکت به دلیل قیمت پایین به عنوان قاتل گوشی‌های پرچمدار یاد می‌شود، گوشی پرچمدار وان‌پلاس 7 پرو خود را با قمیت 670 دلار عرضه کرد. اسمارت‌فونی که همانند بسیاری از رقبای گران‌قیمت خود به ویژگی‌های پیشرفته‌ای همچون فناوری شارژ سریع، نمایشگر لبه به لبه و سیستم دوربین سه‌گانه مجهز شده و با قیمتی چند صد دلار ارزان‌تر نسبت به آیفون 11 پرو و گلکسی اس 10 به دست خریداران خواهد رسید.

اپل از عرضه آیفون‌های سال قبل چه درسی آموخت؟

اگرچه سری گلکسی اس 10 سامسونگ با قیمتی تقریبا برابر با گوشی‌های جدید اپل به فروش می‌رسند اما این شرکت مدل‌های میان‌رده و ارزان‌قیمتی همچوم گوشی‌های خانواده گلکسی A را نیز برای طرفداران برند خود روانه بازار می‌کند. حال و با توجه به این روند، اپل قطعا به این نتیجه رسیده که دیگر نمی‌تواند تنها با عرضه گوشی‌های پرچمدار و گران‌قیمت، به فروش بالایی دست یابد و می‌بایست مدل‌های ارزان‌قیمتی را پیش روی خریداران قرار دهد.

آنچه که شرکت‌هایی همچون اپل و یا گوگل را به سمت تولید مدل‌هایی با قیمت پایین‌‎تر سوق داده، تمایل کمتر کاربران به خرید گوشی‌های جدید است. طبق آخرین گزارش‌ها، بسیاری از کاربران دیگر تمایلی به تعویض گوشی‌های فعلی خود با گوشی‌های جدید ندارند و این مساله در بسیاری از نقاط جهان مشهود است.

در واقع، قیمت بالای گوشی‌های جدید را باید یکی از مهم‌ترین فاکتورها در بی‌تفاوتی کاربران نسبت به ورود گوشی‌های جدید به بازار دانست. آمارهای رسمی‌حاکی از آن است که قیمت گوشی‌های پرچمدار شرکت‌ها در طی دو سال اخیر، نزدیک به 50 درصد افزایش داشته است.

از طرفی دیگر، مرکز تحقیقاتی HIS Markit نیز نوشت که میزان فروش گوشی‌های هوشمند در هفت سه ماهه متوالی، با افت همراه بوده و اپل نیز یکی از شرکت‌هایی بوده که تحت تاثیر این مساله قرار گرفته است.

این شرکت همچنین جایگاه خود را به عنوان سومین شرکت پرفروش گوشی در جهان به شرکت چینی اوپو واگذار کرده که تحلیلگران، قیمت بالای گوشی‌های پرچمدار را دلیل عمده این اتفاق برشمردند. گوشی 700 دلاری آیفون 11 نیز چندان هم ارزان نیست اما این اتفاق نشان از پی بردن کوپرتینویی‌ها به شرایط بازار دارد و این مساله را گوشزد می‌کند که اگر این شرکت به دنبال جذب بیشتر خریداران است، می‌بایست قیمت‌هایی قابل‌رقابت و منصفانه را برای محصولات خود در نظر بگیرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا