هوش مصنوعی

هشدار دوباره ماسک در رابطه با هوش مصنوعی

«ربات ها به زودی قسمت بزرگی از زندگی انسان‌ها را تحت سلطه خود در می‌آورند.»

این هشداری است که ایلان ماسک داده است. روز پنج شنبه هفته پیش، ماسک اعلام کرد که هوش مصنوعی بالاخره رباتی می‌سازد که هوشی مشابه هوش انسان خواهد داشت و چه بسا حتی هوشمندتر از انسان نیز باشد.

مدیر عامل شرکت سازنده خودروی الکتریکی تسلا، در مراسمی در شانگهای، با موسسس میلیاردر علی بابا-Jack Ma- دیدار کرد. ماسک در طی این ملاقات، فاصله بین هوش ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی و انسان را به فاصله بین انسان‌ها و شامپانزه‌ها تشبیه کرد.

ماسک گفت:« آیا شامپانزه‌ها واقعا می‌توانند انسان‌ها را درک کنند؟ بعید است. ما برای شامپانزه‌ها مثل نوعی موجود فضایی ناشناخته هستیم. این موجودات، تنها هم نوعان خود را درک می‌کنند. رابطه ربات‌ها و انسان‌ها نیز بدون کم و کاست، دقیقا به همین مرحله می‌رسد و زمانی خواهد آمد که ما در مقابل ربات‌ها، مانند شامپانزه‌ها خواهیم بود.

ماسک، که زاده آفریقای جنوبی است، در ادامه سخنان خود اضافه کرد که این فاصله هوشی احتمالا بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم و اصلا بعید نیست که روزی، کنترل اوضاع در این زمینه از دست انسان‌ها خارج شود. وی گفت:« اینکه قرار است در این شرایط، انسان‌ها چه کار کنند؟ واقعا نمی‌دانم. نمی‌خواهم منفی‌نگر باشم و امیدوارم که نتیجه، خوب باشد.»

ماسک-رئیس دو شرکت تسلا و SpaceX- که از اسطوره‌های دنیای تکنولوژی محسوب می‌شود، مدعی شد که اکثر مردم، قابلیت‌های هوش مصنوعی را دست کم گرفته‌اند. وی اضافه کرد:«ربات‌ها مانند نوعی انسان باهوش هستند اما در حال پیشرفت و توسعه هستند و هوششان قرار نیست به این اندازه باقی بماند. روزی می‌رسد که ربات‌ها، بسیار بسیار هوشمندتر از انسان‌ها می‌شوند.»

ماسک در زمینه هشدار دادن پیرامون خطرات و ریسک‌های تکنولوژی هوش مصنوعی، سابقه دار است. وی قبلا نیز اعلام کرده بود که هوش مصنوعی حتی از کره شمالی نیز خطرناک‌تر خواهد بود.

ماسک ماه گذشته، شرکت جدید دیگری را معرفی کرد که Neuralink نام دارد و قرار است در زمینه ارتباط مغز انسان با کامپیوترها فعالیت کند. این شرکت قرار است سال آینده فعالیت خود را آغاز کند.

منبع: فاکس نیوز

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا