هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی هنگام بروز آتش سوزی‌های مهیب

در کشور برزیل اخیرا سیستم جدیدی مجهز به هوش مصنوعی برای پیش‌بینی آتش‌سوزی‌های عظیم جنگل‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

سیستم جدید طراحی شده توسط شرکت پرتغالی Compta، مجهز به هوش مصنوعی است و می‌تواند ابرهای متشکل از گرد و غبار یا ازدحام حشرات را تشخیص دهد و در صورت وجود هرگونه دود مشکوک، سیستم بلافاصله هشدار می‌دهد.

این دستگاه ساخته شده با همکاری با IBM ، یک دوربین نوری و یک دوربین حرارتی دارد و همچنین به سیستم‌های طیف سنجی نیز مجهز است و می‌تواند عناصر مواد مختلف را مشخص و شناسایی کند.

تا پیش از این، هوش مصنوعی در زمینه پیش بینی بروز طوفان‌های تگرگی و تحقیق به روی شیوه‌های کمک به قربیان حوادث آب و هوایی مورد استفاده قرار گرفته است و این حیطه عملا یک شاخه جدید از موارد استفاده هوش مصنوعی تلقی می‌شود.

Vasco Correia، ریئس شرکت سازنده این دستگاه خلاقانه، می‌گوید:« تغییرات آب و هوایی، شیوه‌های نگرش ما را در زمینه آتش سوزی‌های بزرگ جنگلی تغییر داده. ما از دو سال پیش،  تحقیق درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری مایشینی در حیطه را شروع کردیم زیرا معتقدیم که این تکنولوژی‌ها می‌توانند قطعا در این زمینه هم مفید باشد.»

تصویر سازه های صنعتی مخصوص نظارت و نشخیص آتش

تا کنون درسال 2019،  بیش از 4 هزار فرد در سرتاسر جهان به دلیل حوادث اقلیمی و آب و هوایی جان خود را از دست داده‌اند و  بر اساس آمارها، بیش از 42 میلیارد دلار نیز به بیمه‌ها خسارت وارد شده است. هدف شرکت Compta این است که بتواند با هشدارهای به موقع، میزان این گونه خسارت‌ها را کمتر کند و همچنین از تبدیل شدن یک آتش سوزی کوچک به یک فاجعه، جلوگیری کند.

سیستم تشخیص آتش سوزی

بر اساس گفته Correia  ، سیستم شرکت Compta  اولین بار در برزیل آزمایش شد و حالا در سرتاسر جهان قابل اجراست.

این شرکت اخیره شعبه‌ای در کالیفرنیا نیز بازگشایی کرده، منطقه‌ای که به آتش سوزی‌های مهیب و عظیمش معروف است.  سال گذشته، آتش سوزی در کارخانه PG&E Corp. ، شهر Paradise را به کل بلعید و 85 نفر را به کام مرگ فرو برد.

سیستم Compta  می‌تواند با ارائه آمار تحلیلی از محل حادثه و با کمک هوش مصنوعی خود، حوادث مشابه گذشته را بررسی کرده و شدت حادثه در جریان را اعلام کند. این سیستم همچنین از سوپرکامپیوتر IBM که واتسون نام دارد نیز بهره برده و می‌تواند تصاویر دریافتی را تحلیل کرده و میزان پیش روی آتش را پیش‌بینی کند.

Correia  می‌گوید:« ذات آتش سوزی‌ها امروز با گذشته تفاوت پیدا کرده است. فصل آتش سوزی‌ها حالا دو ماه بلندتر از یک دهه گذشته شده. آتش سوزی‌های امروزی 6 برابر بیشتر از گذشته، قدرت تخریب دارند. همچنین، 5 برابر بیشتر از گذشته نیز در طبیعت باقی می‌مانند.»

به گفته David Gagne ، محقق تکنولوژی یادگیری ماشینی در موسسه Atmospheric Research ، یکی زمینه‌هایی  که هوش موصنوعی می‌تواند به انسان‌ها کمک کند، آماده سازی بهتر افراد برای بروز تگرگ است. از سال 2008، میزان خسارت‌های تگرگ و طوفان‌های مهیب، هر ساله به بیش از 19 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

Gagne  می‌گوید که یک تیم تحقیقاتی در حال بررسی ابزاری هستند که با استفاده از آن، هواشناسان سرویس ملی آب و هوا بتوانند تخمین‌های بهتری انجام داده و زمان دقیق بروز تگرگ را تا یک روز قبل، پیش‌بینی کنند.

امروز، سیستم‌های پیش بینی تگرگ، به میزان 10 درصد دقیق عمل می‌کنند و همچنان در حال توسعه هستند.

تشخیص نوع طوفان

یکی از دستاوردهای جالب این سیستم این است که می‌تواند شیوه‌های تشخیص نوع طوفان‌های چرخشی را خودش به خودش آموزش دهد. در طوفان‌های چرخشی به نسبت دیگر طوفان‌ها، عموما تگرگ زیادی وجود دارد و همین فاکتور یکی از دلایل تخریب بیشتر این نوع طوفان‌هاست. سیستم‌های جدیدی که توسعه یافته، می‌تواند به سادگی و تنها با نگاه کردن به طوفان و مشخصه‌های آن،  نوع طوفان را تعیین کرده و نتیجه بسیار رضایت بخشی ارائه می‌دهد.

پروژه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، در دیگر حیطه‌های مرتبط با آب و هوا هم  در حال توسعه هستند. مثلا، شرکت بزرگ دفاع و هوافضا Raytheon Co، درباره موارد استفاده هوش مصنوعی پیرامون نجات قربانیان حوادث طبیعی تحقیق می کند.

Todd Probert، نائب رئیس Raytheon Co.در این‌باره توضیح می‌دهد:« نیروهای امداد می‌توانند با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای که مخابره می‌شود، افراد محبوس شده در بسیاری از مکان‌ها را سریع پیدا کند. این شرکت با همکاری مرکز داده‌ای فیس بوک در هنگام بروز چندین طوفان، ابزار خود را برای پیدا کردن قربانیان محبوس شده آزماش کرده‌اند که نتایج مثبتی در پی داشته است.

آتش سوزی‌های عظیم طبیعت به خصوص جنگل‌ها، تنها یکی از خطرهای بزرگی است که به دلیل افزایش دمای کره زمین اتفاق می‌افتد.

منبع: بلومبرگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا