مایکروسافت

بیل گیتس: بزرگ­ترین اشتباهم، غفلت از تولید اندروید بود

حتی مدیران بزرگترین و موفق ترین شرکتهای جهان هم اشتباه میکنند؛ اشتباهاتی استراتژیک و مهم که گاهی میتوانند تمام مسیر توسعه آینده آن شرکت را تحت تاثیر خودشان قرار بدهند.

حالا اعتراف بیل گیتس به بزرگترین اشتباهش در دوره کاری، حسابی خبرساز شده است. او اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرده است که شکست مایکروسافت این بوده که نتوانست به رقیب اصلی و بزرگ سیستم عامل iOS اپل تبدیل شود. او معتقد است که نباید اجازه میداد گوگل سیستم عامل اندروید را توسعه بدهد تا صاحب موفقترین و پرطرفدارترین سیستم عامل موبایلهای هوشمند شود.
موسس غول نرم افزاری دنیا در مصاحبه اخیرش و موقع صحبت درباره شکست خوردن از گوگل برای معرفی سیستم عامل موبایلی که بتواند رقیب iOS اپل باشد، دو بار اعتراف کرد که در این مورد اشتباه کرده است. او در مصاحبه اخیرش با مدیران شرکت سرمایه گذاری Village Global گفت: «در دنیای نرمافزار و به خصوص پلتفرمها، برندگان تمام بازار را در اختیار دارند. بنابراین بزرگترین اشتباهی که در دوران کاری ام در مایکروسافت کردم، این بوده که باعث نشدم مایکروسافت به چیزی که حالا اندروید هست، تبدیل شود. اندروید پلتفرم استاندارد گوشیهای غیر اپلی است؛ یعنی دقیقا همان چیزی که جایش در بازار موبایلهای هوشمند خالی بود؛ همان چیزی که باید باشد.»
مایکروسافت سالها در صنعت کامپیوتر پیشرو بوده و اپل را پشت سر گذاشته است، اما نتوانست آنقدر که باید در دوره توسعه و رشد موبایلهای هوشمند، با بازار همراه شود. مایکروسافت در سال 2000 سیستم عامل موبایلی خودش به نام ویندوز موبایل را معرفی و عرضه کرد. این در حالی است که شرکت اپل اولین گوشی هوشمند خود یعنی آیفون را در سال 2007 روانه بازار کرد و گوگل هم در سال 2008 از سیستم عامل اندروید رونمایی کرد. با این اوصاف، این مایکروسافت بود که قبل از دو شرکت بزرگ دیگر، سیستم عامل موبایل داشت. با این حال اما مایکروسافت خیلی زود از اپل و گوگل عقب ماند و نتوانست به آنها برسد.
بیل گیتس در مصاحبهای که روز یکشنبه در اکونومیک کلاب در شهر واشنگتن داشت، گفت: «آن زمان مایکروسافت درگیر یک محاکمه مربوط به قوانین ضد انحصارطلبی بود و همین موضوع باعث شد بیشترین تمرکز ما روی این موضوع بماند و از جریان روز بازار عقب بمانیم. مایکروسافت همچنین نتوانست بهترین راه برای متمرکز کردن و بکار گرفتن افراد در حوزه موبایل، را پیدا کند.»
او در مصاحبه‌اش با Village Global گفت: «ما میدانستیم که گوشی موبایل محبوبیت زیادی پیدا می-کند، به همین دلیل هم بود که سیستم عامل ویندوز موبایل را تولید کردیم. ما با اختلاف کمی نتوانستیم در حوزه سیستم عامل موبایلهای هوشمند، پیشرو باشیم. آن دادگاه مربوط به قوانین ضد انحصارطلبی تمام تمرکز و توجه ما به خودش معطوف کرد و باعث شد که بهترین افرادمان را برای توسعه بخش موبایل بکار نگیریم. به همین دلیل است که این بزرگترین اشتباه من در استفاده از موقعیتی بوده که ما به وضوح بهترین مهارت را در آن داشتیم.

مرتبط:

گرانترین خریدهای بیل گیتس

ما واقعا همان شرکتی بودیم که باید به چنین موفقیتی که امروز اندروید دارد، می رسیدیم و نرسیدیم.»
آن دادگاه مربوط به قوانین ضد انحصارطلبی، به دنبال طرح شکایت از طرف وزارت دادگستری آمریکا و بیست ایالت تشکیل شد که به موجب آن مایکروسافت به اعمال غیرقانونی، ضدرقابتی و انحصارطلبی محکوم شد. گیتس در مصاحبه با Village Global گفت آن اشتباه، میلیاردها دلار هزینه به مایکروسافت تحمیل کرد؛ هزینهای که به شکل سود به جیب گوگل رفت. اندروید محبوبترین پلتفرم موبایل هوشمند در آمریکا است. بر اساس گزارش های آماری منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی Statista، در نیمه اول سال 2018 بیش از 85 درصد از کل موبایلهای هوشمندی که در سراسر جهان به فروش رفته است، مبتنی بر سیستم عامل اندروید بودهاند.
گیتس در این مصاحبه گفت: «با این حال همچنان اموال دیگر ما مانند ویندوز و آفیس، بسیار قدرتمند و محبوب هستند و به همین دلیل ما شرکتی پیشرو به حساب میآییم. اگر آن اشتباه را انجام نمیدادیم هم یک شرکت پیشرو بودیم؛ اما با موقعیتی بسیار بهتر.» اما این تنها افسوس و حسرت بیل گیتس در دوره کاریای در مایکروسافت نیست. او در سال 2017 و به این دلیل که چطور تا حالا عملکرد کلیدهای ترکیبی Control-Alt-Delete در کامپیوترهای ویندوز به یک کلید مشخص تبدیل نشده است، از کاربران این سیستم عامل محبوب عذرخواهی کرد.
با تمام اینها نباید فراموش کرد که مایکروسافت اشتباهات دیگری هم داشته است که از آن جمله میتوان به ویندوز ویستا –یکی از نامحبوبترین نسخه های ویندوز- و ویندوز ME –که به خاطر باگهای زیادش همیشه مورد انتقاد بود- اشاره کرد.

دستگاه پخش موسیقی قابل حمل Zune هم یکی دیگر از شکستهای بزرگ مایکروسافت است. زمانی استیو بالمر به عنوان مدیرعامل وقت مایکروسافت گفته بود که آیفون گرانترین گوشی موبایل دنیاست و برای کاربران تجارت مناسب نیست، چون کیبورد ندارد.
بیل گیتس که از یک گوشی موبایل اندرویدی استفاده میکند، از ماه ژوئن سال 2008 از کار روزانه در مایکروسافت بازنشسته شد و همچنین در ماه فوریه سال 2014 هم از سمتش به عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت، کنارهگیری کرد.

بیل گیتس: من و استیو جابز از زیراکس کپی کردیم

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا