تکنولوژی

بیل گیتس: من و استیو جابز از زیراکس کپی کردیم

در گذشته و حتی قبل از اینکه اندروید و iOS متولد شوند، دعواهایی وجود داشت که شدت آن از بحث و جدال‌های عجیب‌ و غریب امروزی که توسط وفاداران اسمارت‌فون‌ها مطرح می‌شود، بسیار داغ‌تر بود. شاید وجود بحث‌های بین طرفداران درباره چیزی که شدت آن از بحثهای مرتبط با اسمارت‌فون‌ها شدیدتر بوده باشد کمی غیرقابل باور باشد، اما حقیقت دارد. اپل و مایکروسافت در تولید و تکثیر کامپیوترهای خانگی نقش اساسی داشته‌اند و حال طرفداران وفاداری دارند که همواره درباره اینکه کدام شرکت برتر است، با یکدیگر جنگ و جدال دارند. این طرفداران درباره هر موضوعی که به ذهنتان می‌رسد بحث و مناظره داشته‌اند اما اولین و قدیمی‌ترین بحث شکل گرفته در بین طرفداران دو شرکت درباره یک سوال به خصوص بوده است: در بخش رابط کاربری گرافیکی، کدام شرکت از روی دست رقیبش تقلب کرده است؟

حال و بعد از چند دهه بالاخره جواب این سوال را از دهان بیل گیتس می‌شنویم.

روز دوشنبه، بیل گیتس موسس بنام و محبوب شرکت مایکروسافت، پنجمین جلسه پرسش پاسخ خود را در وبسایت Reddit.com که در آنجا به یک قهرمان تبدیل شده، برگزار کرد. برای کسانی که درباره این جلسات چیزی نمی‌دانند باید بگوییم که این جلسات توسط شخص یا گروهی و معمولا در انظار عمومی برگزار می‌شوند و کاربران وبسایت را به پرسیدن هر سوالی که مایل هستند، تشویق می‌کنند.

جلسه پنجم پرسش و پاسخ بیل گیتس خیلی پرطرفدار شد و در طول نمایش چیزی حدود 17هزار کامنت توسط کاربران ارسال گردید. درباره پاسخ‌های بیل گیتس می‌توان هفته‌ها صحبت کرد اما یک بخش  از پاسخ‌های او از نگاه سایت، محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده است. یکی از کاربران این وبسایت با نام کاربری HalesOwnShrek این سوال مختصر را پرسید:” آیا شما از روی دست استیو جابز تقلب کردید یا او این کار را انجام داد؟” سوال در ظاهر بسیار مختصر بود اما بر اساس ده‌ها سال بحث و جدال بین طرفداران دو شرکت مطرح شده بود.

بیل گیتس برای این سوال پاسخی ارائه داد که مهر پایانی بود بر سال‌ها بحث و جدال بین طرفداران دو شرکت.

او گفت” درباره این سوال و مسئله تقلب که به من و استیو جابز ربز داده می‌شود باید بگویم که در حقیقت تقلب توسط هر دوی ما و از روی رابط گرافیکی طراحی شده توسط Xerox Parc انجام گرفت. البته زیراکس تنها شرکتی نبود که رابط کاربری گرافیکی طراحی کرده باشد اما حقیقتا بهترین طرح متعلق به انها بود. استیو، “Bob Belville” را استخدام کرد و من نیز “Charles Simonyi” را استخدام کرده بودم. ما هیچ‌کدام از حقوق مالکیت معنوی  شرکت Xerox را زیر پا نگذاشتیم و از طرح آنها دزدی نکردیم اما شکی نیست که این طرح شرکت Xerox بود که منجر به پیدایش مک و ویندوز شد.”

حال که طرفداران محترم دو شرکت جوابشان را گرفته‌اند، مناظره به پایان رسیده است. از این به بعد اگر بحثی درباره رابط کاربری گرافیکی دو شرکت بشود، همه می‌دانیم که شرکت اپل و مایکروسافت از رو دست یکدیگر تقلب نکرده‌ و در اصل از طرح شرکت Xerox استفاده کرده‌اند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا