اپل

سیستم عامل iPadOS ویژه تبلت‌های آیپد اپل معرفی شد

اپل در رویداد توسعه‌دهندگان 2019 از سیستم عاملی اختصاصی برای تبلت‌های آیپد خود تحت عنوان iPadOS رونمایی کرد.

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، مسیر iOS از آیپدهای اپل جدا شد و این شرکت پلتفرمی‌اختصاصی برای محصولات این خانواده عرضه کرد. این سیستم عامل جدید که iPadOS نام دارد با ویژگی‌های جدید و طراحی متفاوت از کاربران میزبانی خواهد کرد.

و اما در خصوص iPadOS باید گفت که این پلتفرم از هوم اسکرینی جدید به همراه ویجت‌های شبیه به ویجت‌های موجود در بخش نوتیفیکیشن سنتر iOS بهره می‌برد. اپل همچنین ژست‌های حرکتی مولتی‌تسکینگ بیشتر را برای جابجایی میان اپلیکیشن‌ها و کشیدن و رها کردن برنامه‌ها به این سیستم عامل اضافه کرده است.

از آن‌جایی که iPadOS برای اجرای روی دستگاه‌های آیپد اپل طراحی شده، دست تیم نرم‌افزاری این شرکت را برای اعمال تغییرات مدنظر ویژه نمایشگرهای بزرگ بیش از پیش باز می‌گذارد. اپل با عرضه این پلتفرم، تقریبا برای تمامی‌دستگاه‌های خود پلتفرمی‌اختصاصی عرضه کرده که شامل watchOS برای اپل واچ، tvOS برای اپل تی‌وی و macOS برای کامپیوترهای مک می‌شوند.

در سیستم عامل iPadOS شاهد استفاده از اپلیکیشن Files بهبودیافته هستیم که همانند اپلیکیشن Finder در macOS، از قابلیت نمایش ستونی برخوردار است و کاربران می‌توانند نوتیفیکشن‌هایی کوچک را بر روی فایل‌های ایجاد کنند.

درایو iCloud در iPadOS  از قابلیت اشتراک‌گذاری فولدرها و اپلیکیشن Files نیز به صورت بومی‌اشتراک فایل SMB را پشتیبانی خواهد کرد. نکته مهم دیگر این است که در iPadOS، درایوهای USB و کارت‌های SD در اپلیکیشن Files پشتیبانی خواهند شد. بدین معنی که کاربران می‌توانند با اتصال آن‌ها به آیپد، از طریق این اپلیکیشن به فایل‌ها دسترسی داشته باشند. از طرفی دیگر، کاربران می‌توانند بدون استفاده از Siri Shortcut، تصاویر را به اپلیکیشن‌هایی همچون Lighroom وارد کنند.

اپل قابلیت‌های مرورگر Safari را برای iPadOS در قالب اضافه کردن یک دانلود منیجر و مرور صفحات همانند یک مرورگر دسکتاپ، ارتقا داده است. همچنین، 30 میانبر کیبورد جدید، گزینه‌های آپلود عکس و غیره نیز به این مرورگر اضافه شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های iPadOS اضافه شدن فونت به اپ‌استور است. قابلیت کپی و پیست نیز در این سیستم عامل ارتقا یافته به‌طوری که کاربران می‌توانند با ژست حرکتی گرفتن با سه انگشت، متن مورد نظر را کپی کرده و سپس با حرکت گسترش سه انگشت خود، آن را پیست کنند.

حتی قلم هوشمند اپل موسوم به اپل پنسل نیز در iPadOS به قابلیت‌هایی جدید مجهز شده است. به گونه‌ای که تاخیر این قلم از 20 میلی‌ثانیه به 9 میلی‌ثانیه تقلیل یافته و با ایجاد تغییراتی در جعبه رنگ استاندارد اپل، این امکان برای اپلیکیشن‌های ساخت دیگر شرکت‌ها فراهم شده تا کنترل‌های جدید استفاده نمایند.

از طرفی دیگر، اگر با اپل پنسل از گوشه نمایشگر تبلت به سمت داخل بکشید، اسکرین‌شاتی گرفته می‌شود که می‌تواند بلافاصله تغییرات مدنظر را بر روی آن اعمال کنید.

تمامی‌این ویژگی‌ها، سیستم عامل iPadOS در مقایسه با دیگر پلتفرم‌های این شرکت متمایز شود. اپل به صراحت اعلام کرد که قصد دارد با کمک این سیستم عامل، تجربه بهتر  و بهینه‌ای را از کار با تبلت‌های آیپد خود برای کاربرن رقم زند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا