اپلگجت

تفاوت تبلت و آیپد؛ کدام یکی را بخریم؟

تبلت یکی از معروف‌ترین محصولات دنیای تکنولوژی است که به دلیل کارایی متفاوت افراد زیادی را در جهان به خود جذب کرده است. این محصولات، نمایشگر لمسی بالای ۷ اینچ و بزرگتر از گوشی دارند، همچنین ابعاد آنها نسبت به نوت بوک‌ها نازک‌تر و سبکتر است. برندهای زیادی در تولید تبلت‌ها نقش داشته اند، اگر قصد خرید تبلت داشته باشید قطعا در کنار آن با آیپد که محصول برند مشهور اپل است روبه رو خواهید شد.

در اینحال تفاوت آیپد و تبلت چیست؟ تبلت و ipad هر کدام ویژگی‌ها و برتری‌هایی نسبت به هم‌دیگر دارند که همین انتخاب را برای کاربر سخت می‌کند. اگر درباره تفاوت تبلت و آیپد کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این متن همراه ما باشید.

آیپد و تبلت از نظر طراحی چه تفاوتی با هم دارند؟

طراحی ظاهری از آن نکاتی است که باید در هنگام خرید تبلت یا آیپد به آن توجه زیادی شود، نحوه طراحی ظاهری بدنه آیپد در رنگ و اندازه نمایشگر محدود است و همانند تبلت نیست. شرکت‌های مختلفی از جمله مایکروسافت، سامسونگ و لنوو در طراحی و تولید tablet نقش داشته‌اند که همین موضوع نیز باعث شده مدل‌های زیادی از تبلت با طراحی‌های گوناگون در بازار وجود داشته باشد.

وجود گستردگی در مدل امکان انتخاب تبلت را برای کاربران آسان‌تر می‌کند و می‌توانند متناسب با نیاز و علاقه خود خرید کنند. اما در مقابل ایپد به دلیل اینکه فقط توسط شرکت اپل عرضه می‌شود، از تنوع کمتری نسبت به تبلت برخوردار است و در نتیجه انتخاب را برای کاربر محدود می‌کند. از طرفی نیز قیمت ایپد در رنج بالاتری قرار دارد و همین موضوع نیز انتخاب را برای کاربران سخت‌تر می‌کند و در واقع دسترسی به مدل‌های جدید و رده بالا برای کسانی که بودجه کافی ندارند کمی دشوار است.

تفاوت آیپد و تبلت از نظر سیستم عامل

حال به مهم‌ترین تفاوت بین تبلت و آی پد یعنی سیستم عامل می‌پردازیم. تبلت‌ها معمولا با سیستم عامل Windows و Andriod عرضه می‌شوند اما آیپد با سیستم عامل اختصاصی اپل قدرت گرفته است. در ابتدا تبلت اپل از همان سیستم عامل گوشی‌های ایفون یعنی IOS استفاده می‌کرد اما در سال ۲۰۱۹ شرکت اپل سیستم عامل ipados را به تبلت‌های خود اختصاص داد و از آن پس تمامی آیپدهای اپل با همین سیستم عامل عرضه می‌شوند. تبلت‌های ویندوزی به دلیل استفاده از سیستم عامل ویندوز محدودیتی از نظر نرم افزاری ندارند و از تمامی برنامه‌هایی که در لپ تاپ و دسکتاپ وجود دارد پشتیبانی می‌کنند.

البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که نسخه اندرویدی بیشترِ برنامه‌های کاربردی نیز قابل دسترس است و از این نظر تبلت‌های اندرویدی نیز محدودیتی از این بابت نخواهند داشت. شایان ذکر است که برای بیشتر این برنامه ها، نسخه مناسب آیپد نیز عرضه می‌شود و برخلاف تصور بسیاری از کاربران، آیپد نیز محدودیتی بابت دسترسی به برنامه‌های کاربردی ندارد.

تفاوت تبلت و آیپد از نظر هزینه

برندهای زیادی در تولید تبلت نقش داشته‌اند که باعث شده امروزه مدل‌های متنوعی در رنج قیمت‌های مختلف را در بازار مشاهده کنیم و کاربران با در نظر گرفتن میزان بودجه خود مدل مورد نظر را انتخاب کنند. اما این قضیه در آیپدها برعکس است، قاعدتا برند اپل از سیستم عاملی متفاوت و فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کند که همین موضوع نیز قیمت آن را بالا برده است. علاوه براین، تنوع در قیمت آیپد نسبت به تبلت‌های اندرویدی بسیار کمتر است و اگر بخواهید نسبت به بودجه خود خرید کنید ممکن است مدل انتخابی با مدل مورد انتظار شما متفاوت باشد.

فرق بین تبلت و آیپد در تعامل برنامه ها

مولتی تسکینگ Multi taksing از دیگر مواردی است که برای بررسی تفاوت تبلت و آیپد باید در نظر گرفته شود. در بسیاری از مواقع کاربران نیاز دارند تا چندین برنامه را به صورت همزمان اجرا کنند که به آن مولتی تسکینگ گفته می‌شود. در این بخش تبلت از آیپدها بهتر عمل می‌کند، یعنی تبلت این توانایی را به کاربران خود می‌دهد تا چندین برنامه را به صورت همزمان اجرا می‌کنند. این قابلیت در آیپد ضعیف است و دلیل آن هم تفاوت در پردازش سیستم عامل است.

تنها آیپدی که در پردازش برنامه‌ها عالی عمل می‌کند سری ipad pro است که از نظر پردازش نسبت به مدل‌های دیگر آیپد بسیار بهتر و قویتر عمل می‌کند. سری پرو در فعالیت‌هایی همچون طراحی با فتوشاپ و گیمینگ عالی است و اگر می‌خواهید برای کارهای گرافیکی و یا بازی آیپد تهیه کنید، ipad pro گزینه مناسبی است. البته این نکته را نباید از یاد برد که قیمت آیپد پرو در مقابل سری‌های دیگر بسیار بالاتر است و تهیه آن بودجه بیشتری می‌طلبد.

نقاط قوت و ضعف آیپد و تبلت

برای درک بهتر از تفاوت تبلت و آیپد باید نقاط قوت و ضعف‌های آن‌ها را نیز بررسی کرد. هر کدام از این محصولات قاعدتا ویژگی و برتری‌هایی نسبت به یک دیگر دارند که شاید بسیاری از کاربران از آن اگاه نباشند. به همین دلیل در ادامه به بررسی نقاط قوت و ضعف آیپد و تبلت می‌پردازیم تا درک بهتری از آنها داشته باشید.

نقاط قوت آیپد

  • آیپد در اجرای برنامه‌ها روان‌تر عمل می‌کند و سرعت عملکرد بیشتری نسبت به تبلت دارد.
  • سری آیپد دارای فروشگاه app store است که فقط برنامه مختص به خود آیپد را ارائه می‌دهد.
  • از دیگر نقاط قوت آیپد این است که به کاربر امکان ادغام تویتر و فیسبوک را فراهم می‌کند.
  • امنیت سیستم عامل ipadOS آیپد نسبت به سیستم عامل‌های دیگر بالاتر و غیر قابل نفوذ است.
  • با استفاده از ایپد اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی نسبت به تبلت راحت‌تر است.
  • از نکات مهم آیپد کیفیت بالای دوربین است که نسبت به تبلت‌ها در سطح بالاتری قرار دارد.
  • آیپد از نظر باتری عملکرد بهتری دارد و از نظر شارژدهی نسبت به تبلت‌های اندرویدی بهتر است

نقاط ضعف آیپد

  • یکی از مورد توجه‌ترین ضعف آیپد این است که به کاربر امکان اضافه کردن فضای ذخیره سازی بیشتر را نمی‌دهد.
  • تنها راه افزایش حافظه آیپد استفاده از iCloud است و فقط از این راه می‌توان استفاده کرد.
  • از ضعف‌های دیگر آیپد مولتی تسکینگ است که نمی‌توان با استفاده از آن به صورت همزمان چندین برنامه را اجرا کرد.
  • مدل‌های قدیمی آیپد فاقد USB هستند و از پورت Lightning برای اتصال و شارژدهی استفاده می‌کنند.

نقاط قوت تبلت چیست؟

  • در تبلت‌ها با استفاده از microSD می‌توان حافظه ذخیره سازی را افزایش داد.
  • یکی از مشخصات برتر تبلت نسبت به آیپد Google Play است که در آن برنامه‌های متنوع و بسیار زیادی برای نصب وجود دارد.
  • به دلیل اینکه طیف گسترده‌ای از برندها در تولید تبلت نقش داشته‌اند هنگام خرید این دستگاه مدل‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد.
  • بعضی از سری‌های تبلت با سیستم عامل آندروید کار می‌کنند، به همین دلیل سازگاری و همگام سازی خوبی با گوشی دارد.

نقاط ضعف تبلت

  • برعکس آیپد، نرم افزارهای بسیار کمی به صورت اختصاصی در فروشگاه گوگل پلی برای تبلت وجود دارد.
  • تبلت از نظر امنیت ضعیف‌تر است و به راحتی به برنامه‌های مخرب و ویروس‌ها اجازه ورود می‌دهد که این یکی از ضعف‌های بزرگ آن به حساب می‌آید.
  • از دیگر نقاط ضعف تبلت‌ها شارژدهی آن است که نسبت به آیپد کمتر است.
  • کیفیت دوربین بیشتر تبلت‌ها پایین است و نمی‌توان در عکاسی حرفه‌ای مانند آیپد از آن استفاده کرد.

خرید آیپد و تبلت با قیمت مناسب در فروشگاه آترین کالا

با مقایسه‌ای که در این مقاله انجام دادیم می‌توانید متوجه شوید که تفاوت تبلت و آیپد چیست و درک بهتری نسبت به آنها داشته باشید. همچنین در صورتی که قصد خرید تبلت و یا آیپد را داشته باشید می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید و محصول متناسب با نیاز خود را تهیه کنید. اما باید در نظر داشته باشید که قبل از هر چیزی میزان بودجه خود را در نظر بگیرید، به این دلیل که یکی از مهمترین تفاوت بین تبلت و آی پد در قیمت است و با توجه به آن تصمیم می‌گیرید که آیپد پرو ۱۱ اینچ ۲۰۲۲ را تهیه کنید و یا یک مدل معمولی از برندی دیگر. شما می‌توانید انواع تبلت در برندهای لنوو، سامسونگ و یا جدیدترین آیپدها در سری آیپد ایر، آیپد مینی و آیپد پرو را با بهترین قیمت و گارانتی ۱۸ در فروشگاه آترین کالا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا