اپل

استیو جابز، شنونده خوبی بود، این را مدیرعامل اسبق می‌گوید

جان اسکالی: وقتی بعد از ۱۲ سال دوباره به اپل برگشت آدم دیگری شده بود

استیو جابز نیازی به معرفی ندارد به دلیل اهمیت سِمت جابز در ایجاد و تحول برند اپل، کمتر کسی به خود اجازه اظهار نظر درباره وی را می‌دهد.

اما بر اساس گفته مدیرعامل اسبق اپل-جان اسکالی-John Scully- یک مهارت ارتباطی بزرگ جابز بود که توانست او را به یکی از موفق‌ترین و نخبه‌ترین رهبران تجاری تاریخ تبدیل کند.

این مهارت، قدرت گوش دادن او بود.

کتابی برای معرفی دوران طلایی اپل با استیو جابز

اسکالی، حدود یک دهه سِمت مدیرعاملی شرکت اپل را داشت. وی در مصاحبه‌ای با CNBC اعلام کرد که این قابلیت جابز، به صورت فطری در وی وجود نداشت.

به گفته اسکالی، این مهارت را در طی 12 سال جدایی از اپل، در جابز شکل گرفت. جابز در سال 1985 و زمانی که 27 سال داشت، به دنبال منازعه‌ای با اسکالی، از فعالیت در اپل استعفا داد.

اسکالی در آن زمان، یکی از اعضای هیات مدیره اپل بود و آنها بر سر شیوه‌های رهبری استراتژیک شرکت، با یکدیگر کشمکش داشتند. بر سر همین دعواها بود که جابز مجبور به ترک اپل شد.

در طی 12 سال بعد از آن، جابز یک شرکت نرم افزاری کامپیوتری دیگر-NeXT را تاسیس کرد و در سال 1997، دوباره به اپل بازگشت.

اسکالی می‌گوید زمانی که جابز دوباره به اپل پیوست، شخصیت جدیدی پیدا کرده بود. وی معتقد است که جابز در تاریخ اپل، دو نسخه جابز 1 و جابز 2 را داشت.

نسخه 1 جابز، فردی بسیار جاه طلب بود ولی جابز 2، جا افتاده‌تر و مصمم‌تر بود که می‌توانست به خوبی به حرف دیگران گوش دهد.

اسکالی درباره نسخه جابز 1 می‌گوید:« استیو به خوبی می‌توانست ببیند که دنیا، 20 سال دیگر چگونه است. شخصیت کاریزماتیک او باعث می‌شد بتواند خیلی راحت ،خود و دیگران را قانع کند که همیشه حرفش درست است.»

وی اشاره کرد که جابز جدید، با طرز تفکری نو نسبت به قبل بازگشت:« استیو جابزی که دوباره بازگشت، اما شباهتی به جابز قبلی نداشت. ظاهرا، چند سال جدایی از اپل، تاثیر بسیار زیادی به روی وی گذاشته بود.»

تاجر آمریکایی و رئیس شرکت اپل استیو جابز(سمت چپ) و جان اسکالی مدیر اپل در کنار اولین کامپیوتر مکینتاش-نیویورک

در سال‌های بعد از بازگشت جابز به اپل، وی را تاثیرگذارترین و مهم ترین مُهره موفقیت و محبوبیت برند اپل می‌دانند. شرکت اپل امروز تحت مدیریت تیم کوک قرار دارد، فردی که چندی پیش از مرگ استیو جابز در سال 2011، به سمت مدیریت عاملی این شرکت درآمد.

اپل، امروز عنوان دومین شرکت عمومی دنیا را در بازار سرمایه در اختیار دارد. اپل، حالا بعد از شرکت مایکروسافت، دومین شرکت با ارزش دنیا محسوب می‌شود.

مدیریت عامل مایکروسافت-ساتیا نادلا- نیز نمونه بارزی از یک مدیر موفق است که قابلیت «خوب گوش دادن» را دارد.

اسکالی اخیرا ملاقاتی با رئیس هیات مدیره مایکروسافت- جان تامسون داشت و از وی پرسید که دلیل موفیت نادلا چه بوده است. تامسون در جواب به دو مورد اشاره کرد: قابلیت فوق‌العاده نادلا در گوش کردن و شنونده بودن و همچنین داشتن ذهنی باز.

مرتبط: خاطرات تکان دهنده لیزا از پدرش استیو جابز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا