کتاب

کتابی برای معرفی دوران طلایی اپل با استیو جابز

زمانی که استیو جابز در سال 2011 فوت کرد، تمام متخصصان در این فکر بودند که چه کاری می‌توان کرد که شرکت اپل بدون حضور جابز، مانند گذشته محصولات فوق العاده تولید کند.

این سوال را یک برنامه نویس به نام Ken Kocienda در کتاب جدیدش به نام Creative Selection، با نگاهی به گذشته و دوره طلایی اپل  پاسخ داده است. Ken در کتابش از 15 سال کارش در شرکت اپل می‌گوید و در مورد طراحی و تولید اولین نسل از آِیفون، آیپد و مرورگر وب سافاری  توضیح می‌دهد.

در کتاب Kocienda، داستان نحوه طراحی و تولید نرم افزار اختصاصی اپل توضیح داده می‌شود، دستاوردی از اپل که شهرت و محبوبیت این برند را رقم زد.

بر اساس توضیحات ارائه شده در کتاب، تکنیک اپل در ساخت این نرم افزار اختصاصی، پروسه آزمون و خطا و سنجش بازخورد بوده است. این پروسه از این قرار است: وقتی برنامه نویسی ایده‌ای به ذهنش خطور می‌کند، ایده خود را در قالب یک دموی کوتاه معرفی می‌کند. اصلا نیازی نبود که این دمو تدوین شده و کامل شده باشد ولی ایده مد نظر باید به صورت منسجم توضیح داده می‌شد.

در ادامه، این ایده معمولا به صورت یک دمو به کارمندان دیگر نمایش داده شده و اگر دموی اولیه، بازخورد خوبی دریافت می‌کرد، می‌توانست گسترش پیدا کرده و به همین ترتیب، دموی مدنظر به دست رئیس شرکت می‌رسید و در صورت تایید به مرحله تولید نیز می‌رسیده است.

در این پروسه که منتسب به پروسه داروین است- بهترین ایده‌ها انتخاب شده و به شکل بهترین دمو معرفی می‌شدند. از آنجاییکه این پروسه، روند انتخاب بهترین و خلاقانه‌ترین گزینه است، نام کتاب نیز «انتخاب خلاقانه» ( Creative Selection) نام دارد.

کتاب Kocienda با معرفی دمویی از جابز شروع می‌شود و در ادامه توضیح داده می‌‌شود که سافاری-اولین مرورگر وب اپل چگونه توسعه پیدا کرد. ولی بخش اعظمی از کتاب، به نحوه خلق کیبورد برای اولین نسل از آیفون اختصاص دارد.

کیبورد آیفون شاید به نظر موضوع چندان مهمی نیاید اما طبق توضیحات Kocienda، اولین راه برقراری ارتباط با دستگاه بوده است و به همین دلیل طراحی و کارایی درست و صحیح آن برای موفقیت آیفون، اساسی محسوب می‌شد. اگر کیبورد این دستگاه به خوبی عمل نمی‌کرد، کل ایده آیفون با شکست روبرو می‌شد.

در آن زمان، صفحات نمایش مالتی تاچ یا چند لمسی، کلا ایده جدیدی محسوب می‌شد و صفحه نمایش اولین نسل از آیفون نیز نسبتا کوچک بود. تیم اپل در آن زمان، بعد از تلاش فراوان و تحمل سختی‌های زیاد موفق شد کیبورد QWERTY  را برای این مدل تعبیه کند. تا آن زمان هیچ کس چنین کاری را انجام نداده بود.

 در کتاب Kocienda به سادگی توضیح داده می‌شود که هیچ جادویی پشت پرده پروسه طراحی محصولات اپل نبوده است و این تنها «تلاش سرسختانه برای تحقق ایده‌ها» و « معرفی منسجم ایده‌ها در دموها» بوده  که سرانجام نتیجه بخش و ماندگاری داشته است.

جزئیات جالبی در این کتاب اشاره شده است- من جمله دمویی که به منتسب به شخص استیوجابز بوده است. همچنین این کتاب می‌تواند برای برخی از خواننده‌ها، ریتم کندی داشته باشد اما در هر صورت جزئیات بسیاری در آن اشاره شده و تمام مراحل توسعه ابتدایی نرم افزار اپل به صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است. در این کتاب همچنین در مورد پروسه آزمایشی مدیر تیم طراحی آن زمان اپل-جانی آیو نیز توضیح داده شده است.

در این کتاب توضیح داده می‌شود که چگونه تیم طراحی، عملی کردن ایده‌ها را با اسکچ زنی شروع می‌کرد، طرحی که در ادامه به مدل سه بعدی تبدیل می‌شد. این مدل سه بعدی شیوه‌ای بود که ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه، جامه واقعیت به تن می‌کرد.

کتاب  Creative Selection آقای Kocienda، کتاب نایابی است که می‌تواند دیدی حقیقی در مورد شرکت سرشناس اپل و شیوه‌های ایده پردازی و خلاقیت این شرکت را معرفی کند. این کتاب در آمازون با قیمت 28.99 دلار به فروش می‌رسد.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا