گوناگون

تصویر خارق‌العاده تلسکوپ هابل از کهکشان مثلثی

تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویری را از کهکشان مثلثی (Trianglum Galaxy) ثبت کرده که کیفیت و شگفتی تصاویر چیزی از خود این کهکشان کم ندارند. این کهکشان را که با نام «میسر 33» هم شناخته می‌شود، می‌توان بدون تلسکوپ هم مشاهده کرد اما با این تفاوت که همه چیز از دور به شکل یک هاله نور دیده می‌شود. نمای واقعی این کهکشان که روز دوشنبه تصویر آن توسط هابل منتشر شد، از کنار هم قرار گرفتن ۵۴ تصویر شکل گرفته است. در این تصویر بی‌نظیر می‌توان مرکز این کهکشان و بازوهای چرخشی آن را مشاهده کرد.

ضمنا در صورت علاقه می‌توانید نسخه ۱.۶ گیگابایتی و فول سایز این تصویر را از وبسایت سازمان هوا و فضای اروپا دانلود کنید. هابل یک پروزه مشترک بین سازمان ناسا و سازمان فضایی اروپا است. ناسا می‌گوید این تصویر چهره کلی این کهکشان چرخشی به همراه بالغ بر 25 میلیون تک ستاره را نشان می‌دهد.

مرتبط: تمدید فعالیت تلسکوپ هابل تا سال ۲۰۲۱

کهکشان مثلثی سومین کهکشان بزرگ شناخته شده توسط ستاره شناسان به حساب می‌آید. کهکشان‌ اندرومدا و کهکشان راه شیری در رتبه‌های اول و دوم این رده‌بندی قرار دارند. سازمان هوافضای اروپا می‌گوید این تصویر ثبت شده از کهکشان مثلثی از لحاظ بزرگی دومین تصویر بزرگ ثبت شده توسط تلسکوپ هابل به شمار می‌آید و اینکه ستاره شناسان با استفاده از این تصویر می‌توانند نحوه شکل گیری و تکامل ستارگان را بهتر درک کنند.

اگر می‌خواهید بزرگترین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ هابل را ببینید بهتر است به تصویر ثبت شده از کهکشان اندرومدا در سال 2015 توسط این تلسکوپ سر بزنید.

در ادامه چند تصویر زیبا ببینید که توسط تلسکوپ هابل گرفته شده است.

منبع
cnet

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا