تکنولوژی

تمدید فعالیت تلسکوپ هابل تا پنج‌سال آینده

سازمان ناسا به‌طور رسمی از تمدید مدت زمان استفاده از تسلکوپ فضایی هابل برای دوره پنج‌ساله جدید که تا ژوئن 2021 به طول خواهد کشید خبر داده است. 

به گزارش Newscientist، این تصمیم جدید ناسا به معنای فعال بودن هابل حتی پس از آغاز به کار نسل جدید تسلکوپ‌ فضایی جیمز وب (JWST) خواهد بود که قرار است از سال 2018 میلای به بهره‌برداری برسد.

راه‌اندازی تلسکوپ هابل در سال 1990 میلادی صورت پذیرفت و به جز چند مورد انجام تعمیرات، هابل از زمان یادشده همواره در فاز بهره‌برداری قرار داشته است. 

در اظهارنظر رسمی ناسا در خصوص تمدید مدت فعالیت هابل اینچنین می‌خوانیم:

” انتظار می‌رود هابل همچنان در دهه 2020 میلادی نیز اطلاعات با ارزشی را در اختیار محققان قراردهد تا جایگاه خود را به عنوان یک رصدخانه برتر با مقاصد عمومی در بررسی حوزه‌های مختلف، از منظومه شمسی گرفته تا سیاره‌های دوردست همچنان حفظ کند. 

 

طول موج‌های متفاوت

تداوم استفاده از هابل به آن معنا خواهد بود که این تلسکوپ قدرتمند در کنار JWST به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که هابل، بررسی و پژوهش از طریق نور مرئی و ماورابنفش را امکان‌پذیر خواهد کرد و JWST در طول موج مادون‌قرمز فعالیت خواهد کرد. با این تفاسیر، استفاده از طول‌موج‌های متفاوت می‌تواند یافته‌های متفاوتی را از ستاره‌ها و کهکشان‌ها پیش روی ما قراردهد.

Boris Gansicke از جمله کاربران قدیمی هابل در دانشگاه Warwick بریتانیا در این خصوص می‌گوید:

” این خبر بسیار خوشحال‌کننده است زیرا تا کنون اخبار موثقی از اینکه هابل پس از دریافت آخرین تعمیرات و پیاده‌سازی سرویس پشتیبانی تا چه زمانی قابل استفاده است منتشر نشده بود. هابل و JWST امکان تحقیقات دقیق‌تر در پرتو بهره‌گیری از قابلیت‌های ترکیبی هر دو تسلکوپ را فراهم خواهند ساخت. 

Gansicke به‌طور ویژه به مطالعه بقایای سیستم‌های سیاره‌ای در مجاورت ستاره‌ها ( که از آن‌ها با عنوان کوتوله‌های سفید یاد می‌شود) علاقمند است و هابل با بهره‌گیری از نور ماورابنفش می‌تواند سقوط سیارک‌ها به داخل کوتوله‌های سفید را بررسی کند.  این در حالی است که JWST با فعال کردن چشم‌های مادون قرمز، رصد گرد و غبارهای در چرخش به دور ستاره‌ها را امکان‌پذیر خواهد ساخت.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا