مایکروسافت

چگونه مایکروسافت با ارزش ترین شرکت جهان شد؟

ساتیا نادلا طی پنج سال ارزش مایکروسافت را سه برابر کرده است

شرکت مایکروسافت حالا با ارزش ترین شرکت جهان است در سال‌های دور همواره سعی داشت از طریق فروش محصولات و خدمات به مشتریان عموم خودش را در کورس رقابت حفظ کند اما این ساتیا نادلا بود که با تمرکز بر روی ارائه سرویس‌های کامپیوتری و کلود به کمپانی‌های بزرگ توانست این شرکت را بالاخره به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل کند.

مایکروسافت بالاخره توانست جای اپل را در صدر با ارزش‌ترین کمپانی‌های دنیا بگیرد.

روز جمعه هفته گذشته ارزش مایکروسافت در بازار به 851 میلیارد دلار رسید که این رقم تقریبا 4 میلیارد دلار بیشتر از ارزش کنونی شرکت اپل است. برای رسیدن به چنین جایگاهی، مایکروسافت همچنین موفق شد کمپانی‌های بزرگ دیگری از جمله آمازون، فیسبوک و آلفابت را هم پشت سر بگذارد.

این موضوع برا بسیاری شگفت آور بود به خصوص که امسال دو شرکت اپل و آمازون نخستین شرکت‌های یک تریلیون دلاری تاریخ بورس آمریکا و با ارزش ترین شرکت جهان شده بودند.

به بار نشستن زحمات ساتیا نادلا

این بازگشت موفق شرکت به صدر با ارزش‌ترین‌ شرکت‌ها که آخرین بار سال 2003 برای این شرکت اتفاق افتاده بود، می‌توان نتیجه تاکید ساتیا نادلا روی سرویس‌های بر پایه وب یا همان «سرویس‌های کلود» دانست.

  مت مک‌وین یکی از سرمایه‌گذاران معروف در صنعت کلود می‌گوید: «از همان زمان که تکنولوژی کلود کار خود را آغاز کرده بود، استراتژی‌های خاصی برای آن تعیین شد. شرکت‌های بزرگ تکنولوژی هم سریعا شروع به استفاده از این سرویس کردند، دقیقا به همان شکلی که مایکروسافت آن را استفاده می‌کرد.»

روند تغییر ارزش چهار شرکت گوگل، اپل، آمازون و مایکروسافت طی چهار سال اخیر
روند تغییر ارزش چهار شرکت گوگل، اپل، آمازون و مایکروسافت طی چهار سال اخیر

مایکروسافت در ابتدا با رهبری بیل گیتس و با استفاده از دو محصول مهم یعنی ویندوز و آفیس و همچنین رهبری بی نقص مدیرعامل این شرکت یعنی بیل گیتس توانسته بود به صدر شرکت‌های با ارزش دنیا برسد.

بیل گیتس از انحصار ویندوز در آن زمان برای ورود به دیگر بازارها هم استفاده کرد که این استراتژی باعث ایجاد تنش و درگیری بین مایکروسافت و سازمان‌های تنظیم مقررات آمریکایی و دیگر کشورها شد.

حل این اختلافات موجب وضع قوانین جدیدی برای شرکت شد که همین مسئله رشد سریع این شرکت را با کاهش مواجه کرد.

ارزش سهام این شرکت برای 1 دهه با رکود مواجه شد اما از 5 سال پیش که ساتیا نادلا بر صندلی مدیر عاملی این شرکت نشسته ارزش سهام مایکروسافت 3 برابر شده و می‌توان گفت حتی عملکردی بهتر از بیل گیتس و استیو بالمر در این سالها  داشته است.

استیو بالمر مدیرعامل سابق شرکت در جریان کنفرانس وال استریت که نوامبر امسال برگزار شد اذعان کرد که تجارت با دیگر شرکت‌ها موجب رشد مایکروسافت در این چند سال شده است.

او همچنین گفت که ساتیا نادلا شرکت را به سودآوری قابل توجهی رسانده و با استفاده از تکنولوژی‌های روز توانسته مایکروسافت را به یک سطح کاملا جدید و بالاتر ارتقاء دهد.

کلید پیشرفت: سرویس ابری مایکروسافت

مایکروسافت برای رسیدن به با ارزش ترین شرکت جهان مسیر طولانی را طی کرده است.

در این میان سرویس کلود Azure کلید این پیشرفت بوده است و از سال 2015 تا کنون در هر دوره 3 ماهه سود خالص این سرویس افزایش 76 درصدی داشته است. بالمر می‌گوید: «به نظر من ساتیا نادلا کار بزرگی را انجام داده است.

من فکر می‌کنم کار او در این سالها بی‌نظیر بود و به عنوان یکی از سهامداران مایکروسافت هم عملکرد او را بی‌نهایت خارق‌العاده می‌دانم.»

باب ماگلیا یکی از مدیران ارشد سابق شرکت هم می‌گوید: «مایکروسافت تحت رهبری نادلا توانسته موفق شود چون او یک چهره جدید از مایکروسافت را معرفی کرده است.»

مرتبط: مایکروسافت به دنبال تسخیر کسب و کار هوشمند

البته آمازون همچنان در بخش سرویس‌های کلود در دنیا رتبه اول را دارد و سال گذشته این شرکت سهم 51.8 درصدی از کل سرویس‌های کلود ارائه شده در کل دنیا را به خودش اختصاص داده بود و مایکروسافت با 13.3 درصد از این بازار در جایگاه دوم قرار داشت.

وال استریت ژورنال معتقد است که بازار سرویس‌های کلود همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. کارشناسان این ژورنال معتقدند که تا سال 2021 درآمد شرکت‌های بزرگ از فروش سرویس‌های کلود از 23.6 میلیارد دلار امروزی به 63 میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.

آمازون به خوبی از حضور مایکروسافت در این عرصه باخبر است. در کنفرانس سالانه سرویس کلود آمازون که هفته گذشته برگزار شد «اندی جسی» مدیر ارشد بخش کلود آمازون به حضار در جلسه اعلام کرد که آمازون همچنان در مقایسه با رقیبش درآمد بیشتری بیشتری در این بخش کسب می‌کند حتی اگر نرخ رشد مایکروسافت در بخش کلود بیشتر از آمازون باشد.

درس آموزی از شکست‌ها

یکی دیگر از فاکتورهایی که موجب رشد مجدد مایکروسافت در چند سال اخیر شد، نر‌م‌افزارهای این شرکت هستند.

نسخه تجاری آفیس 365 که نسخه بر پایه سیستم کلود را ارئه می‌دهد یکی از بخش‌هایی است که با سرعت بسیار بالایی در چندسال خیر پیشرفت کرده و توانسته در 1 اسل گذشته بیش از یک سوم درآمد کمپانی مایکروسافت را به خودش اختصاص دهد.

ترکیب این موارد می‌تواند به خوبی نشان دهد چرا مایکروسافت تحت مدیریت ساتیا نادلا حالا با ارزش ترین شرکت جهان است.

مایکروسافت در گذشته قدرت برتر در زمینه تکنولوژی به حساب می‌آمد اما ایالات متحده تلاش کرد تا این قدرت از هم بپاشد.

اما در این چند سال شرکت‌های تنظیم مقررات و قانون‌گذاران نتوانسته‌اند خیلی روی فعالیت‌های آن و پیشرفت این شرکت تمرکز کنند.

شرکت هیچوقت نتوانست یک شبکه اجتماعی موفق مانند فیسبوک که نگرانی‌های زیادی راجع به لورفتن اطلاعات و حریم خصوصی به‌وجود آورده طراحی کند.

همچنین در زمینه موتور جستجوی قدرتمند هم نتوانسته با گوگل رقابت کند و حجم بالایی از اطلاعات را جمع آوری کند. لپتاپ‌های سرفیس و ایکس‌باکس هم تنها بخش کوچکی از درآمدهای این شرکت را تشکیل می‌دهند.

همچنین تلاش شرکت در صنعت موبایل نیز با شکست مواجه شد و با اینکه کمپانی نوکیا را با قیمت 9.4 میلیارد دلار خرید نتوانست اسمارت‌فون‌های قابل توجهی را روانه بازار کند.

عملکرد ناموفق این شرکت در چند سال اخیر در بخش موبایل موجب شد رقیب اصلی این شرکت یعنی اپل بتواند خودش را به عنوان برترین تولیدکننده تلفن همراه در دنیا معرفی کند.

امروز اما اوضاع فرق کرده است. حالا این شرکت با ارزش ترین شرکت جهان است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا