ایران

چرا راهنمایی رانندگی تخلفات را پیامک نکرد؟

بر اساس طرح جدید وزارت ارتباطات وظیفه پیامک‌رسانی جرایم را دارد

روز سه شنبه طرحی در کمیسیون شوراهای مجلس مصوب شد که به موجب آن جریمه تخلف خودرو در اسرع وقت توسط پیامک به مالک آن اطلاع‌رسانی می‌شود.‌ هزینه این پیامک به عهده مالک وسیله نقلیه است. همچنین فرد مکلف است در یک بازه زمانی مشخص جریمه خود را پرداخت کند؛ در صورت دیرکرد این جریمه به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

براساس این طرح، وزارت ارتباطات و فناوری موظف است طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی این اطلاع‌رسانی را انجام دهد. اگرچه راه‌اندازی خدمات آنلاینی از این دست که کاربر آن اکثر شهروندان هستند، را باید به فال نیک گرفت. اما آنچه که جای تعجب دارد این است که چرا پلیس راهنمایی و رانندگی تاکنون نسبت به راه‌اندازی این سامانه اقدامی نکرده و در حال حاضر نیز وزارت ارتباطات را موظف به انجام آن می‌داد. این وظیفه در حالی برای وزارت ارتباطات تعریف شده که انتظار می‌رفت خود پلیس راهنمایی و رانندگی با همکاری اپراتورها این سامانه را زودتر از این راه‌اندازی می‌کرد.
البته پیش از این، پلیس راهنمایی و رانندگی با راه‌اندازی سامانه‌هایی استعلام خلافی خودرو از طریق روش‌هایی مانند کدهای دستوری USSD، ارسال پیامک، تلگرام، اپلیکیشن‌های متعدد و سایت www.rahvar120.ir فراهم کرده بود و حتی امکان پرداخت خلافی از طریق این سایت هم وجود داشت.
اما اگرچه حداقل بیش از پنج سال است که از راه‌اندازی این سامانه‌ها می‌گذرد، با این‌حال، به دلیل عدم اطلاع رسانی درست باعث شده جمعیت قابل توجهی از شهروندان همچنان برای گرفتن خلافی مجبور می‌شوند یا ترجیح ‌می‌دهند که به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند.
علاوه بر این، تجربه برخی از کاربران از این سامانه‌ها حاکی از ناکارآمدی این سیستم‌ها بود. برای مثال، برخی از آنها برای استعلام خلافی خودرو از طریق پیامک، بارها اطلاعات خودرو را برای شماره‌های اعلام شده فرستادند ولی موفق به دریافت آن حداقل در دو یا سه بار نخست ارسال، نشدند. هزینه این پیامک 350 تومان و بر عهده مشترک است و مشخص نیست که آیا بار هر بار ارسال درخواست محاسبه می‌شود یا خیر. خلافی‌های درج شده در اپلیکیشن به روز نیست.
سایت راهور نیز با بالا رفتن تعداد کاربران، با مشکل مواجه می‌شود و اطلاعات آن به روز نیست. به گفته این سایت، در صورت پرداخت مبلغ جرائم از طریق این سایت اطلاعات با تاخیر 72 ساعت در سامانه مرکزی پلیس راهور درج خواهد شد که در بروزرسانی بعدی اطلاعات تخلفات سایت قابل رویت خواهد بود. همچنین این سایت برای آی پی های خارج از کشور بسته است.
به نظر می‌رسد تعلل پلیس راهنمایی و رانندگی در فراهم کردن روش‌های استعلام و پرداخت غیرحضوری و انداختن توپ در زمین وزارت ارتباطات نشان می‌دهد، این نهاد هنوز هم تمایلی به ارسال پیامک خلافی خودرو ندارد. شاید این امکان باعث ‌شود، شهروندان جرائم را به موقع خلافی پرداخت کنند تا از افزایش هزینه برای شهروندان جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا