گوگل

تحلیل گوگل از اقتصاد دیجیتال جنوب شرق آسیا

طی هفت سال آینده اندازه اقتصاد منطقه ۳ برابر می‌شود

هرچند جنوب شرقی آسیا همواره زیر سایه چین و هند قرار داشته اما یک گزارش جدید گوگل نشان دهنده پتانسیل بسیار بالای این منطقه برای رشد در زمینه آی تی و استارت‌آپ‌ها است.
منطقه جنوب شرقی آسیا شامل ۶۵۰ میلیون جمعیت می‌شود و انتظارت می‌رود اقتصاد دیجیتالی این منطقه طی هفت سال آینده سه برابر شود و به ۲۴۰ میلیارددلار برسد.
بر اساس مطالعه گوگل که روی بلاگ این شرکت منتشر شده جنوب شرق اسیا هم اکنون ۳۵۰ میلیون کاربر اینترنت در شش کشور این منطقه دارد که مجموع آنها از کل جمعیت آمریکا بیشتر است. اقتصاد دیجیتالی این منطقه همین امسال بر اساس این گزارش به ۷۲ میلیارد دلار می‌رسد. سال گذشته این میزان ۵۰ میلیارد بود و سال ۲۰۱۵ نیز 32 میلیارد دلار.

مهمترین صنایع اینترنتی در این منطقه شامل سرویس‌های آنلاین سفر ( با بازار ۳۰ میلیارد دلاری) ،‌تجارت الکترونیکی ( با بازار ۲۳ میلیارد دلاری) ، رسانه‌های آنلاین ( ۱۱ میلیارد دلار) و تاکسی‌های اینترنتی ( ۸ میلیارد دلار) است.
از میان کشورهای این منطقه پیش بینی می‌شود اندونزی که دارای بیشترین جمعیت منطقه است تا سال ۲۰۲۵ به بازاری ۱۰۰ میلیارد دلاری برسد و این بالاتر از تایلند ( ۴۳ میلیارد دلار) و ویتنام ( ۳۳ میلیارد دلار) است.
اقتصاد دیجیتالی در اندونزی و ویتنام رشد خیره‌کننده ای طی سالهای اخیر داشته و بر اساس مطالعه گوگل سه برابر بزرگ‌تر شده است.
در زمینه تاکسی‌های اینترنتی رقابت دو شرکت Grab و Go-jek ( که از خود اندونزی توسعه یافته ) باعث بزرگتر شدن سریع بازار شده به طوری که تعداد کاربران این سرویس‌ها از ۱.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به ۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است. رشد ماهانه در این بازار از ۸ میلیون نفر به ۳۵ میلیون نفر طی همین مدت بوده است.

همچنین رشد درآمد در بخش‌هایی چون سفارش آنلاین غذا بیش از سرویس‌های حمل و نقل بوده که این موضوع هم خبر خوبی برای Grab و Go-jek است که هر دو به سرعت به دنبال مسیرهایی برای توسعه سرویس های خود هستند.
سنگاپور که کوچکترین اقتصاد در میان شش اقتصاد این منطقه را دارد با جمعیت ۵.۵ میلیونی خود در بازار تاکسی‌های اینترنتی رشد بی نظیری را از خود نشان داده که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد.
این گزارش همچنین شامل این موضوع است که چگونه چند شرکت بزرگ این منطقه بیشترین سهم از سرمایه در این منطقه را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از آنها شرکت Grab است که به تنهایی ۶ میلیارد دلار از آن میان را از آن خود کرده است.
بیش از ۲ هزار شرکت در این منطقه سرمایه‌گذاری جذب کرده‌اند که ارزش آنها را از زیر یک میلیارد دلار به بیش از ۷ میلیارد دلار هم رسانده است. با این حال اغلب شرکتهای این منطقه را شرکتهای بین ۱۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون دلاری تشکیل می‌ٔهند. در نیمه نخست ۲۰۱۸ شرکتهای این منطقه ۱.۴ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند این در حالی است که در کل سال ۲۰۱۷ میزان سرمایه جذب شده ۱ میلیارد دلار بود.

منبع
Techcrunch

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا