ایران

رشد اقتصاد ایران در گرو اقتصاد دیجیتال

آخرین صبحانه انجمن تجارت الکترونیک تهران در سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

آخرین نشست انجمن تجارت الکترونیک تهران در سال ۱۴۰۲ با موضوع «گذر از قانون گذاری به رگولاتوری اثربخش در اقتصاد دیجیتال» صبح روز چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه با حمایت شرکت کوچینگ ویز خاورمیانه، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن، نیما قاضی رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران ضمن عرض خیر مقدم به اعضای انجمن و حاضرین در این نشست گفت: امروز آخرین برنامه انجمن در سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. هر چند وقت یک بار گرد هم می‌آییم و بخشی از برنامه را به نتورکینگ اختصاص داده و در بخش دیگر، درباره محتوایی خاص و موضوعات روز این صنف بحث و گفت‌و‌گو می‌کنیم. امروز در خدمت شرکت ایلیا هستیم. این مجموعه از سه سال پیش پروژه‌ای را در همکاری با پارک فناوری پردیس آغاز کرده و بر روی 10 سوال کلیدی که مورد پرسش حاکمیت است کار می‌کنند و در این خصوص، سیاست گذاری‌های هشت کشور را مورد مطالعه و تحلیل قرار داده‌اند.

وی افزود: در بخشی از برنامه امروز به حوزه حریم خصوصی و مالکیت داده می‌پردازیم. اکنون در کارگروه اقتصاد دیجیتال این موضوع در دست بررسی است و قصد داریم نظرات اعضای صنف را پیرامون این مسئله جویا شده و برای تصویب آیین نامه آن را ارائه دهیم.

کوچینگ برای تفکر است

در ادامه بهاره گوهرین در سخنانی به معرفی خود و حوزه فعالیت شرکت کوچینگ ویز خاورمیانه پرداخت. وی گفت: من مهندس آی تی هستم و در این حوزه به مدت بیست سال در کشور فرانسه فعالیت کرده‌ام. از چهار سال پیش به وطن بازگشتم و تلاش کردم طرح‌ها و برنامه‌های خود را در ایران پیگیری کنم. مدرسه کوچینگ ویز در اصل یک مدرسه بلژیکی بوده که در ایران راه اندازی شده است.

گوهرین ادامه داد: کوچینگ نوعی همراهی به حساب می‌آید. در سراسر دنیا، مدیران به کوچ نیاز دارند. باید به این نکته توجه کرد که در جهان این تنها تغییر است که ثابت مانده و در کشور ما این مسئله با وجود تورم هر ساعت اتفاق می‌افتد. افراد موفقی چون بیل گیتس کوچ شخصی خود را دارند. کوچ شما را همراهی می‌کند تا یک قدم عقب‌تر از موضوعات شرکت خود به تفکر بپردازید و راه حل‌های موفقیت را ارزیابی کنید. مدیران می‌توانند به عنوان کوچ، هدایت تیم‌ها را برعهده بگیرند. تحقیقات نشان داده سازمان‌هایی که از روندهای کوچینگ برای همراهی تیم‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانند بین پنجاه تا هفتاد درصد عملکرد خود را افزایش دهند. کوچینگ می‌تواند باعث افزایش راندمان شود و به همین دلیل است که جایگاه خود را در جهان پیدا کرده است. امیدوارم در ایران بتوانیم شرایطی  را فراهم کنیم تا سازمان ها در عملکرد خود، به رشد و انگیزه لازم دست پیدا کنند. مجموعه ما تا به امروز به ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر در سازمان‌ها و استارتاپ‌ها یاری رسانده است.

در ادامه این برنامه، عماد قائنی مدیرعامل شرکت ایلیا به تشریح پروژه این مجموعه پرداخت.

اقتصاد ایران از طریق اقتصاد دیجیتال می‌تواند رشد کند

قائنی گفت: در حدود دو سال قبل، پارک فناوری پردیس به نمایندگی از معاونت علمی، لیست سوالاتی را که شامل موضوعات حاکمیتی در حوزه اقتصاد دیجیتال می‌شد به ما ارائه کرد. اولویت این شرکت همکاری با دولت نیست، چراکه این موضوع همراه با چالش‌های بسیار زیادی است. زمانی که سوالات را دریافت کردیم به این نتیجه رسیدیم که این پرسش‌ها بسیار دقیق هستند و حاکمیت به دنبال ایجاد قانون است. از دوستان درخواست کردیم بخشی از سکتور خصوصی و دولتی گرد هم جمع شوند.

قائنی افزود: طیف خوبی شکل گرفت و خروجی این کار، اطلاعاتی بسیار بزرگ است و جزئیات زیادی از کشورهای مختلف را شامل می‌شود. از منظر مشاوره مدیریت، بر اساس نظرات و تحلیل‌های صورت گرفته توصیه‌هایی را ارائه کردیم. اقتصاد ایران از طریق «اقتصاد دیجیتال» می‌تواند رشد کند. ما به دنبال این بودیم تا فعالیت‌هایی اثر گذار داشته باشیم. امروز درباره حریم خصوصی حاکمیت داده صحبت خواهیم کرد.

تاکید بر تبادل داده بین شرکت‌های خصوصی و دولتی

در ادامه امیرحسین دومانی مدیر این پروژه گفت: از میان هفت دسته سوالات ارائه شده، سه سوال درباره حریم خصوصی بود که تمرکز ما در بحث امروز بر روی آن است. در این پروژه بر روی هفت کشور کار مطالعاتی صورت دادیم که ترکیه، امارات، مالزی، چین، سنگاپور، آلمان و فرانسه از جمله آن‌ها بودند.همچنین با ۱۲ نفر در بخش خصوصی و دولتی مصاحبه شد و نظرات و دیدگاه‌های افراد مختلف را دریافت کردیم.

دومانی خاطرنشان کرد: توصیه‌های اولیه ما این بود که یکسری رویکرد در نظر گرفته شده و پیگیری شوند. تلاش کردیم تا بگوییم فضای رگولاتوری به سمت ادبیات پوشش ریسک رفته است و امروزه قرار نیست تمام ابعاد پوشش داده شوند. به همین دلیل بر روی موضوع ضرر و زیان مربوط به کاربران و کارفرما تمرکز کرده‌ایم. کشور انگلیس توسعه فضای کسب و کار در بخش‌های صنعتی خاص را وظیفه رگولاتور دانسته است. این دیدگاه که صرفا رگولاتور باید از اطلاعات کاربران حفاظت کند دیگر مطرح نیست. پیشنهاد ما این بود که یک نهاد مشخص برای رگولاتوری این بخش‌ها داشته باشیم. طبق بررسی‌های صورت گرفته بهتر است تا کمیسیونی شکل بگیرد و اعضای آن ترکیبی از نماینده‌های بخش خصوصی و دولتی باشند. همچنین تعداد اعضا طبق استاندارد جهانی باید بین ۱۵ تا ۲۰ نفر باشد و حوزه حریم خصوصی به این کمیسیون واگذار شود.

وی اضافه کرد: بر اساس مشاهدات صورت گرفته، بهتر است تبادل داده بین بخش خصوصی و حاکمیتی تحت یک اتفاق خاص صورت گیرد. همچنین زمان نگهداری داده موضوعی بسیار جدی در این زمینه است.

در ادامه این نشست، عماد قائنی مدیرعامل شرکت ایلیا گفت: موضوعاتی که آقای دومانی در خصوص آن‌ توضیحاتی ارائه کرد، درباره خروجی این پروژه بود که می‌شود با جزئیات و تفصیل به آن پرداخت. اماسوالاصلیایناستکهبااینخروجی‌هاچهکاریبایدانجامداد؟

دومانی در این خصوص گفت: دغدغه رگولاتور این بود که بین بخش خصوصی و خصوصی و همچنین خصوصی و حاکمیتی باید تبادل داده صورت گیرد. در این باره سوالاتی وجود دارد. نظیر اینکه باید مشخص شود داده با چه عنوانی از بخش خصوصی دریافت می‌شود، کاربرد آن چیست و چه مدت باید نگهداری شود.

در ادامه روح الله رهبرپور رئیس کمیسیون قوانین و مقررات گفت: در انتخابات اخیر، موافقان بحث طرح صیانت کرسی‌های اکثریت را در مجلس به خود اختصاص دادند و افرادی که از تصویب آن جلوگیری می‌کردند در مجلس شکست خوردند. در این مورد باید حضور فعال داشت. متاسفانه فضای موجود منفعلانه است و به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود. از همکاران درخواست می‌کنم تا اگر در این خصوص نظری دارند آن را ابراز کنند. کاری که دوستان در شزکت ایلیا انجام می‌دهند می‌تواند موثر باشد و به نتیجه‌ مناسبی دست پیدا کند.

در بخش پایانی این نشست، ژوبین علاقبند گفت: دو بحث ماده ۲۲ و ماده ۸ وجود دارد که در کارگروه اقتصاد دیجیتال دنبال می‌شود. با مشارکت تعداد زیادی از افراد سلامت الکترونیک، در رگولاتوری اپراتوری به نتیجه خوبی رسیدیم و مصوبه‌ای در هیئت وزیران به نتیجه رسید که حمایت از بخش خصوصی در آن وجود دارد. اکنون موضوع ماده هشت در حال بررسی است که مربوط به پلتفرم‌ها است. امیدوارم این بارهم مشارکت لازم را داشته باشیم تا نقطه نظرات بخش خصوصی منتقل شود. اکنون در جلسات، تنها سازمان نظام صنفی دعوت می‌شود و امیدوارم در آینده انجمن هم نماینده‌ای داشته باشد. مشخص نیست مصوبه این کارگروه در صورت تصویب، تا چه میزان احتمال اجرایی شدن خواهد داشت. در پلتفرم‌های سلامت دیجیتال، ارزش مربوط به دیتایی است که به وجود می‌آید و به پرونده بیمار تبدیل می‌شود و حذف آن اقدام درستی نیست.

در خاتمه نیما قاضی رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران گفت: در تلاش هستیم تا در سال آینده پرقدرت‌تر از پیش در خدمت شما عزیزان و فعالان حوزه الکترونیک باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا