تکنولوژی

ماجرای جنجالی سوال خبرنگار سی ان ان از ترامپ

جیم آکوستا یکی از برجسته‌ترین خبرنگاران سی ان ان روز پنج شنبه سارا هاکبی سندرز سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید را به انتشار ویدیوی دستکاری شده از سوالش از ترامپ متهم کرد. در هنگام پرسش او از ترامپ که بارها از سوی رییس جمهور آمریکا با پاسخ‌های تند و گزنده قطع شد یکی از اعضای دفتر تلاش کرد میکروفن را از دست او بگیرد اما او به صحبت کردنش ادامه داد. 
سارا سندرز همان روز ویدیوی کوتاهی روی توییتر منتشر کرد که لحظه جلو اوردن دست کارمند کاخ سفید و امتناع آرام خبرنگار سی ان ان را از نمای نزدیک‌تری نشان می‌داد. هدف سارا سندرز از انتشار این ویدیو نشان دادن دلایل کاخ سفید برای قطع دسترسی این خبرنگار به کاخ سفید است کاری که باعث انتقاد گسترده روزنامه‌نگاران در آمریکا شده است. 
روز پنج شنبه مت دورنیک معاون بخش ارتباطات سی ان ان و برایان استلتر مدیر بخش مدیا سی ان ان انتشار ویدیوی دستکاری شده توسط کاخ سفید را محکوم کردند. به گفته آنان این ویدیو برای نشان دادن شدت بیشتر یک حرکت آرام خبرنگار سی ان ان به صورت سریع‌تر از حد عادی پخش کرده است. 
منتقدان کاخ سفید معتقدند که این ویدیو احتمالا توسط سایت دست راستی InfoWarts تهیه و به سارا سندرز داده شده است. 


خود سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید روی تماس دست خبرنگار سی ان ان و کارمند کاخ سفید تاکید دارد. او به خبرنگاران گفت: پرسش این است که آیا خبرنگار سی ان ان تماس (دست) با کارمند داشته است یا نه؟ ویدیو واضح است او اینکار را انجام داده و ما همچنان بر تصمیم خودمان ( قطع دسترسی خبرنگار به کاخ سفید) هستیم. 
بحث بر سر این ویدیو بسیار جنجالی شده و از سوی طرفداران کاخ سفید هم حمایت زیادی از آن دیده می شود از جمله جوزف واتسون که یکی از مشهورترین کانال‌های ویدیویی طرفدار راست افراطی و نزدیک به InfoWars است ویدیویی از این موضوع منتشر کرده که شبیه ویدیوی منتشر شده توسط سارا سندرز است و می‌گوید او فقط زوم کرده و هیچ تغییری در سرعت پخش ویدیو انجام نداده است. او می گوید ویدیو (. کاخ سفید ) دستکاری نشده است. 
اما یک مقایسه توسط نویسنده سایت Slate نشان می‌دهد که ویدیوی اندکی سریع‌تر از حد معمول پخش می‌شود. 
اکوستا خبرنگار سی ان ان ابتدا سوالش در مورد اعزام ارتش به مرز بود اما بعد از قطع مکرر سخنانش توسط ترامپ فرصت پیدا نکرد درباره تحققات بازرس مولر سوالش را واضح بپرسد چراکه ترامپ با الفاضی چون بی ادب و شخصیت بد او را خطاب کرد و از وی خواست بنشیند و دیگر سوال نپرسد. ویدیو نشان میدهد درحالی که خبرنگار سی ان ان تلاش میکرد سوالش را مطرح کند کارمند کاخ سفید به او نزدیک شد تا میکروفن را بگیرد اما در همان لحظه خبرنگار سی ان ان با گفتن: ببخشید خانم میکروفن را عقب تر کشید. 
کاخ سفید بعدا مجوز خبرنگار سی ان ان برای فعالیت در کاخ سفید را لغو کرد و سارا سندرز در توییتر نوشت این کار به خاطر حرکت خبرنگار که منجر به  تماس دست خبرنگار با کارمند خانم کاخ سفید و همچنین گرفتن وقت دیگر خبرنگاران برای پرسش و فشار به ترامپ برای پاسخ دادن به سوالش بوده است. سندرز بادفاع از رییس اش همچنین گفته است: ترامپ به آزادی مطبوعات باور دارد و از سوالات سخت از خودش و دولتش استقبال می‌کند. ما از حرکت خبرنگار برای گذاشتن دست خود روی خانم جوان کارمند کاخ سفید که تلاش می‌کرد کارش را انجام دهد نمیگذریم. 
حرکت کاخ سفید بلافاصله از سوی بسیاری از روزنامه‌ها به عنوان سانسور تلقی شد. انجمن روزنامه‌نگاران کاخ سفید با صدور اطلاعیه‌ای خواستار برگرداندن دسترسی خبرنگار سی ان ان به کاخ سفید شد. همچنین چندین شخصیت روزنامه‌نگار و انجمن‌های عکاسی روزنامه‌نگاری نیز سندرز رابه خاطر انتشار این ویدیو مورد انتقاد قرار داده‌آند. 
ازجمله آنها انجمن عکاسان کاخ سفید در بیانیه‌ای نوشته است: دستکاری در تصویر دستکاری در حقیقت است این کار خطرناک وغیر اخلاقی است 
نمونه رفتار ترامپ با خبرنگار سی ان ان موضوع بی سابقه‌ای نیست و چندی قبل ویدیوی تحقیر خبرنگار ان بی سی در هنگام پرسش از ترامپ خبرساز شده بود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا