تکنولوژی

اپل رودروی ترامپ

 شرکت اپل اعلام کرده است که تعرفه‌های پیشنهادی دولت ایالات‌متحده آمریکا روی محصولات وارداتی از چین که ارزش ۲۰۰ میلیارد دلاری دارند، قیمت بعضی از محصولات محبوب و پرطرفدار این شرکت مانند اپل واچ و هدفون‌های ایرپاد را بالا خواهد برد. این شرکت در نامه‌ای به دفتر نمایندگی تجاری آمریکا در اواخر هفته گذشته اعلام کرد که کامپیوتر رومیزی مک‌مینی، قلم استایلوس اپل برای آی‌پد، شارژرها و آداپتورهای مختلف و بعضی لوازم جانبی دیگر که در آمریکا طراحی و ساخته می‌شوند هم تحت تاثیر این طرح قرار می‌گیرند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هم روز شنبه در پستی در شبکه اجتماعی توییتر گفت که یک راه‌حل ساده برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد: این محصولات را در داخل آمریکا بسازید؛ جایی که تعرفه‌ها صفر خواهد بود. ترامپ در این پست توییتری گفت: «محصولات تان را به جای چین در ایالات‌متحده تولید کنید. همین حالا شروع به ساخت کارخانه‌ای جدید بکنید. هیجان‌انگیز است!»

دولت آمریکا تعرفه ۵۰ میلیارد دلاری را به کالاهای چینی تحمیل کرده است که در مرحله نهایی به ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. ترامپ روز جمعه هم به تلافی چیزی که او روش‌های تجارت ناعادلانه می‌خواند، اعلام کرد که در حال بررسی اعمال ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر تعرفه روی کالاهای چینی است؛ اتفاقی که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران عملا تمام دسته‌های محصولات مصرفی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اپل اما در این نامه اعلام کرده است: «نگرانی و دغدغه ما برای این تعرفه‌ها این است که ایالات‌متحده سخت‌ترین ضربه را می‌خورد و این کار در نهایت به کاهش رشد و رقابت‌پذیری آمریکا از طرفی و بالاتر رفتن قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان از طرف دیگر منجر می‌شود.»

اپل به‌طور مختصر مشخص کرده است که چطور عملکرد و محصولات این شرکت تحت تاثیر این تعرفه‌ها قرار خواهد گرفت. روز جمعه و به دنبال تاثیر این اخبار، قیمت سهام این شرکت با کاهش ۸/ ۰ درصدی به ۳۰/ ۲۲۱ دلار رسید. اپل اعلام کرد که این تعرفه‌ها برای مصرف‌کنندگان آمریکایی به شکل مالیات نمایان می‌شود و هزینه محصولات اپل را که کاربران ما برای فعالیت‌های روزانه شان به آنها نیاز دارند، افزایش می‌دهد. «تیم کوک» مدیر اجرایی شرکت اپل اوایل سال جاری میلادی گفته بود که تعرفه‌های ترامپ رویکرد درستی نیست. در این نامه اپل از دولت آمریکا خواسته است که ابعاد این طرح را دوباره بررسی کرده و روی یافتن راهکارهای موثرتری کار کند که اقتصاد آمریکا را از چنین قید و بندهایی رها کرده و مصرف‌کننده آمریکایی را قدرتمندتر و راضی تر از قبل کند.

شرکت اپل اعلام کرده است که صرفنظر از محصولات اصلی این شرکت، لوازم جانبی مانند اسپیکر هوم پاد، بعضی اسپیکرهای بیتز، ایرپورت و روترهای اینترنتی تایم کپسول، ماوس و ترک پد مجیک، کیس‌های چرمی ویژه آی‌فون، آی‌پد، مک‌بوک و قلم اپل هم تحت تاثیر این طرح قرار می‌گیرند. شرکت اینتل که دومین سازنده بزرگ تراشه در دنیاست، به حمایت از موضع اپل در برابر این طرح تعرفه‌ها برخاسته و این بحث را گسترده کرده است. به این ترتیب اینتل در نامه‌ای به نماینده تجاری آمریکا گفته است که سازندگان کامپیوتر و گوشی هم درگیر زنجیره تامین قطعات اولیه در سراسر دنیا هستند که سازندگان چینی را هم شامل می‌شود. این سازندگان چینی نمی‌توانند به راحتی و بدون هیچ ضرری برای شرکت‌های آمریکایی حذف بشوند. توانایی آمریکا برای تداوم حاکمیتش بر تکنولوژی‌های ارتباطی که شامل شبکه‌های نسل پنجم موبایل است، به راحتی به خاطر وضع چنین تعرفه‌های مالیاتی علیه شرکت‌های چینی متوقف خواهد شد.

اینتل همچنین در این نامه اعلام کرده است: «تراشه‌های نیمه رسانا چهارمین صادرات بزرگ آمریکا هستند و صنعت ما در سال ۲۰۱۷ در سراسر جهان مازاد تجاری بیش از ۶ میلیارد دلار دارد، در حالی که این میزان برای چین برابر ۲ میلیارد دلار بوده است. حالا ما گیج شده‌ایم که چرا مقامات دولت با طرح این تعرفه‌ها زنجیره تامین صنعت جهانی ICT را که شرکت‌های آمریکایی به خوبی در آن فعال بوده و از آن سود می‌برند، به هم بریزد.»  اپل همچنین در موضع‌گیری در برابر این طرح تعرفه‌ها اعلام کرده است که این شرکت در سال گذشته میلادی بیش از ۵۰‌میلیارد دلار قطعه از تامین‌کنندگان آمریکایی خریده است و اپل بزرگ‌ترین شرکت آمریکایی است که مالیاتش را پرداخت می‌کند. این شرکت در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که به دنبال اصلاح و تغییر قوانین مالیاتی باید تا پنج سال آینده ۳۵۰ میلیارد دلار در آمریکا هزینه کند. آمارها نشان می‌دهند که اپل در فصل سوم مالی سال جاری میلادی ۶/ ۹ میلیارد دلار از فروش در چین به دست آورده است که این میزان ۱۸ درصد از کل درآمد اپل در این دوره زمانی را تشکیل می‌دهد.

 

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا